Vi tester Range Rovers seneste model Velar, en bil der er lige så meget bysmart SUV, som den er til lange turer på landet. Men det smukke design er et slør, der dækker over skrøbelig teknik.
I marts 2017 løftede Range Rover i bogstavelig forstand sløret for en hel ny model i familien. Bogstaveligt fordi navnet Velar, som den hedder, er en afledning af det italienske ord velare, som betyder slør. Navnet blev brugt første gang i 1969 på prototypen til den originale Range Rover. Vi er altså helt inde og røre ved hjerteblodet hos det engelske adelsmærke. Alligevel er Range Rover Velar tiltænkt en anden rolle, end den vi normalt forbinder med en Range Rover. Ligesom den efterhånden populære Range Rover Evoque, er Velar rettet mod et publikum, der foretrækker midtbyens humplede brosten fremfor skovvejens pløre.
Gammel kærlighed ruster ikke - brugttest af Land Rover Defender
Uagtet om Velar skal parkere foran D’Angleterre eller Schackenborg Slot, er en Range Rover ikke kendt som verdens mest pålidelige bil. Derfor går vi Velar igennem, og til den opgave har vi lånt en Velar P250 S hos British Motorgroup i Søborg. Bilen har kørt 17.000 kilometer og koster 800.080 kroner.
Bag duggede ruder
Velar har en meget elegant kabine med tre skærme, hvoraf de to sidder i midterkonsollen. Ved introduktionen viste det sig dog hurtigt, at der var en alvorlig fejl ved modellen – bilen var ikke i stand til at afdugge sine ruder. Problemet opstod fordi klappen til recirkulation forblev lukket, og Jaguar Land Rover lavede et tilbagekald på alle modeller, der er produceret i 2017, og derfor er det ifølge den danske importør ikke længere et problem.
Den elektriske gentleman - brugttest af Jaguar I-Pace
Flere ejere har oplevet sporadiske skrattelyde fra musikanlægget, uagtet om man hører radio eller afspiller musik fra Bluetooth eller USB. Noget tyder på, at problemet kan løses ved at opdatere multimediesystemet.
Nogle ejere har givet udtryk for, at de oplever et unaturligt stort slid på skiver og bremser. Flere oplever også, at bremserne ruster i en sådan grad, at det har indkasseret flere biler en fejl hos de engelske synsmyndigheder, til trods for at bilerne er under to år gamle og har kørt mindre end 50.000 kilometer. Det kan derfor være en god ide at kigge på bremserne. De kan godt blive rustne af at stå hos en forhandler, men på Velar kan de altså blive mere medtaget end normal overfladerust.
Drilske dieseler
Alt det er relativt overkommelige problemer, men i motorrummet gemmer der sig et par potentielle grimme oplevelser. Den 2-liters dieselmotor er udviklet af Jaguar Land Rover selv og tilhører Ingenium-familien, som tæller både en firecylindret diesel og benzinmotor. I Velar yder dieselen enten 180 eller 240 hestekræfter, og for at give den så blød en motorgang som muligt, har den to modsatroterende balanceaksler. Problemet er, at nogle af akslerne kan være produceret i for ringe kvalitet, og det kan så ødelægge akslernes lejer. Overser man problemet, kan det føre til motorhavari, men du kan relativt simpelt tjekke, om motoren har problemet. Sæt bilen i frigear, og give gas. Hvis du kan høre en hvinende lyd (som ikke er fra turboen), kan noget tyde på, at motoren har problemet.
En oliesheik værdig – brugttest af Mercedes G-Klasse
Hos British Car Import, der er dansk importør, forklarer man, at man allerede har udskiftet akslerne på garanti på alle biler, da fejlen typisk opstår meget hurtigt, efter bilen er taget i brug. Har bilen fået service hos autoriseret værksted, dækkes reparationen på kulance 100 procent op til tre måneder efter garantien er udløbet. Op til 80 procent af regningen dækkes indtil bilen er fire år eller har kørt 112.000 kilometer.
Den elektriske rumraket - brugttest af Tesla Model X
Der findes også en diesel- og benzin-V6’er, og her har benzinmotoren haft et tilbagekald med remskiven på krumtappen, som kan gå i stykker. Men vigtigere endnu er det at være opmærksom på servicehistorikken, hvis du køber en diesel-V6’er. Den skal være pinligt velholdt, og ingen olieskift må springes over. Vi har talt med fagfolk, der anbefaler, at olien skiftes ved bare 6.000 kilometer, selvom den officielle anbefaling er 12 måneder eller 24.000 kilometer. Problemet er, at dårlig smøring kan føre til, at motoren ødelægger lejerne til plejlstængerne, og det kan så føre til en smadret krumtap. British Car Import understreger, at det anbefales, at du er kritisk ved gennemgang af servicehistorik på en brugt bil. Ved kulance fra fabrikken, vil du nemlig kunne risikere at få sagen afvist eller få nedsat dækning, hvis kilometer eller måned afviger fra anbefalingerne på bilen.