Taycan var et kæmpe sats for Porsche – kan man virkelig lave en køreglad elbil. Svaret er et rungende ja, men hvordan er det at være anden eller tredje ejer af en bil med et batteri til 400.000 kroner. Her afdækker vi alle problemerne.
Året var 2013, og storaktionærerne i VAG-gruppen kunne sidde i deres bayerske alpehytter og nulre deres snurbart, mens Tesla vandt hearts and minds over hele Europa med den revolutionerende og elektriske Model S. To år senere var Porsche klar med deres knuser af problemet. Mission E hed den, og Porsche lovede et 800 volts system, 500 kilometer NEDC-rækkevidde, 680 hestekræfter og 0 til 100 km/t på under 3,5 sekunder. Produktionsbilen, som vi kender som Taycan, var dårlig til at skelne fra Mission E, ej heller hvis man kigger på specifikationerne. Så skulle det da lige være, at Taycan Turbo S, som selvfølgelig ikke har en turbo, runder 100 km/t på bare 2,8 sekunder. Taycan er en imponerende bil på mange måder, og de gamle mænd med store overskæg var nok tilfreds med, at Porsche solgte dobbelt så mange Taycan’er som 718 Boxster og Cayman i 2021.
Fuld af børnesygdomme – brugttest af Audi e-tron
I dag har vi lånt en Porsche Taycan 4S Performance Plus fra 2020. Den har kørt 35.000 kilometer, og så er den til salg hos Dansk Turbo Teknik for 1.049.000 kroner.
Tilbage til fremtiden - brugttest af BMW i8
Som en anden Tesla, folder dørhåndtagene ud, når bilen låses op, men sæt dig ned i Taycan, hvor sædet krammer dig tæt, rattet stikker ud lige der, hvor dine hænder naturligt griber, klar til at mærke bilens signaler. Vælg D på den lille flap, som sidder på den gale side af rattet i en Porsche – nemlig højre, og væk glider du. Du mærker dog med det samme, af Taycan ville tage imod en bølleacceleration og kontrastyring med kyshånd, hvis det var det, du lige føler for. Og selvom 4S Performance er den midterste model, så er den overraskende hurtig og brutal, når du sænker speederen mod gulvet. Taycan og dens elmotorer er noget helt andet – på godt og ondt – end en hæs og omdrejningsvillig boxermotor.
Fejl på varmeapparatet
Men hvordan er det lige, det plejer at gå med funklende ny teknologi, når den først er blevet våd. Det er det, vi her skal finde ud af, og mens regnen falder tungt uden for elbilen, er det nærliggende at skrue op for varmen. Den virker heldigvis i testbilen, men omkring 10 procent af biler på Sjælland har oplevet problemet. Varmeanlægget laves af underleverandøren Webasto, og det er typisk selve varmelegemet, der fejler. Der er ikke andet at gøre end at bytte til nyt. Så når du prøver en bil, skal du både teste, om den varmer, og også om systemet kan køle med rigtig kold luft. Der kan nemlig også være problemer med de tryksensorer, der sidder i forbindelse med airconditionsystemet. Relativt er det ikke en dyr reparation, men det skal selvfølgelig virke.
Elbil uden bagsiden - brugttest af Tesla Model 3
Hvis du er nervøs for at ende med et slattent batteri, så er det forståeligt. Et nyt batteri til Taycan koster i omegnen af 400.000 kroner – av. Heldigvis er der en fornuftig garanti på otte år eller 160.000 kilometer, så Porsche påtager sig et eventuelt problem, og de biler, som har haft problemer, har hovedsageligt været de første fra 2019 og starten af 2020. Skulle batteriet være defekt, beslutter Porsche, om hele batteriet skal skiftes, eller om man kan udskifte et eller flere moduler. I det store 93,4 kWh batteri, er der 33 moduler, og et modul koster omkring 7.000 kroner, så selv når garantien er udløbet, vil det sandsynligvis være muligt at lave batteriet uden at skulle til de helt dybe lommer.
Dyre bremser
Når du kigger på en potentiel bil, så tjek også bremser og dæk. De store fælge gør dækkene dyre, og elbiler har ofte problemer med at holde skiver fri for rust. Taycan bruger automatisk skiverne fra tid til anden i et forsøg på at holde dem fri for rust, men når prisen for de to forreste skiver er 33.600 kroner, så er det en god ide at sikre sig, at der er masser af materiale tilbage, og de ikke er ødelagt af rust.
Drømmen om en Porsche – brugttest af Porsche 718 Boxster GTS
Det er også en rigtig god ide at tjekke, om bilen har fået udført alle service og aktioner. Aktioner er opdateringer af den lidt større karakter, hvor Porsche blandt andet har forbedret kommunikation mellem bil og ladestander. Porsche vil typisk gerne oplyse den slags, hvis du ringer og oplyser et stel- eller registreringsnummer.
Italiensk overflod - brugttest af Maserati Levante
Nu burde du være godt klædt på til at spotte alle problemer, så snup du bare en Taycan. Den er lige så meget Porsche som resten af familien.