Få biler er så komfortable som Audi e-tron, men det er også mærkets første elbil, proppet med avanceret teknologi – teknologi som er hundedyr, når det fejler. Hvad du skal være opmærksom på, gennemgår vi her.
Jeg har kørt få biler, som er så komfortable som Audi e-tron. Luftundervognen er blød som en Hästens-seng, og de to elmotorer leverer en syndflod af moment øjeblikkeligt. Men det bedste er den helt tyste kørsel. Med 130 km/t glider du lydløst afsted, som fik du massage af din lokale bibliotekar, mens hun tyssede på alle andre besøgende.
Leder du efter en brugt Audi e-tron - se her
Audi e-tron er det tyske mærkes første serieproducerede elektriske model, og tilmed proppet med avanceret teknologi. Børnesygdomme må være at forvente, men hvor slemt det står til, forsøger vi at afdække, og til opgaven har vi lånt en e-tron 55 fra 2019, som har kørt 52.620 kilometer, koster 584.900 kroner og er lånt hos Andersen & Martini i Greve.
Elbil uden bagsiden - brugttest af Tesla Model 3
Udefra skal du tjekke bremseskiverne, som kan være rustne. Det er de tit på biler, der har stået noget tid hos forhandleren, men det er specielt et problem på elbiler, hvor elmotoren klarer det meste af bremsekræften. Audi e-tron har en funktion, hvor den selv sørger for at motionere bremserne, men hvis rusten bliver for kraftig, kan det være nødvendigt at dreje skiverne. Kabinen er som sagt både lækker og rummelig – og proppet med skærme. I testbilen er der tre skærme, men vælger du en model med de digitale sidespejle, hvor glasspejlene er erstattet af to videokameraer, skal du være opmærksom på, at flere kunder har oplevet, at der kan danne sig kondens på linsen. Det gør, at det kan være næsten umuligt at bruge spejlene. Heldigvis kender Audi til fejlen, og har indtil nu skiftet dem per kulance. Men det er en af grundende til, at det er vigtigt at købe en bil, der er serviceret hos Audi.
Vand i kabinen
I kabinen har flere ejere oplevet, at der kan komme vand ind i kabinen, hvis de har soltag. I slemme tilfælde kan det dryppe ned fra bagspejlet, eller løbe ned ad A-stolperne og ende i måtterne. Problemet opstår dels, fordi afløbskanalerne er for små, så når det virkelig regner, er det ikke alt vandet, der kan ledes væk. Audi har anerkendt problemet, og skifter kanalerne til nogen, der er længere.
Den elektriske gentleman - brugttest af Jaguar I-Pace
Et velkendt problem er den ellers så smarte ladeport, som selv kører op og ned. Motoren i porten kan fejle, og det lammer bilen, som enten ikke kan få strøm på, eller ikke vil lade dig køre, fordi porten er åben. Det er et problem, Audi også har anerkendt, så de fejl, der har opstået, er blevet lavet på Audis regning.
Brugttest – Audi taber forspringet med A6
Af de mere alvorlige problemer har nogle kunder oplevet, at deres bil pludselig er stoppet og ikke kan køre videre. Fejlen viser sig at ligge i kølesystemet, hvor der går hul på kølerør. Kølevandet løber så ud i dele af motoren, og det ødelægger motoren. Audi har skiftet flere motorer, men vi har ikke været i kontakt med danske kunder, som har haft problemet.
Solidt batteri
Vi har derimod talt med Ståle Frydenlund, som er Seniorrådgiver hos Norsk Elbilforening. I Norge kører der nemlig omkring 22.500 Audi e-tron’er, og han forklarer, at den mest almindelige fejl har været på software, som nemt har kunne løses med opdateringer. Han forklarer også, at de kun har set få, som har meldt om problemer med batteriet, og så har det typisk været på grund af rigtig mange hurtigladninger. Ståle Frydenlund forklarer, at e-tron har en stor del ekstra kapacitet på batteriet. E-tron 55 har et batteri på 95 kWh, men udnytter kun 86,5. Det giver et ’solidt’ batteri, og som kan holde en høj ladeeffekt i stor del af ladeforløbet. Audi giver en garanti på, at batteriet ikke falder til under 70 procent indenfor de første otte år/160.000 kilometer, men derfor anbefaler Ståle Frydenlund alligevel, at man får tjekket batteriets SOH (state of health) inden køb.
Den elektriske rumraket - brugttest af Tesla Model X
Han råder også til, at holde øje med luftundervognen. E-tron er i virkeligheden for ny til at problemerne er tydelige nu, for typisk opstår de først ved 100.000 kilometer og op. Men så ser man utæthed i luftbælgen, og så skal kompressoren på overarbejde for at holde tryk, og som følger går den så også i stykker.
Det er ikke overraskende, at der kan være en del børnesygdomme på en så anderledes bil, som Audis elbil. Heldigvis har Audi været gode til at anerkende udfordringerne og tage dem på sig. Men hvordan fejlene ser ud, når garantien er ophørt, ved vi ikke. Derfor bør du som det mindste sørge for at købe en bil, der har været serviceret af Audi til punkt og prikke.