Audis A4 Avant er velkørende, komfortabel og rummelig – alligevel bliver der færre og færre af dem. Det er en skam, for vores brugttest viser, at du får en solid bil.
For 10 år siden var der få ting, som viste overskud, som en Audi A4 Avant. Men tiderne og moden ændrer sig. For mens Audi sælger bunkevis af Q3’ere, Q5’ere og A6’ere, blev der sidste år kun solgt lige knap 800 A4’ere. Det er en skam, for selvom modellen har en del år på bagen, så er det stadig en velkørende og komfortabel bil. I Avant-versionen, som Audi ynder at kalde deres stationcars, er den tilmed praktisk og relativt rummelig.
Tyske familieværdier - brugttest af BMW 320d Touring
Vi har lånt en A4 40 TDI Avant Avanced+ med Stronic-dobbeltkobling. Bilen er fra 2019, har kørt 111.000 km og er til salg hos Per Christensen Biler i Rødovre til 329.900 kroner.
Autobahn-ekspert
Bag rattet mærker man med det samme, at det her er en bil, som egner sig til at køre langt. Støjniveauet er lavt, og Stronic-gearkassen prioriterer som udgangspunkt det højeste gear, så den 2-liters diesel med 190 hestekræfter og 400 Nm nærmest slumrer afsted. Det er godt for forbruget, så bilen kører officielt 25,6 km/l. Det er så godt for ejerafgiften, som er på under 4.000 kroner årligt.
Fuld af børnesygdomme – brugttest af Audi e-tron
Hvor en SUV eller crossover har brug for stenhårde fjedre og støddæmpere for ikke at blævre afsted, så har en traditionel stationcar ikke det høje tyngdepunkt, og derfor kan man nemmere finde et kompromis, hvor bilen både har komfortable og sikre køreegenskaber. Sådan er det med A4 Avant. Indvendigt støtter sæderne godt, og instrumentbordet er simpelt og elegant, selvom man savner det digitale klimaanlæg i testbilen.
Brugttest – Audi taber forspringet med A6
Vi har taget en snak med indehaver af Audispecialisten i Stenløse, Jakob Rask Hansen. Han har drevet værkstedet med speciale i Audi siden 2005, så han er den rette mand til at hjælpe med at afdække, hvad du skal være opmærksom på, hvis du vil have en brugt A4. Og ifølge ham er den mest almindelige fejl på en Audi A4 slidte øverste bærearme i forhjulsophænget, og de er typisk slidt op inden 100.000 kilometer. Du skal ikke regne med, at du umiddelbart kan mærke eller se problemet selv, men en synsmand vil se det og dumpe bilen til syn. Samtidig er det en relativt bekostelig affære. Hos Audispecialisten, skal du nok regne med 7-8.000 kroner i stumper og arbejdsløn.
Slidt kobling
På biler med manuelt gear ser man en del slidte koblinger sammen med svinghjulet. Det gælder både diesel og benzin-udgaver, og du skal have muldvarpen op, for der er dele for op mod 10.000 kroner, og så er arbejdslønnen omkring 4.500 kroner. Til gengæld er den gode nyhed, at Stronic-gearkassen er mere solid end sit rygte. I forhold til, hvor mange af dem, der kører, ser man relativt få fejl hos Audispecialisten, og typisk er det Mechatronic-enheden og ikke koblingerne, man skifter. Det kan alligevel være en halvdyr affære, så når du testkører en potentiel bil, skal bilen sætte i gang blødt, og skifte blødt ned i gearene mod eksempelvis et lyskryds. Holder du stille for rødt, og efter 5-8 sekunder mærker et klonk, så er der problemer med gearkassen, men typisk begynder problemerne først at vise sig omkring 180.000 kilometer og opefter.
Tysk køreglæde - brugttest af BMW 520d
Vi kører dieselmotoren, som bruges på tværs af hele VW-koncernen, og som internt kendes som EA288. Hos Jakob Rask Hansen ser de hovedsageligt problemer med EGR-systemet. Her kan ventilen sode til, men EGR-køleren kan også blive utæt. Og det kan være en kostelig affære. Desværre er det ikke noget, du selv kan se. Er der problemer med partikelfilteret, så er det lavet ret drilsk på A4, så meget store dele af bilen skal skilles af for at skifte det.
Fashionabel Folkevogn – brugttest af Volkswagen Arteon
Selvom der her er skitseret flere generelle problemer, så findes der generelle fejl på alle nye biler. De har alle deres fejl, og det samlede indtryk af Audi A4 er faktisk, at det er en solid bil. Så det burde ikke være en udfordring at finde et eksemplar, der kan give dig mange problemfrie kilometer. Og så kan du nyde en bil, som i stigende grad bliver mere eksklusiv, fordi alle andre kører rundt i højbenede crossovers. Samtidig kan du nyde de mere komfortable køreegenskaber, og at du sparer 2.000 kroner årligt i stationcaren, fordi A4 er opgivet til at køre 5 km/l længere med samme motor end Q5.