Der findes et sted i Danmark, hvor man kan tage to kompetente firehjulstrækkere på et ægte terræneventyr – Vesterhavet. Vi kører langs stranden mod Skagen – kom med på en episk rejse, hvor Toyota Hilux og den nye Ford Ranger Raptor får våde fødder.
”Hvad fand…” Hilux’en har åbenbart besluttet sig for at give op. Ikke lige hvad man forventer af denne udødelige model, men vores testbil vil ikke koble lavgearet ind, og uden lavgearet indkoblet kan spærret på bagakslen heller ikke låses. Og hvis der skulle være et tidspunkt i Danmarkshistorien, hvor der var brug for et differentialespær, så er det nu!
Vi har måske 70 meter til målstregen, og vi har igennem dagen forceret mere end 100 kilometer strand langs det lige dele voldsomme og betagende Vesterhav. Men nu står vi så her, så tæt på målet, og jeg kan ikke skjule frustrationerne, som spreder sig fra maveregionen og op til mine mundvige, der nu peger nedad. For mellem os og Solnedgangskiosken i Gammel Skagen er der en dynge af flade, glatte sten, som næsten sluger dine fødder. Når du sætter af, glider rækkerne af sten mod hinanden, og ingen vegne kommer du. Forestil dig så, at det er et køretøj på over to tons, og så har vi balladen.
Land Rover Defender – to tons dynamik
Det er kun lige akkurat lykkes os at få Ford Ranger Raptor igennem den samme strækning, og det er til trods for, at den nye Ford Ranger Raptor er det tætteste, du kommer en Paris Dakar-rallybil med fabriksgaranti. Den har en 10-trins automatgearkasse, 213 diesel-heste, et avanceret køreprogram til mudder og sand og 285 millimeter brede BF Goodrich All-Terrain-dæk. Og nu er det så Hilux tur, en helt almindelig Hilux, bortset fra ligeledes grove dæk. Men den har kun 150 hestekræfter, og så vil reduktionsgearkassen ikke spille bold. Jeg styrker mig på en cola, og så kommer Henrik til undsætning. Dreboldt hedder han til efternavn, og han er redaktør på Berlingskes biltillæg, og var med i ørkenen i Namibia, da Toyota præsenterede seneste generation Hilux.
”Kør lidt frem og tilbage, så kommer den,” joker han, og med et knald springer tandhjulene i indgreb, og vi får både den ekstra lave gearing og det så vigtige mekaniske spær. Et spær kaldes nemlig et spær, fordi det spærrer differentialet, så begge hjul snurrer med samme hastighed. Det ville ikke være særlig smart på asfalt i et sving, hvor det ene hjul bevæger sig længere end det andet, men perfekt her i de glatte sten, hvor et åbent differentiale ville lade et hjul spinde, mens det andet stod stille.
Overkill – Ford Ranger Raptor er sublim
På grund af underlaget er det ikke til at få fart på, så der er ingen anden vej end at trampe speederen i gulvet, som var der gået ild i gulvmåtten. Det hjælper heller ikke noget at styre, det giver bare mere modstand, så vi pisker den 2,4-liters diesel afsted, mens vi slæber os gennem sporet. De grove dæk graver sig vej i de dybe render, mens stenene kastes op i skærmkasserne, motoren er lige omkring den røde linje, men det virker. Farten stiger lige så stille, og nu kan jeg se enden af stendyngen, så Hilux’en ruller op på fast grund med genvundet selvtillid. Selvom det startede dårligt, ender den japanske pickup med faktisk at klare forhindringen med større overbevisning end den blå rejsemakker fra Ford. Måske skyldes det, at Ranger Raptor vejer 315 kilo mere og mangler et mekanisk spær.
På dybt vand
Dagen starter meget tidligere, og noget længere mod syd. Det er oktober, og som ved et lykketræf har vi besluttet at tage turen på den eneste solskinsdag i månedsvis. Vinden er væk, så havet er stille, og mens solen bader stranden i sit smukke morgenlys, triller vi de to pickups ned på stranden lige nord for Fjerritslev. Vi er langt mod nord, men mission er at køre de godt 100 kilometer til Skagen uden at røre asfalt igen. Ved denne del af Vesterhavet er det nemlig lovligt, og vi følger selvfølgelig alle regler og love i løbet af dagen.
Den første del af turen er nem, og sandet er hårdt, men ingen længe møder vi en forhindring, som ikke skal ignoreres. Forsvaret var hjemme og leger i øvelsesterrænet ved Tranum. Så vi må vende om og finde nærmeste asfaltvej udenom terrænet. Øv – missionen lider allerede et knæk, men selvom Hilux er kendt for at have skudsikker teknik, tager vi ingen chancer. Væk fra stranden, rundt og ned på stranden igen ved Rødhus. Lidt længere henne møder vi de berømte bunkere, som nazityskerne tvang danske arbejdere til at opføre i 1943, som en del af Atlantvolden. Det heldigvis længe siden, og det eneste ondsindede, vi møder, er et par banker af blødt fygesand, som begge biler klarer uden den mindste skælven takket være deres grove dæk og ægte firehjulstræk.
