Med op til 580 heste og 580 liters bagagerum er Maserati Levante noget af det tætteste, du kommer en italiensk sportsvogn med plads til hele familien. Men er det økonomisk selvmål at købe en avanceret, og ikke mindst italiensk bil, når den er brugt? Det finder vi ud af her.
Nogle gange er det bare et træls job at lave brugttests. Vi skulle have lånt en brugt Maserati Levante fra 2016 med 93.000 kilometer på tælleren. Desværre er de gode folk hos Formula Auto i Lyngby lidt for hurtige. Bilen er solgt, og derfor må du – og jeg – tage til takke med en splinterny 2021-model Maserati Levante med 350 hestekræfter – ja livet er til tider uretfærdigt. Har du medvind for tiden, så kan testbilen blive din for 2.250.000 kroner.
Den elektriske rumraket - brugttest af Tesla Model X
Men nu handler det altså om brugte biler, og er du på jagt efter en brugt Levante, så er der nogle simple, men gode råd, som du bør følge. Til at hjælpe med at guide os, har vi taget fat i Service Advisor, Martin Løfvall Koch hos Formula Auto.
Fintfølende firehjulstrækket
Når du prøver den bil, du er interesseret i, så undersøg dæk og fælge. De kan sige meget om bilen og dens servicehistorik. Uoriginale fælge er no go, så ser du dem, så vend dig om og gå. Firehjulstrækket på Levante er nemlig meget fintfølende, og en ødelagt transfergearkasse er en af de mere almindelige fejl, som kan opstå på Levante. Det er Maserati helt med på, og er bilen indenfor garanti burde det ikke være noget problem – altså medmindre du har kørt med uoriginale fælge.
En oliesheik værdig – brugttest af Mercedes G-Klasse
Firehjulstrækket er så fintfølende, at du i tilfælde af en punktering bør udskifte dækkene parvis, fordi selv den mindste variation i rullediameter mellem nyt og brugt dæk, stresser systemet. Tjek også selve dækmonteringen, de skal være enten Pirelli P Zero eller Continental Contisportcontact 5, som begge bærer mærket MGT, som antyder, de er godkendt af Maserati.
Du kan undersøge, om transfergearkassen er ødelagt ved at køre en tur. Hakker den under accelerationen, eller specielt når du drejer, så er det et tegn på problemer.
Tilbage til fremtiden - brugttest af BMW i8
Er fordækkene meget slidt på indersiden, kan det tyde på en anden fejl. En meget almindelig fejl på Levante er nemlig knækkede bærearme foran. Fejlen opstår typisk omkring 80.000 kilometer, så kigger du på en bil, som har kørt deromkring, bør du være opmærksom eller spørge sælger, om bærearmene allerede er udskiftet. Det er trods alt en opgave, Formula Auto tager 25.000 kroner for plus moms og arbejdsløn.
Elbil uden bagsiden - brugttest af Tesla Model 3
Alle Levante-modeller leveres med luftaffjedringen, og her kan der være et problem, som selvom det ikke sker ofte, er værd at sikre sig mod. Typisk sker der nemlig det, at kompressoren brænder sammen, og så skal den skiftes. Men det er en besværlig operation, da kompressoren sidder ovenover bagbroen, som skal ned. Selve kompressoren er en hyldevare fra Continental og koster 17.000-18.000 kroner. Det alt arbejdet omkring, som er dyrt, fordi så meget skal skilles ad, og bagefter skal delene udmåles. Ud af de knap 100 Levante-modeller i Danmark, så har Formula Auto set tre eksemplar, men om det bliver et problem på sigt, er endnu ikke til at sige. Uanset hvad er det en god ide at tjekke, om dit potentielle brugtkøb kan hæve og sænke undervognen ubesværet.
Fuldblodsheste fra Ferrari
Hvilken af Levantes motorer, du skal vælge, er op til din indre fartdjævel – og kreditværdigheden af dit benzinkort. På benzinsiden kan du vælge mellem Ferrari-motorer; enten F160, en 3-liters biturbo-V6’er, eller F154, en V8’eren på 3,8 liter med to turboer, som yder op til 580 hestekræfter. Begge motorer er solide, når man har i mente, at de er højtydende sportsvognsmotorer.
En gentlemans valg - brugttest af Porsche 911
Alternativet er en 3-liters dieselmotor, som først blev introduceret i Ghibli, men som er designet og bygget af VM Motori. Motoren har masser af power, og findes i andre afskygninger i eksempelvis amerikaner-trucken RAM 1500. Her har den ikke verdens bedste ry, specielt er det vigtigt, at olieskift passes religiøst. Der er også Levante-ejere, som har oplevet at motoren har smadrede krumtapslejer på grund af manglende smøring. Det fører til totalt motorhavari, derfor skal du forsikre dig, at alle tidligere services er overholdt minutiøst, hvis det skal være en bil, der er værd at købe.
Til gården og til gaden - brugttest af Range Rover Velar
Hvis du følger disse råd, så burde det være muligt at finde et sundt og solidt eksemplar. Jaja Maserati Levante er dyr at reparere på, men hvad havde du forventet, af sådan en omgang italiensk overflod.