Audi har vredet de fem cylindre, så den nye RS Q3 og RS Q3 Sportback får 400 hestekræfter og klarer 100 km/t på bare 4,5 sekunder.

Da Audi introducerede den første Q3 RS, var den ganske banebrydende. Vi havde set hurtige SUV’er før, men ikke hårdtpumpede små bisser, som Q3 RS fremstod med sin hidsige femcylindrede motor med 310 hestekræfter. Men det var tilbage i 2013. Nu skriver vi 2019, og en ny generation Q3 RS er klar.

Audi Q3 Sportback – endnu en SUV som coupé

Den vigtigste nyhed er motoren, som er blevet endnu hårdere pumpet. I seneste generation fra 2016 havde den 367 hestekræfter, men nu er effekten skruet helt op til 400 hestekræfter og 480 Nm – det samme som i den seneste RS3. Men effektforøgelsen er kun halvdelen af historien, for Audis ingeniører har nørdet amok på motoren. Den er 26 kilo lettere end den gamle version. Alene krumtaphuset, som nu er i aluminium, sparer 18 kilo, og selve krumtappen er hul, hvilket sparer endnu ét kilo.

Audis sølvbryllup – 25 år med RS-modellerne

Rækkefem-motoren var et kendetegn for Audis sportslige modeller i gamle dage, fordi blandt andet den berømte Ur-Quattro kørte med en femcylindret motor. Og de fem cylindre giver en helt speciel motorlyd, som er fastholdt i den nye RS Q3. Her er tændingsrækkefølgen unik, så motoren starter med cylinder 1, så 2, så springer den til den modsatte ende med cylinder 4, så 5, og til sidst til midterste cylinder 3. Det skulle altså både give en unik motorlyd og motorgang.

Sportback
Takket være en 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse og firehjulstræk gør den kraftigere og lettere motor RS Q3 i stand til at runde 100 km/t på 4,5 sekunder. Det var for bare få år siden superbils-hurtigt. Topfarten er begrænset til 250 km/t, men kan hæves til 280 km/t.

Den anden spændende nyhed ved den nye RS Q3 er, at den nu også fås i Sportback-versionen, som ser endnu mere dynamisk ud – på bekostning af pladsen på bagsædet. Visuelt ser Sportback-varianten mere muskuløs ud, fordi den er 45 millimeter lavere end den almindelige RS Q3. Begge modeller har fået én centimeter bredere skærme, større luftindtag i fronten og en hækspoiler, som understreger bøf-potentialet.

Den gale tysker – her er den nye Audi RS6 med 600 heste

Køreegenskaberne er strammet op med en undervogn, der er sænket én centimeter, 20 tommer fælge, som kan forøges til 21 tommer, hvis du krydser dem af på ekstraudstyrslisten. Har du pengene, kan du også bestille keramiske bremser og Dynamic Chassis Control (DCC), den justerbare undervogn.

Indvendigt får RS-modellerne et særligt RS-display til den digitale skærm Audi virtual cockpit. Her vises både dæktryk, drejningsmoment, effekt, omgangstider, g-kraftpåvirkning og timer til dine 0 til 100 km/t-tider. Indretningsmæssigt kan der vælges to forskellige designpakker, som blandt andet styrer syninger på rattet, farven på gulvmåtter og sikkerhedsseler.

Den nye Audi Q3 RS kommer til salg i Europa i slutningen af året, og startprisen i Tyskland for RS Q3 Sportback er 485.212 kroner.