Kvaliteten af sommerdæk lader til at bliver bedre år for år. Men der er stadig stor forskel på både bremselængde og holdbarhed, viser FDM’s store test af 16 nye sommerdæk, hvor et dæk bremser sig ind i en anden liga.

Vi har været igennem en vinter, hvor der har været dage, hvor rigtige vinterdæk har været forskellen på at komme på arbejde og måtte blive hjemme. Men vi går mod lysere tider, og snart skal sommerdækkene findes frem. FDM er klar med årets store test, som er lavet i samarbejde med en række europæiske bilklubber. Testen viser først og fremmest, at ingen af de 16 testede dæk dumper, og så er der et dæk, som tager sig markant bedre ud end alle andre.

Tesla Model Y - solid som brugtkøb

I år har man for første gang testet det helt nye dæk fra Continental, PremiumContact 7. Det er bygget med udgangspunkt i helt nye teknikker og ved brug af nye materialer. Det er i den grad noget, der kan aflæses i testresultatet, hvor dækket sætter sig suverænt på førstepladsen. Det er i særdeleshed de sikkerhedsmæssige egenskaber, der giver dækket en vinderposition, og det ses f.eks. ved bremsetesten på våd vej.

FDM – sommerdæk dumper på stribe

Når bilen med PremiumContact 7 holder stille efter en nedbremsning fra 80 km/t., kører testbiler med de dæk, der klarer sig dårligst i denne deltest stadig knap 35 km/t, og selv næstbedste dæk, Michelin Primacy 4+ kører 23 km/t.

Sommerdæk bliver stadig bedre, og i år dumper ingen af testens dæk. Faktisk klarer de fleste sig over middel eller bedre. Et dæk giver dog de andre baghjul: Continentals nye sommerdæk. Der er tale om en helt ny dækteknik og brug af nye materialer, som giver nogle sikkerhedsmæssige egenskaber, der især imponerer på våd vej. For eksempel i den del af testen, hvor bilerne skal bremse ned fra 80 km/t. på våd vej. Her fortsatte de øvrige dæk, langt efter de havde passeret den holdende bil med Continental-dækket, med hastigheder på mellem 23 og 35 km/t, siger FDMs biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen.

SUV-størrelse  

Årets test er gået en smule op i ’skostørrelse’, og der er testet 16 dæk i størrelsen 17-tommer (215/55 R17). Det er dæk, der passer til de populære, mindre SUV’er som VW T-Roc, Skoda Karoq og Hyundai Kona.
Ud over at teste dækkenes bremse- og styreegenskaber indgår deres miljøegenskaber nu også i den samlede bedømmelse. I lighed med vinterdæk er sommerdæks rullemodstand (brændstofforbrug), holdbarhed og partikelforurening, samt hvor bæredygtigt de er produceret, også taget med i bedømmelsen.

Derfor skal du skifte til vinterdæk nu

Det giver god mening at skærpe fokus på dækkenes samlede miljøbelastning, hvor både deres partikelforurening og støj er konkrete lokale gener. Men heller ikke her falder nogle af de 16 dæk igennem. Til gengæld er der stor forskel på dækkenes slidstyrke. Hvor det mest slidstærke dæk holdt næsten 70.000 km, var der kun 26.000 km i det mindst holdbare dæk. Altså en forskel på over 40.000 km.Valg af dæk bør dog først og fremmest handle om sikkerhed. Det er derfor, sikkerhed vægtes med 70 procent i vores test og miljø med 30 procent. Har man en ældre bil og et beskedent kørselsbehov, skal man ikke nødvendigvis vælge dæk fra øverste hylde, men man bør altid lade gode bremseegenskaber på våd og tør vej gå forud for eksempelvis en god holdbarhed og lav rullemodstand.

De fem bedste dæk i FDM’s sommerdæktest

Continental PremiumContact 7 (6 stjerner)
Michelin Primacy 4+ (5 stjerner)
Kumho Ecsta HS52 (5 stjerner)
Debica Presto UHP 2 (4 stjerner)
Dunlop Sport Maxx RT2 (4 stjerner)

Læs hele sommerdæktesten på fdm.dk 

FDMs 8 råd til dig, der skal købe dæk               

Ved køb af to eller flere dæk, skal du sørge for, at de nye dæk om muligt har samme produktionsdato eller tilnærmelsesvis tæt på og dermed også samme egenskaber

Køb ikke nye dæk, der er mere end tre år gamle. Oplysninger om dækkenes alder kan findes i DOT-specifikationen på dækket

Køb om muligt nye dækmodeller for at drage fordel af den tekniske udvikling og de forbedringer, som dækproducenterne løbende foretager

Brug altid fire dæk af samme model og type. Vær dog opmærksom på, at nogle biler benytter forskellige dækstørrelser for og bag

Sommerdæks mønsterdybde bør ikke komme under 3 mm

Hvis mønsterdybden er forskellig på de fire dæk, skal du montere dækkene med mest mønster på bagakslen, da dette især i sving øger kørestabiliteten på grund af dækkenes bedre evne til at overføre kræfter på tværs af kørselsretningen

Kontrollér dæktrykket regelmæssigt, helst hver anden uge. Ved tung last i bilen skal dæktrykket øges i henhold til bilfabrikantens specifikationer