Mercedes har netop præsenteret den nye elektriske SUV EQE, men nu følger så også to AMG-versioner, som får helt op til 687 hestekræfter og magtfulde 1.000 Nm. Det sender SUV'en fra 0 til 100 km/t på blot 3,5 sekunder.
Dårligt havde vi set den nye SUV fra Mercedes, før AMG-versionerne stod klar også. Mercedes er nemlig klar med sin fjerde model i rækken af elbiler. Den hedder EQE SUV, og er bygget på sammen elektriske platform som EQS, den tilsvarende store SUV og EQE, som denne nye model er SVU-versionen af. Forvirringen er total, og det gør det ikke bedre, at bilerne alle ligner hinanden til forveksling.
Syv sæder og eldrift – her er Mercedes nye luksus-SUV
Den nye EQE SUV er 17 centimeter højere end sedanen EQE, men til gengæld er den ni centimeter kortere mellem akslerne og dermed mere kompakt end EQE. Men med 303 centimeter mellem akslerne, skal du ikke være bekymret for benpladsen på bagsædet. Til gengæld er bagagerummet ikke helt så imponerende, som man kan forvente. Det rummer fra 450 til 480 liter afhængig af bagsæderyglænets position. Til sammenligning klarer en almindelig C-Klasse stationcar 490 liter.
Rigeligt med power
Den nye EQE SUV lanceres i tre forskellige varianter. Indgangsmodellen bliver en EQE SUV 350+ med baghjulstræk og 292 hestekræfter og en rækkevidde på op til 590 kilometer. Næste trin er en EQE SUV 350 4Matic med firehjulstræk og to elmotorer, som tilsammen yder 292 hestekræfter og 795 Newtonmeter. Denne variant kan nå en rækkevidde på op til 558 kilometer. Mest kraftfulde variant bliver en EQE SUV 500 4Matic med firehjulstræk og to elmotorer med 408 hestekræfter og 858 Newtonmeter samt en rækkevidde på op til 547 kilometer (WLTP).
Dieseldrevet motorvejsmissil – Mercedes C300d
Uanset variant kan den nye EQE SUV lynlades med op til 170 kilowatt, hvilket gør det muligt at nå op til 220 kilometers rækkevidde på 15 minutter. Standard er også en onboard-lader, som gør det muligt at lade fra offentlige ladestandere eller hjemmeladere med op til 11 kW – og med 22 kW som ekstraudstyr.
AMG Power
Er det ikke nok, har AMG som sagt allerede løsningen klar. Mercedes-AMG EQE SUV 43 4Matic leverer 476 hestekræfter og et drejningsmoment på 858 Newtonmeter. Dette sørger for en accelerationstid fra 0-100 kilometer i timen på 4,3 sekunder og en tophastighed begrænset til 210 kilometer i timen. Rækkevidden er op til 488 kilometer på en fuld opladning.
Her er priserne på fremtidens E-Klasse – Mercedes EQE
Er det ikke nok, at AMG tunet modellen EQE SUV 53 4Matic+, som leverer 626 hestekræfter og hele 950 Newtonmeter, og med AMG Dynamic Plus pakken løftes ydelsen til maksimale 687 hestekræfter og 1.000 Newtonmeter – hvilket udløser en 0-100-tid på blot 3,5 sekunder og en tophastighed på 240 kilometer i timen. Her er rækkevidden op til 470 kilometer.
Specialistværktøj for de få – Mercedes Sprinter 319 CDI 4Matic
De nye AMG-versioner er udstyret med luftundervognen AMG Ride Control+ med adaptive dæmpere samt AMG Active Ride Control med aktive krængningsstabilisatorer, hvilket skaber et bredt spektrum fra komfortabel langturskørsel til dynamisk kørsel med minimal krængning i sving. Standard er også aktiv baghjulsstyring med en styrevinkel på ni grader, som både sikrer minimal venderadius og smidighed i byen og samtidig tryg stabilitet ved høj fart.
Hjemmelavet batteri
Lithium-batteriet er hjertet i den nye EQE SUV og gør brug af de samme kapacitetsforstærkende teknologier, som blev introduceret med EQS. Batteriet kommer med 10 års eller 250.0000 kilometers garanti. Samtidig tager denne generation af egenudviklede batterier et stort skridt, når det gælder ansvarlighed i forhold til cellekemi. Det aktive materiale består nu af stofferne nikkel, kobolt og mangan, og man har reduceret indholdet af kobolt til under 10 procent.
Over-the-air-opdateringer, eller OTA, gør det også muligt for brugeren selv at opgradere bilen ved at aktivere forskellige nyttige funktioner. Er bilen eksempelvis udstyret med anhængertræk og 360-graders-kamera, er det muligt at aktivere Trailer Manoeuvring Assist, som gør det nemmere at manøvre med anhænger. Bilen må for øvrigt trække op til 1.800 kilo.
En tysk klassiker - brugttest af Mercedes E-Klasse
Det er også muligt at tilvælge den Airmatic+ luftaffjedring, som gør det muligt at øge bilens frihøjde med op til 30 millimeter ved kørsel i terræn eller høj sne. I kabinen er det desuden muligt at opgradere MBUX infotainmentsystemet med den store Hyperscreen, som kombinerer tre skærme i én samlet enhed.
Produktionen af den nye EQE SUV startes op i december på fabrikken i Tuscaloosa, Alabama, og modellen forventes lanceret i Danmark i begyndelsen af 2023.