Fyret
Fra Blokhus og til Løkken går det nemt, men så begynder det at blæse op, og stranden bliver smallere og smallere. Da vi passerer nedenunder Rubjerg Knude Fyr kan vi godt se, vi nok ender med at må give fortabt igen. Flere steder er lerskrænterne faldet sammen og ligger som kæmpe modellervoks-klumper ud i vandet. Det er en teoretisk mulighed at køre udenom, men så skal man meeeeget langt ud i vandet. Selvom Ranger Raptor har en vadedybde på 85 centimeter, og Hilux kan klare 70 centimeter, så er bølgerne høje, og det er ikke til at sige, hvor leret og smattet underlaget er. Og du har ikke lyst til at trække en bil fri, mens Vesterhavet vælter ind over dig – eller flyde afsted mod De Britiske Øer i en pickup. Vi vender om igen – denne gang besejret af Vesterhavet og ikke det danske forsvar.
Tilbage på asfalten og med snuden pegende mod Skallerup Strand er det tydeligt, at Ranger Raptor er en markant mere komfortabel og dynamisk bil end Hilux. Det er egentlig heller ikke overraskende. Raptor er nemlig gennemgribende anderledes end den almindelige Ranger. I stedet for den traditionelle stive bagaksel på størrelse med en jernbanesvelle, og ophængt i to bladfjedre som en anden prærievogn, har Raptor et avanceret multilink-ophæng med dyre og avancerede støddæmpere fra Fox. Det er den slags, som er beregnet til Dakar Rally eller ørkenrallyet Baja 1000 i USA. Og det giver altså en noget mere komfortabel bil – selv i et dansk sommerhuskvarter. Til gengæld må Ranger Raptor kun trække 2.500 kilo trailer, mens den noget mere traditionelle Hilux, i vores testbils udgave må trække 3.200 kilo, mens andre udgaver må trække 3.500 kilo.
Åer og floder
Tilbage på stranden går turen nemt mod dagens næste store forhindring. Igen er det en forhindring af vand, for vi skal krydse Liver Å. Efter danske standarder er det en solid flod, og strømmen er stærk. Så vi gør selvfølgelige det fornuftige, og parkerer bilerne for at inspicere åen til fods. Efter lidt diskussion bliver Raptor sendt over først, og jeg tager en rute helt ude i strandkanten, hvor vandet er lavest. Alligevel vælter der en bølge ind over fronten, da forhjulene rammer ned i det dybe vand, men de 213 hestekræfter fører os sikkert og tørskoet gennem vandmasserne. Ovre på den anden side kan vi iagttage Hilux følge samme rute.
Drømmen om det frie liv - kør-selv ferie i Norge
Den næste å skal dog vise sig at være en noget større udfordring. Efter vi har passeret havnen i Hirtshals, kører vi et kort stykke, før vi møder Uggerby Å. Det er en 66 kilometer lang å, og som jeg personligt får at mærke, er den ganske dyb. Den rigtige måde at gøre den slags på, er nemlig at hoppe i vandet, så det gør jeg. I oktober. Jep, i mit pas står der, at jeg er 188 centimeter, og med vand op til armhulerne, må vi indse, at der ikke er nogen måde at komme gennem åen på, hvis ikke vi skal vente på ebbe. Igen må vi se os slået, og turen tilbage mod Tannis føles nedslående og drænende – måske fordi jeg lige har badet i fem grader koldt vand.
Resten af historien kender du. Vi når Solnedgangskiosken ved Gammel Skagen, men kun efter et sejt træk gennem de udspekulerede og glatte sten, der næsten sluger begge biler. Men vel fremme er det på tide at fordøje dagens indtryk. Hilux er imponerende, og at den kan hænge på Raptor blot med et sæt grove dæk, siger noget om, hvor kompetent en pickup, den er. Men det er nu Ranger Raptor som er dagens vinder. Den er bare sjovere og mere komfortabel.
Den sidste actionhelt – Suzuki Jimny
Så er der det med prisen, for Ranger Raptor er ikke overraskende et halvdyrt bekendtskab med al det særlige isenkram. 456.158 kroner skal du slippe inklusive moms. Den testede Hilux er en særlig Black Edition, som er topmodellen, der placerer sig over T4, så den koster 375.675 kroner, og Ranger Raptor er absolut de 80.000 kroner mere værd. Min løsning ville nok være at vælge en Hilux i det noget billigere T2-trim, hvor du får manuel aircondition og en noget mere basal arbejdsbil, og sådan fungerer Hilux bedst.
Men i virkeligheden er der ikke nogen af de to biler, som vinder. Den rigtige vinder er turen og vores allesammens helt fantastiske Vesterhav, og det faktum, at du faktisk selv kan køre samme rute. Det er helt lovligt, og du kommer faktisk tæt på naturen på en anden måde, end hvis du går, fordi du meget bedre kan se, hvordan landskabet skifter, fra de lange flade strande ved Løkken til de høje skrænter ved Rubjerg Knude. Så jeg kan kun opfordre dig til at tage på eventyr selv.