Aston Martin har præsenteret deres nye topmodel DBS Superleggera - en superbil, som får tænderne til at løbe i vand. Karrosseriet er i kulfiber, motoren yder 725 hk og 0 til 100 klares på 3,4 sekunder.

Aston Martin har præsenteret et monster af en GT, men som alle Aston Martin’er er den elegant nok til, at James Bond kunne rulle op foran et luksushotel ved Como-søen. Skulle der blive brug for at jagte et par skurke, så bliver det en nem opgave for den gode Bond. DBS Superleggera er nemlig Aston Martins absolutte topmodel, når vi snakker om biler, der faktisk kan indregistreres.

James Bonds firmabil er til salg

Lad os starte med opbygningen af bilen. Selve rammen er en videreudvikling af den limede aluminiumsramme, som blev præsenteret på modellen DB11. Forhjulsophænget er lavet i dobbelte smedede triangler, mens baghjulsophænget er et multilink-system. Det er teknisk avanceret, men der hvor DBS Superleggera adskiller sig fra mere jordnære modeller, OG fortjener navnet Superleggera, er i materialevalget til selve karrosseriet. Flere dele er skabt i kulfiber. Sjovt nok oplyser Aston Martin ikke, hvor let, eller snarere hvor tung DBS Superleggera er. Men den er svinehurtig.

Turboladet hjerte
Hjertet i en hver superbil er motoren, og i DBS Superleggera banker en 5,2-liters V12’er med to turboer, som producerer 725 hk ved 6.500 omdrejninger og 900 Nm fra 1.800 omdrejninger og helt frem til 5.000 omdrejninger. Det tyder på en motor, som har vildt mange kræfter – hele tiden. Aston Martin praler selv af at være førende, når det kommer til acceleration i gear – 80 km/t til 160 km/t rundes på 4,2 sekunder. Den klassiske disciplin 0 til 100 km/t overstås på blot 3,4 sekunder, og topfarten er elektronisk begrænset til 340 km/t.

Til manden der har alt – en ubåd fra Aston Martin

Gearkassen er en traditionel 8-trins automatgearkasse, som produceres af ZF, men er placeret i et trans aksel-layout, så den er bygget sammen med bagtøjet. Det giver en bedre vægtfordeling, specielt fordi motoren allerede er placeret så lavt og så langt tilbage i motorrummet, som muligt, for optimale køreegenskaber. Bagtøjet har indbygget spær og torque vectoring, som kan fordele kræfterne mellem de to baghjul optimalt.

Aston Martin er stolte af de aerodynamiske optimeringer, som man har lavet på karrosseriet. Specielt de to diffusere under bagenden af bilen genererer 180 kilo downforce ved topfart, men uden at det skaber ekstra vindmodstand.