Succesrig satsning på et nyt segment i 1995
En helt ny model redefinerer standarden i 2003
Til dato produktion af 750.000 Vito- og Viano-modeller (inkl. forgænger)
Førende inden for sikkerhed og miljøvenlighed
Stuttgart 1995 var stedet og året for en ny æra inden for transportere fra Mercedes-Benz. I foråret 1995 præsenterede vi Sprinter, der blev fulgt af Vito i november. Den nyligt grundlagte Mercedes-Benz transporterenhed havde erstattet sine primære salgsgrundpiller på blot et år og kom flyvende fra start. Sprinter har siden slået sig fast som førende på markedet for biler med en totalvægt på 3,5-ton, mens de to generationer af Vito/Viano og deres forgængere ligeledes har sat et tydeligt præg på segmentet for kompakte transportere og persontransportere med en totalvægt på ca. 2,8 ton. Salget af 750.000 Vito/Viano-modeller på blot ti år har placeret Mercedes-Benz i en position som markedsleder.
Anden generation lanceret i 2003
Otte år efter lanceringen af den originale Vito så den komplet redesignede og banebrydende anden generation af Vito med baghjulstræk samt Viano-persontransporteren, der var blevet udviklet sideløbende med Vito, dagens lys. Den nye modelserie kunne fremvise en utrolig alsidighed: to akselafstande, tre karrosserilængder, to taghøjder, Vito-kassevognen og -persontransporteren, Viano-modellerne i varianterne Fun, Trend og Ambiente samt Viano Marco Polo-autocamperen – kort sagt, en alsidighed uden sidestykke. Derudover kunne kunderne vælge mellem tre forskellige dieselmotorer og to benzinmotorer samt mellem manuel gearkasse og automatgearkasse.
Lige fra produktionsstart var dieselmotorerne de første i deres klasse til at tilbyde lavemisssionsstandarden Euro 4/III. Og i juli 2005 fulgte Viano op på dette ved at blive den første bil i sit segment med et dieselpartikelfilter som standardudstyr i forbindelse med emissionsstandarden Euro 4/III, et område, hvor den endnu i dag skiller sig ud. Vito har også dette forår kunnet fås med partikelfilteret som ekstraudstyr og er fortsat den eneste model i sin klasse med dette ekstraudstyr.
Sikkerhedsspecifikation i særklasse
Sikkerhedsudstyret i Vito og Viano er også af en uovertruffen standard. Siden lanceringen har alle modellerne i programmet været udstyret med skivebremser på alle fire hjul, antiblokeringssystem (ABS), antispinregulering (ASR), bremseassistentsystem (BAS), elektronisk bremsekraftfordeling (EBV) og det elektroniske stabilitetsprogram ESP. Man finder naturligvis også trepunktsseler og højdejusterbare hovedstøtter til alle sæder, airbags til fører og forsædepassager i Viano- og i Vito-persontransporter (airbag til fører i Vito-kassevogn) samt mange andre funktioner på listen over standardudstyr.
Milepæl i produktionen: 750.000 producerede biler
Inden for en ganske kort periode har den nye Vito høstet utallige priser, herunder ”International Van of the Year 2005” og ”Årets kurer-, ekspres- og pakkeservicetransporter” i Tyskland. Den anden generation viste sig også at blive en succes hos kunderne: de 92.000 biler, der blev bygget i løbet af det første produktionsår 2004, satte endnu en gang kapaciteten på den nu fuldstændigt moderniserede og udvidede fabrik i Vitoria i Spanien på en prøve og gjorde det nødvendigt at arbejde med toholdsskift for at leve op til efterspørgslen. På nuværende tidspunkt færdiggøres der 440 Vito- og Viano-modeller hver eneste dag, og produktionsmålet for 2005, modellens jubilæumsår, er 95.000 enheder. Og ydermere står modelserien på tærsklen til at nå en absolut enestående milepæl i produktionen: 750.000 enheder af Vito og Viano og deres forgængere i modelserien inden for en periode på blot ti år. Og efter ti års produktion og et salg på trekvart million er Vitos succeshistorie langt fra forbi: de nye modelvarianter Vito 4x4, Viano 4Matic med firehjulstræk og Vito med V6 CDI motor gør deres debut på det danske marked i løbet af foråret 2006.