Audi S6 - kultiveret kraft i den sportslige topklasse
Den nye Audi S6 udgør topmodellen i familien Audi A6 Limousine og A6 Avant, der fik en forrygende start på bilmarkedet i 2004 og har vundet en lang række internationale kåringer.
S6 er det seneste skud på stammen inden for den konsekvente fortsættelse af den sportslige tankegang hos Audi, og den introduceres på det danske marked til sommer. Samtidig introduceres stationcarversionen S6 Avant, der kombinerer den enestående fleksibilitet i en Avant med den udpræget sportslige karakter i den nye Audi S6.
For at kunne leve op til forventningerne om en fremragende og samtidig kontrollerbar ydelse, drives den nye Audi S6 af en komplet nyudviklet V10-motor. Denne motor, der anvendes i en næsten identisk udgave i den nye Audi S8, har imponerende egenskaber. Den har en slagvolumen på 5,2 liter og yder 420 hk ved 6.800 omdr./min. Det maksimale drejningsmoment ligger på 540 Nm mellem 3.000 og 4.000 omdr./min. I omdrejningsområdet mellem 2.500 og 5.500 omdr./min. er der over 500 Nm til rådighed. På den måde sikrer den kun 220 kg tunge motor overlegen accelerationsevne i alle kørselssituationer.
Den direkte benzinindsprøjtning, FSI, medvirker i afgørende grad til den suveræne kraftudfoldelse. S6 Limousine accelererer fra 0-100 km/t på 5,2 sekunder (S6 Avant: 5,3 sek.), og tophastigheden er elektronisk begrænset til 250 km/t.
Både kraftoverføringen, styretøjet og undervognen er blevet tilpasset til den enorme ydelse i Audi S6. Den automatiske gearkasse med 6-trins tiptronic, der er standard, arbejder med kortere skiftetider, undervognen med stålfjedre er mere sportslig og direkte, hvilket også gælder for servotronic-styretøjet. Naturligvis sørger den nyeste generation af det permanente firehjulstræk quattro med en momentfordeling på 40:60 for optimal fremdrift i alle kørselssituationer. Med dette koncept adskiller den nye Audi S6 sig markant fra alle konkurrenter.
Et centralt punkt under udviklingen af Audi S6 og dens sportslige egenskaber var at sikre stor komfort under alle forhold. Det har medført, at bilen også på lange ture er et bevis på, at kraft i kultiveret form og afslappet kørsel for fører og passagerer sagtens kan kombineres.
Kabinen fremviser en luksuriøst ambiente. Her er fx nyudviklede sportssæder med integrerede hovedstøtter, førsteklasses læder-/alcantara-sædeindtræk på alle fem pladser og komfortklimaanlæg plus med separat temperaturregulering til fører og forsædepassager.
Teknikken er konstrueret på en kompromisløs og konsekvent måde, mens det ydre design af Audi S6 derimod er præget af markant understatement og elegance. De udvendige designelementer omfatter blandt andet 19”-fælge, diskret udvidede hjulkasser foran, den markante singleframe-grill med lodrette dobbeltribber og en harmonisk integreret tagkantspoiler.
De to kørelysbånd, der hver består af 5 lysdioder, er integreret i den forreste stødfanger og fungerer både som et markant sikkerhedselement og et innovativt designelement. Når de er tændt, sikrer de ydermere, at en Audi S6 er let genkendelig.