85 procent – så meget dårligere bremser et sommerdæk på en snedækket vej. Nu falder temperaturerne, så det er på tide at få vinterdækkene på – her er alt, hvad du skal vide.
Sommeren er blot en lun drøm, morgenerne er kulsorte, og regnen og kulden vælter ind over landet. Indenfor trækker vi tæpperne op om ørerne, men inden du tænder for Netflix, så skal du sørge for, at der er kommet vinterdæk på bilen. For selvom sneen ikke daler endnu, så er det altså bedst med vinterdæk. Det forklarer Dækimportørforeningens formand Jannick Ditlevsen.
Der skal ikke ligge tykt med sne på vejene, før vinterdæk er sagen. Et let lag rim eller bare is på vandpytterne, så er vinterdæk klart det bedste dækvalg.
Her kan du læse FDM's test af de bedste vinterdæk
Jannick Ditlevsen fortsætter og peger på en ting, de færreste tænker over:
Det er typisk koldest lige før solopgang. Så et par graders varme om aftenen bliver hurtigt til et par graders frost med glatte veje, når man skal på arbejde næste morgen. Og det er lige nu, vintervejret sætter ind, betoner han.
Derfor skal du bruge vinterdæk om vinteren
Det ansete tyske bilmagasin Auto Motor und Sport laver hvert år en stor vinterdækstest, og sidste år valgte man at supplere med en lige så omfattende test af helårsdæk (nr. 20/2018), og i denne test medtog man som reference et vinterdæk og et sommerdæk. Syv helårsdæk samt et sommer- og et vinterdæk blev testet på snedækket vej, våd vej, tør vej og for miljøegenskaber. På snedækket vej bremsede vinterdækket fra 50 km/t til 0 på 28,4 meter, det bedste helårsdæk brugte 29,3 meter og sommerdækket hele 52,7 meter, altså 85 procent længere bremsestrækning.
Klar til vinter? Her er de vigtigste tips
Det testede vinterdæk var forventeligt bedst på snedækket vej, men også på våd vej var det nummer et, og selv på tør vej placerede det sig midt i feltet af de syv helårsdæk. Vinterdæk har med andre ord særdeles fine egenskaber for vinterårstiden.
Helårsdæk er derimod et kompromis. De fleste helårsdæk bremsede godt eller tilfredsstillende på snedækket vej, men i undvigemanøvre n på sne, var alle syv helårsdæk langt dårligere end vinterdækket, som kørte teststrækningen med en gennemsnitsfart på 55,9 km/t, hvor de syv helårsdæk lå fra 48,2 km/t til 44,8 km/t. Sommerdækket kørte samme strækning med bare otte km/t. Det er en massiv forskel, for netop denne test siger noget om, hvilke muligheder du har for at køre udenom forhindringer.
Krav til vinterdæk
Er du stadig i tvivl om, hvornår vinterdækkene skal på, så siger man, at tommelfingerreglen, at vinterdækkene skal på, når dagtemperaturen er på 7 grader og under. Lovmæssigt er det eneste, der gælder, at mønsterdybden skal være mindst 1,6 mm mønsterdybde uanset om du kører på sommerdæk eller vinterdæk, men det er ikke ulovligt at køre på sommerdæk i Danmark om vinteren.
Hvilke fælge passer til min bil?
Men selvom der ikke er noget krav om vinterdæk i Danmark, så skal du alligevel tænke dig om. I vore nabolande Sverige, Norge og Tyskland er der krav om, at bilisterne skal køre med vinterdæk under vinterlige forhold. Helårsdæk med snefnugsymbol må gerne anvendes i Sverige og Tyskland. Norge kræver rigtige vinterdæk, helårsdæk er ikke godkendt, selv ikke med snefnugsymbolet. Man skal altså ikke køre på vinterferie i Norge på helårsdæk.
Er dine dæk blevet for gamle?
Dæk er en friskvare, for med tiden bliver gummiet stift og sprækker, og så mister dækket sine evner til at stå fast. En firecifret kode på dækkets side, som for eksempel 3610, betyder, at dækket er produceret i uge 36 i 2010. Så er dækket altså mere end ni år gammelt. Når dækkene er mere end fem år, anbefaler Rådet for Større Dæksikkerhed, at man jævnligt får dem tjekket af en dækspecialist. Dæk til Tempo 100-godkendte campingvogne må efter loven maksimalt være seks år gamle.
Løse hunde forbudt – så forstyrrende er Fido i bilen
Du bør også jævnligt tjekke dæktrykket. Kører du med for lavt dæktryk, betyder det stærkt forøget slid og stærkt forringede køregenskaber samt højere brændstofforbrug, typisk 5-7 procent. Du kan selv tjekke det på en tankstation. Et mærkat med oplysninger om korrekt dæktryk findes typisk i døråbningen ved fordøren i ratsiden. Husk at dækkene skal være kolde, når trykket måles.