Elbilerne var altdominerende, og Jyllandsringen ekstra glat, men nu er de ni finalister klar, som kan gå videre til finalen af Årets Bil 2025.
Regnen væltede ned over FDM Jyllandsringen, da testarbejdet i forbindelse med Årets Bil 2025 gik i gang. Traditionen tro, gør det banen rigtig glat og fedtet, og det passer dårligt sammen med feltets mange elbiler. Mange af dem er udstyret med elbildæk med lav rullemodstand, og det betyder nærmest intet greb i asfalten. Nogle elbiler klarede det hæderligt, andre kæmpede en tabende kamp. Men sjældent har der været så meget kontrastyring til i forbindelse med Årets Bil.
Her er finalisterne til Årets Bil 2025
Der er ekstra mange biler med i finalefeltet i år, så derfor finder man også tre forskellige mærker, der bygger på samme platform. Den første er Cupra Tavascan, som størrelsesmæssigt minder om en Skoda Enyaq Coupé. 77 kWh batteri, 565 kilometer rækkevidde og 286 hestekræfter kan erhverves for 359.990 kroner. Det mest festlige indslag er VZ Adrenaline med to motorer og 340 hestekræfter, som viste gode takter på banen. Prisen er her 449.990 kroner.
Ford har skruet en gedigen elbil sammen på basis af Volkswagen ID.4 og de andre VAG-produkter. Platformen er efterhånden gennemtestet, og selvom man får en smule mindre bagagerumsplads, får man til gengæld lidt mere friske køreegenskaber. På banen blev det dog lige festligt nok, for Explorer var en af dem, der havde virkelig svært ved at stå fast. Største trumfkort er prisen, der starter ved 339.900 kroner for en Explorer Select med 602 kilometer rækkevidde.
Hyundai hopper ind i et marked, hvor vi ikke normalt er vant til at se elbiler, men Inster er både charmerende og billig. Startprisen er 180.000 kroner for det lille batteri på 42 kWh, 97 hestekræfter og 327 kilometer rækkevidde. Der kommer også et 49 kWh batteri, 115 hestekræfter og 370 kilometer rækkevidde, men her er prisen ikke oplyst endnu. Kabinen byder på overraskende god plads, specielt på bagsædet, og førersædet er næsten som et bænkesæde, og designet er friskt og anderledes. Bagagerummet sluger 280 liter, som er godkendt for en minibil. En spændende lille elbil.
Kias nye elbil bygger videre på de gode takter fra storebroren EV6. Priserne starter ved 269.900 kroner for en EV3 Access, og du kan godt forvente dig overordentligt meget bil for pengene. Du får forhjulstræk og 204 hestekræfter. Batteriet er opgivet brutto til 58,3 kWh, som giver en rækkevidde på 436 kilometer. For 20.000 kroner mere, får du et større batteri på 81,4 kWh og en rækkevidde på op til 605 kilometer. Kabinen er klassisk Kia, og der fin plads på både bagsæde, og i bagagerummet er der 460 liter.
Peugeot har to biler med i finalen, da det både er 3008 og 5008, der er nomineret. Da de er tekniske identiske, tæller de for en bil. Alligevel er der vigtige forskelle, for 5008 er en af de få elbiler, som kan fås med syv sæder. Det gør den ekstra interessant for den store familie. At den så samtidig er ganske komfortabel, gør den bare mere interessant. Priserne starter ved 329.990 kroner for 3008, og 359.990 kroner for 5008. udover de syv sæder, får du 210 hestekræfter, et 73 kWh stort batteri og 500 kilometer rækkevidde.
Polestar 4 er det mest luksuriøse bud i finalefeltet. Modellen byder på limousinefornemmelse på bagsædet og komfortable og dynamiske køreegenskaber. Priserne starter ved 475.308 kroner for en model med baghjulstræk, og 505.308 kroner for den med firehjulstræk.
Renault Scenic er oplagt, da den allerede har vundet den internationale Årets Bil. Scenic er en fin familiebil med solid rækkevidde takket være et 87 kWh stort batteri, et skarpt design, komfortable køreegenskaber og masser af plads. Kan du nøjes med et mindre 170 hestekræfter, 60 kWh og 420 kilometer rækkevidde, skal du slippe 309.990 kroner. Med det store batteri, 220 hestekræfter og 609 kilometer rækkevidde koster fra 364.990 kroner.
Elroq er tredje model på samme platform, men mindre end de to andre, så du må ’nøjes’ med 470 liter bagagerum, men bagsædet er fuldt hæderligt og går an for selv voksne mænd. Billigste variant hedder Elroq 50 og har 170 hestekræfter, 52 kWh batteri og 373 kilometer rækkevidde og en skarp startpris på 249.995 kroner. Elroq 85 har 286 heste, 77 kWh batteri, 576 kilometer rækkevidde og koster fra 314.995 kroner.
Rosinen i pølseenden er den kinesiske Model Y-killer. Xpeng G6 kan hurtiglade med fra 215 kW på mindste batteri på 66 kWh, som har en officiel rækkevidde på 435 kilometer. De dyrere modeller med 87,5 kWh batteri kan begge lade med helt op til 280 kW. Rækkevidden er op til 570 kilometer. Priserne starter ved 339.900 kroner for billigste version med baghjulstræk og 258 hestekræfter.