FDM kalder de seneste crashtest-resultater for Renault Zoe for direkte pinlige. Også den billige elbil Dacia Spring falder igennem med bare én stjerne. FDM fraråder nu helt købet af de to biler.
Renault Zoe har ramt muren i mere end en forstand. Den billige og populære elbil er blevet gentestet i Euro NCAP, og resultaterne rammer hårdt. Nul stjerner – det dårligste resultat siden 2018.
Renault Zoe, der fås fra 225.000 kroner, er tilbage i 2013 ganske vist testet til fem Euro NCAP-stjerner, men selvom bilen kom i en ny generation i 2019, er sikkerheden stort set ikke blevet forbedret siden. Og det får altså FDM til at gå ud med en usædvanlig skarp kritik.
Pivringe – usædvanlig hård kritik af Dacia Sandero i crashtest
Nul stjerner er ganske enkelt en skandale. Kollisionssikkerheden i Renault Zoe er pivringe og afslører stor belastning af både fører og passagerer. Derudover mangler den stort set alle de sikkerhedssystemer, der for længst er blevet standard i nye biler, men som til Zoe skal tilkøbes. Eksempelvis automatisk nødbremse. Selvom Renault Zoe ikke er mere usikker i dag, end den var i går, er det stadig et pinligt ringe resultat. Særligt når Renault i andre modeller har vist, at de godt kan lave sikre biler. Det er sjældent, at FDM fraråder, at man køber en bil, men i dette tilfælde går vi direkte ud og siger til kommende bilkøbere, at de skal se sig om efter en anden bil, siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.
Dacia Spring
Overraskende er det næsten, at elbil Dacia Spring, der fås fra 130.000 kroner, faktisk får en stjerne mere. Det er til trods for, at bilen er meget lille og billig. Det ændrer dog ikke på, at én stjerne er for lavt, og derfor anbefaler FDM, at man ikke køber bilen.
FDM: De grønne biler imponerer med høj sikkerhed
Ideen om at lave en billig elbil er tiltalende, men hvis det betyder, at man ser stort på sikkerheden, som tilfældet er her, er det uholdbart. Dacia Spring klarer sig kun marginalt bedre end Renault Zoe, men stadig markant dårligere end andre nye biler. Det er beskæmmende, at Renault-koncernen, som ejer Dacia, lancerer en ny bil med så lavt et sikkerhedsniveau i 2021. Igen kan FDM kun fraråde køb af bilen, siger Søren W. Rasmussen.
Elcyklen eller den her – vi kører Dacia Spring, Danmarks billigste elbil
At en lav pris ikke nødvendigvis betyder en dårlig sikkerhed, er testen af den nye Skoda Fabia et eksempel på. Skoda Fabia har gennem årene været en populær bil blandt danskerne, og bilen opnåede i denne test topkarakteren fem stjerner.
Pris og sikkerhed hænger ikke nødvendigvis sammen. Det viser Skoda med den nye Fabia. Prismæssigt ligger den mellem Dacia Spring og Renault Zoe, men den har ingen problemer med at køre alle fem Euro NCAP-stjerner i hus. Både kollisionssikkerheden og sikkerheden for bløde trafikanter er god, og alle de vigtige sikkerhedssystemer er standard, helt som de bør være. Et flot resultat, som Renault og Dacia godt kunne lære af, siger Søren W. Rasmussen.
Feltet
December plejer traditionelt af være travl hos Euro NCAP, fordi nye, strammere krav indføres fra årsskiftet, og i år er ingen undtagelse. Heller ikke selvom kravene til nye bilers sikkerhed forbliver uændrede i 2022.
Så billig at hele familien kan få julegave – her er priserne på Dacia Jogger
I alt 15 biler er med i årets sidste test, heraf er de fire såkaldte genberegninger, da bilerne tidligere er testet i andre versioner. Af de øvrige 11 biler, som har mødt testmuren, klarer de syv sig til de maksimale fem stjerner.
Audi A6 – plugin-hybrid: 5 Euro NCAP-stjerner (2018)
BMW iX: 5 Euro NCAP-stjerner
Dacia Spring: 1 Euro NCAP-stjerne
Fiat 500e: 4 Euro NCAP-stjerner
Genesis G70: 5 Euro NCAP-stjerner
Genesis GV70: 5 Euro NCAP-stjerner
Mercedes EQB: 5 Euro NCAP-stjerner (2019)
Mercedes EQS: 5 Euro NCAP-stjerner
MG Marvel R: 4 Euro NCAP-stjerner
Nissan Townstar/Renault Kangoo: 4 Euro NCAP-stjerner (2021)
Nissan Qashqai: 5 Euro NCAP-stjerner
Range Rover Evoque PHEV: 5 Euro NCAP-stjerner (2019)
Renault Zoe: 0 Euro NCAP-stjerner
Skoda Fabia: 5 Euro NCAP-stjerner
VW Caddy: 5 Euro NCAP-stjerner