Alfa Romeo Stelvio bryder mange fordomme – kan en Alfa være højbenet. Kan den være holdbar? Vi brugttester den italienske familiebil og bliver positivt overrasket.
Alfa Romeo Stelvio er tæt på at være en vederstyggelighed i puristers øjne. En SUV kan aldrig blive en rigtig Alfa Romeo, for højbenet og køreentusiasme rimmer ikke. Men selv purister stifter familie, og det kan være svært at klemme en barnevogn eller en labrador ned i bagenden på en Giulia Quadrifoglio – uanset hvor mange hestekræfter den så har. Og netop Stelvio er nok Alfas mest praktiske bil til dato. Bagsædet rummer snildt en langlemmet teenager, og bagagerummet tager hele 525 liter – det er faktisk bedre end konkurrenten Volvo XC60. Hvem skulle have troet, at en Alfa kunne slå en Volvo på plads.
En italiensk primadonna? Brugttest af Alfa Romeo Giulia
Men dagens opgave handler om byggekvalitet, pålidelighed og hvor holdbar en Stelvio er, hvis den er et brugtkøb. Derfor har vi lånt en Stelvio 2,2 Diesel med 180 hk og 8-trins automatgear. Den er fra 2017, har kørt 53.000 km og er til salg hos Djarlo Automobiler i Nærum for 380.000 kroner.
Næsten nervøs
Dieselmotoren brummer lidt kold, og har ikke den mest vibrationsfri gangkultur, men sæt drejeknappen for drivlinjen over i d for dynamic, og så er du ikke i tvivl om, at alle 180-diesel hypper er hjemme. Motoren trækker hårdt, og gearkassen fra ZF skifter forbilledligt. Hvis du kommer direkte fra føromtalte Volvo, vil du opleve at styretøjet er nærmest nervøst. Det er så skarpt og præcist, at du kan skære dig på det. Det kræver lidt tilvænning, men når du presser den halvstore SUV, bliver du belønnet med en køreoplevelse, som normalt er mindre og mere sporty biler forundt. Stelvio kører fantastisk, så selv pursiterne må udbryde et stille mamma miaaaa. Til trods for 53.000 kørte kilometer virker alt i kabinen friskt og solidt. En af klagerne fra ejere er et nærmest arkaisk multimediesystem, som eksempelvis ikke har en trykfølsom skærm, så du skal være villig til at leve med en bil, som ikke er trendsætter på tech-fronten.
Til gården og til gaden - brugttest af Range Rover Velar
Hos Car Centre forklarer indehaver Casper Olsen, at de ser få generelle fejl på Stelvio. Et er for lidt slidte bremser. Det kan måske lyde underligt, men det er som om, bagbremserne ikke tager tilstrækkeligt fat, og når bilen så kommer til syn, kan man risikere at få bilen kasseret, fordi skiverne er for rustne, til trods for, at hverken skiver eller klodser er særligt rustne. Så gå bremserne efter, på den bil du vil købe.
Dårligt batteri
Stelvio deler platform med Giulia, og derfor går flere problemer igen. Et af dem er batteriet. Mange ejere oplever irriterende småproblemer som el-bagrude eller sidespejle, som pludselig ikke virker. Ifølge Casper Olsen opstår problemet, når kapaciteten i batteriet falder til under 82 procent, og det sker tit i biler, som ikke kører så meget. Noget kan tyde på, at Alfa Romeo simpelthen bruger nogle for dårlige batterier fra fabrikken, men med et nyt, kraftigt 100 Ah batteri løses langt de fleste elektriske drillerier. Hos Car Centre koster et nyt, kraftigt batteri 2.200 kroner monteret.
En tysk klassiker - brugttest af Mercedes E-Klasse
Nogle kunder har oplevet, at skærmen i midten af instrumentbordet kan gå sort, men igen er det et problem, der formentlig opstår på grund af dårligt batteri, og som kan løses ved at nulstille systemerne med en opdatering og et bedre batteri.
Testbilen er en 2,2-diesel, og måske fordi der kører så relativt få, er der ikke nogen generelle problemer at berette om. Den 2-liters benziner er frisk, uanset om den har 200 eller 280 hestekræfter, men der har været et par tilbagekald på den, som omhandler et olielæk fra en o-ring til turboen. Det har de ikke oplevet hos Car Centre, men til gengæld har de skiftet pakninger til kølesystemet til turboen. Her kan kølevæske lække ud, men det er heldigvis et relativt simpelt fiks, som tager cirka 2,5 arbejdstime og koster 335 kroner i reservedele. Alt i alt en rimelig overkommelig udskrivning.
Det er faktisk svært ikke at blive overrasket. Selvom fordommene står i kø om en brugt italiensk bil, så er de faktisk ubegrundede. Alfa Romeo bygger solide biler, som kan have småproblemer med elektronikken, og de kan være irriterende, men alvorlige og dyre problemer skal du kigge langt efter. Et molto bene må være på sin plads for den italienske SUV.