Er du til det aparte, så er Hyundai Veloster en overset og velkørende coupé/hatchback. Her undersøger vi, hvordan den skæve koreaner fungerer som brugtkøb.
Hvis du ikke lige kan mindes Hyundai Veloster, så er du tilgivet. I Danmark blev den introduceret i 2011, men udgik af modelprogrammet allerede i 2013 på grund af lav efterspørgsel. I alt blev der solgt bare 93 Hyundai Veloster, så du skal ikke regne med at møde den foran din lokale Netto. I dag kører der bare 41 stykker på danske veje. Et tal, der får en Bentley Continental til at virke som hvermandseje.
Fjollede døre
Så hvorfor så koncentrerer sig om den undseelige lille koreanske hatchback? Jo, for det første – er det egentlig en hatchback. Eller er det en coupé? Kig lige godt på billederne igen. På venstre side af bilen, finder du kun én enkelt dør, mens den har to på højre side. Ideen er at have et design som en coupé – Hyundai manglede en model til at løfte den tunge, tunge arv efter Hyundai Coupé, som blev aflivet i 2008 – men lige så praktisk som en hatchback. Derfor er førerdøren lang, så ind- og udstigning klares nemt, mens passagersiden må nøjes med en kortere dør. Til gengæld er der så også en mindre dør, som letter adgangen til bagsædet. På højrestyrede markeder er dørene for øvrigt omvendt.
Ballade i omklædningsrummet – Hyundai sviner Golf GTI
Om det er det eneste, Veloster kan byde på, og om den giver mening som brugt, skal vi finde ud af her, og derfor har vi lånt en Veloster Premium fra 2011, som har kørt 94.000 kilometer, og koster 119.900 kroner hos Bin2Bil i Slagelse.
Overraskende sporty
Den lille coupé/hatch føles faktisk overraskende stram, dynamisk og sporty, de 11 år til trods. Fjedringen er til den hårde side, uden at blive direkte ukomfortabel, og styretøjet er direkte, uden for meget servo-assistance. Den 1,6-liters benzinmotor med direkte indsprøjtning overrasker ved at have en ekstremt skarp speederrespons. Sådan er det, når der ikke er en turbo, som også skal vækkes. Til gengæld har motoren så nogle meget små overarme. 167 Nm bliver det til, og først ved knap 5.000 o/min. Heldigvis er motoren forbundet til en rimelig direkte og lavt gearet 6-trins manuel gearkasse, så det bliver underholdende i stedet for en pligt at holde motoren til ilden. At kalde Veloster for sjov er for meget, for den har simpelthen ikke nok kræfter, men underholdende og overraskende dynamisk er den.
Karate kid – brugttest af Suzuki Swift Sport
Netop Hyundais 1,6-liters Gamma-motor med direkte indsprøjtning er generelt uden store problemer, men indsprøjtningssystemet kan give problemer med sod i motoren. Sod opstår naturligt på indsugningsventilerne, men skylles normalt af ved indirekte indsprøjtning. Den effekt har man ikke ved direkte indsprøjtning, og derfor kan soden på sigt sætte sig ved stempelringe, og så stiger olieforbruget. Tjek også tændrørene, der kan sode til. Ventilen til krumtapsudluftningen sidder på højre side af topstykket, og den bliver stoppet til med sod med tiden. Derfor skal udluftningen også ses som et serviceelement, der bør udskiftet.
Brugttest af Aston Martin DB7 - den billige superbil
Turboversionen bruger grundlæggende samme motor, og her har der været problemer med tændingsbanken. Problemet opstår typisk på grund af flere faktorer, blandt andet på grund af for lavt brændstoftryk ved høj belastning. Det kan også skyldes tændrør eller fejl på tændspolerne. Som sådan behøver du dog ikke at være bekymret for hverken den ene eller anden motor, men som altid skal de være serviceret tilstrækkeligt.
Hold dig til manuelt gear
Alternativet til den 6-trins manuelle gearkasse er en 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse, og den ville vi nok undgå. Mange kunder klager over hakkende skift, gearkasser der ikke vil skifte til bakgear, og ligefrem biler som mister fremdrift. Ligesom alt andet kan det laves, men priserne for nye koblinger og arbejdsløn stiger dramatisk, og for så gammel en bil er det ikke lige en regning, man har lyst til at rammes af. Så tag den manuelle version, det klæder bilen og er billigere i det lange løb.
Fuld af børnesygdomme – brugttest af Audi e-tron
I kabinen kan Veloster ikke skjule sin alder, til trods for at designet skulle være inspireret af motorcykler. Således skulle ventilationsdyserne efterligne udstødningsrøret, og midterkonsollen skulle minde om sædet på en motorcykel. Uagtet er den lille trykfølsomme skærm enormt langsom og har svært ved at registrere berøringer. Samtidig minder plastkvalitet og knappernes design om koreanske bilmodeller anno 2011, altså ikke ligefrem eksklusivt. Lædersæderne støtter godt, men selv med sædet justeret i bund, er der ikke plads til mit hoved på grund af den skrånende coupé/hatchback-form. Og ja, i Hyundai Veloster får du helt sikkert et meget unikt bilkøb, men der var nok en grund til, at bilen aldrig blev en succes på det danske marked. Og selvom den er solid som et brugtkøb, så er der mange andre sjove, brugte biler i den prisklasse, som giver mere mening.