Franske GTI’er er legendariske for deres køreglæde, men mindre for at være pålidelige. Vi undersøger, om Peugeot 308 GTI er et godt brugtkøb, eller om du skal løbe skrigende bort fra den 272 hestes hidsigprop.
Blæseren snurrer på fuld knald. Det er en varm dag, og turboen, som er hemmeligheden bag de i alt 272 hestekræfter fra bare 1,6-liter, skaber varme nok til, at du kan bage croissanter i motorrummet. Det gør vi ikke i dag, for et par hurtige ture på et par forladte veje er alt, det kan blive til. Det er dog nok til at mærke, at undervognen er fast og styringen kontant – GTI er trods alt 11 mm lavere og fjedrene 50 procent hårdere end den almindelige 308.
Den spansk drengerøv – brugttest af Seat Leon Cupra
Du mærker hurtigt, at de 272 hestekræfter faktisk er hjemme. For mens 308 GTI måske ikke er lige så let over væver som legenderne 205 GTI, 106 Rallye og 306 GTI-6, så giver turboen til gengæld et helt andet skub. Og når turboen først får blæst liv i blokken omkring 1.500 o/min, er det med at holde fast i rattet. 308 GTI stormer frem, som havde den en hel revolution i hælene. 100 km/t rundes på seks sekunder ligeud, og det sker med noget mere dramatik – og kunstig motorlyd – end det meste, du kan møde på danske landeveje. Og apropos landeveje, så skal du ikke forvente at møde en 308 GTI lige foreløbigt. PT findes der kun to til salg i Danmark, så vi er kørt til C.A. Larsen i Odense for at låne denne røde GTI. Den er fra 2015, har kørt 47.000 kilometer og koster 279.900 kroner
En italiensk primadonna? Brugttest af Alfa Romeo Giulia
Det fulde navn er faktisk Peugeot 308 GTi 270 Performance, og på andre markeder findes der nemlig en variant med 250 hestekræfter. I Danmark kan man kun få den kraftige variant, som udover flere heste også har et mekanisk Torsen-spærredifferentiale, som mere effektivt kan overføre kræfterne til asfalten, samt 380 mm store og effektive Alcon bremser.
Husk tændrør
Motoren er bare 1,6 liter stor, og er ud af en motorfamilie, som også er at finde i BMW og MINI’s mindste modeller, og ikke altid har det bedste ry. Peugeot Sport, som også står bag blandet andet deres Le Mans-ræser, har tryllet med netop denne variant, som har modelkoden EP6FDTR. Derfor har motoren smedede aluminiums-stempler fra Mahle, forstærket motorblok, sports-udstødningsmanifold og et highflow indsprøjtningssystem, som til sammen giver den høje litereffekt. Men det er også motoren, som er største udfordring for 308 GTI.
Gang i gaden – seks GTI’er til under 150.000 kroner
Flere ejere har oplevet, at motoren har tendens til at hakke, som om der er ’huller’ i effekten. Det kan skyldes flere ting, men mest almindeligt er det, at problemet kan afhjælpes med nye tændrør, som også er en del af den årlige service. Det er dog ikke altid tilstrækkeligt, og så kan det også være nødvendigt at skifte de fire tændspoler, som samlet koster 2.248 kroner, og så skal der arbejdstid oveni. Er det ikke tilstrækkeligt, er højtryks-benzinpumpen kendt for at være skrøbelig, og den kan være lidt mere pebret.
Elbil uden bagsiden - brugttest af Tesla Model 3
Nu vi snakker om pebret, så tjek de forreste skiver på den bil, du er ved at købe. De må ikke være rustne eller misfarvede af for høj varme, og der må ikke være vibrationer i bremsepedalen, som følge af skæve skiver. Det er ikke fordi bremserne er specielt udsat, men de er forfærdeligt dyre, fordi de ikke er normale hyldevarer. Én enkelt skive koster 5.961 kroner. Skal du have skiftet skiver og klodser foran, løber prisen op i 14.734 kroner, og det er uden selve monteringen, så tjek dem lige inden et potentielt køb.
En gentlemans valg - brugttest af Porsche 911
Egentlig er der ikke mange alvorlige mekaniske problemer, men 308 GTI ville ikke være en rigtig fransk bil, hvis ikke der var udfordringer med elektronikken. Det gælder både det småirriterende og langsomme infotainmentsystem, som betjener alt i kabinen. I 2018 fik hele 308 serien et facelift med en hurtigere processor og Apple Carplay, som gør bilen nemmere at leve sammen med. Der kan også være problemer med den nøglefri adgang. Nogle kunder har måtte få nøglen omprogrammeret, før den virkede til bilen, og det anbefales, at man ikke har to nøgler i bilen samtidig.
Brugttest – Mazda MX-5 er den fornuftige sportsvogn
Samlet set behøver du altså ikke være så frygtsom for at eje den hårdtpumpede franskmand, som dog aldrig har opnået helt samme kultstatus som nogle af GTI-kollegerne. Måske derfor er der kun er et eksemplar til salg i Danmark, og det afspejler sig i prisen. Derfor ville jeg også lige kigge efter konkurrenterne, for en tilsvarende Volkswagen Golf GTI, Ford Focus ST eller Seat Leon Cupra er typisk noget billigere.