En af de mest almindelige problemer på elbiler er bremser, der ruster til, fordi de ikke bliver brugt tilstrækkeligt. Her får du tips til at holde dem rustfri, så din bil ikke dumper syn.
Danskerne har for alvor kastet deres kærlighed på elbilerne. Sidste år var over 51 procent af nybilsalget elektrisk, og det er der flere gode grunde til. En af dem er, at de er billige at køre i og servicere. Men en akilleshæl går igen på tværs af alle mærker – rustne bremser.
Brugt Model 3? Favoritten har flere fejl, end du tror
Problemet opstår, fordi elbilerne både er smarte og sparsommelige. Deres elmotorer fungerer nemlig som en generator, når speederen slippes. Så i stedet for at udvikle varme og bremsestøv fra bilens bremser, sender elmotorerne strøm tilbage i batteriet. Bagsiden er bare, at skivebremserne ikke får den motion, de har brug for, og så kan bremseklodserne gro fast, og overfladerust samle sig på bremseskiverne. Det resulterer i hylende bremser og nedsat bremseevne, hvilket kræver en tur på værkstedet for at blive udbedret.
I bedste fald kan rusten fjernes ved at afdreje bremseskiverne, men har de fået dybe riller og gravrust, skal de udskiftes.
Nyere elbiler kasseres til syn
Faktisk er rustne bremser en af de mest almindelige fejl ved syn, forklarer John Gantzhorn, teknisk chef hos Applus+ Bilsyn.
– Vi ser en stigende tendens til, at fire år gamle elbiler dumper til syn på grund af rustne bremseskiver – særligt bagbremserne er udsatte.
Alternativ til Tesla? Brugttest af VW ID.4
De danske vinterveje med salt, for lange serviceintervaller hos bilproducenterne og sjældent brug af bremsepedalen forkorter levetiden på det mekaniske bremsesystem betydeligt. Dette overrasker mange bilister, der før har kørt fossilbil.
Bilproducenterne har forskellige navne for systemet, der gør det muligt at bremse bilen uden brug af pedalen. Systemet kan som regel deaktiveres via en knap, og det anbefales at gøre dette jævnligt.
– Det mekaniske bremsesystem skal aktiveres regelmæssigt for at fungere optimalt. Slå den regenerative bremsning fra hver 14. dag og brug bremsepedalen flittigt. Er skiverne rustne, bør du finde en øde vej, hvor du kan bremse hårdt ned fra 80 km/t til stilstand mindst et par gange. Dette fjerner overfladerusten fra bremseskiverne og forhindrer, at bremseklodserne sætter sig fast.
Nogle elbiler har et særligt vedligeholdelsesprogram til bremsesystemet, gemt væk i en servicemenu på infotainmentsystemet. Når det aktiveres, guides føreren gennem en proces med ti opbremsninger fra høj hastighed med et specifikt pedaltryk og 25 sekunders mellemrum.
Brugttest af Audi e-tron – lækker men proppet med børnesygdomme
Processen kræver stor opmærksomhed og de helt rette omgivelser for at udføre sikkert. Men ifølge Applus+ tekniske chef behøver man ikke gå så grundigt til værks:
– Bare en smule regelmæssig motion af elbilens mekaniske bremser øger færdselssikkerheden og kan potentielt spare dig for udgifter, når bilen skal til syn, afslutter John Gantzhorn.