Er du på jagt efter en bil, som føles ny, men som kan spare dig mange penge i forhold til en fabriksny, så er der måske ikke grund til at kigge længere end Volkswagen Golf VII. Den dækker de fleste danskeres transportbehov på fornem vis, og så tyder det meste på, at modellen er et solidt brugtkøb.
Volkswagen Golf har været en dansk favorit siden introduktionen tilbage 1974. I 2012 rundede man 29 millioner byggede biler, og 2012 var samtidig året, hvor Volkswagen lancerede syvende og seneste generation af Golf. Det er netop denne bil, vi har fingrene i i dag, udstyret med den 1,4 liters TSI-motor med 125 hestekræfter. Nyprisen i 2016 var 274.990 kroner for basisudgaven, men testbilen, som er udlånt af Volkswagen Valby, har DK-pakke, som blandt andet tæller parkeringssensor, fartpilot, læderrat og 2-zoners klimaanlæg.
Praktisk køreglæde
Sæt dig ind bag rattet af testbilen, og det er svært at mærke, at man sidder i en bil, som har kørt knap 30.000 kilometer. Den trykfølsomme skærm i midterkonsollen er mindre end på den faceliftede udgave af Golf, som kom i 2017, men ellers ser og føles alt i kabinen som i en ny bil. Den oplevede kvalitet er en af Golfs fordele, men også størrelsen taler for modellen. Vi tester den femdørs variant, som har tilstrækkelig plads på bagsædet til, at du kan byde granvoksne mænd en længere tur, og bagagerummet sluger 380 liter, som burde være tilstrækkeligt til de fleste.
Tillykke til et ikon – Volkswagen Golf fylder 45 år
TSI-motoren springer i gang ved start, og de 125 hestekræfter er fuldt tilstrækkeligt til at give overskud i bytrafik. 0 til 100 km/t er overstået på respektable 9,1 sekunder. Forbruget er opgivet til 19,2 km/l, hvilket betyder en lav grøn ejerafgift på kun 1.280 kroner årligt. Takket være et 6. gear kører motoren med tilpas lave omdrejninger på motorvejen til, at du afslappet kan tilbagelægge mange kilometer. De tre år på bagsmækken til trods, er der masser af køreglæde tilbage i denne Golf.
--
Det siger forhandleren:
Brian Bækgaard er servicechef hos Volkswagen Valby, og her er hans tips til at købe en brugt Golf.
Hvad skal jeg kigge efter, hvis jeg er på jagt efter en to år gammel Golf?
Kig efter en bil med fuld service. Det er alfa og omega. Har bilen fuld servicebog, så vil jeg ikke være nervøs for at købe den. Du kan ringe til en hvilken som helst autoriseret VW-forhandlere og bede dem om at slå stelnummeret op. Her kan du få oplyst om bilen har haft større skader, for det kan man ikke altid se, og hvis den har haft det, vil jeg nok finde en anden bil.
På en to år gammel Golf er der ikke noget, jeg som sådan vil være kritisk over, men jeg kigger specielt bremserne efter for rust, fordi mange bruger motorbremse, og hvis bilen står længe hos en forhandler, kan bremserne ruste. Motor/gearkasse, manuel eller auto og koblinger er mange gange bedre end for bare tre år siden, så der er ikke noget, jeg er bange for.
Er der nogen motorer, som er bedre at vælge end andre – diesel/benzin?
Pga. al den her diesel/benzin snak, vil jeg vælge benzin. Der går nok mange år endnu, men i tyske storbyer er de ældre dieselbiler allerede forbudt, og det kommer også til at ske med de nyere på et tidspunkt. En 1,4 TSI er den jeg har flest kørende af, og den har rigeligt overskud.
Hvilken motor/gearkasse er billigst at servicere?
Der er ikke nogen markant forskel. Oliemængde, tændrør og luftfilter er næsten det samme på de fleste modeller.
Er der nogen kendte svagheder ved Golf 7?
Det eneste vi har haft på de sidste udgaver, har været LED-baglygter, som har drillet, men der har fabrikken lagt sig fladt ned, så vi skifter til en ny lygte. Jeg har nok skiftet fem lygter i alt. Golfen er en rimelig komplet bil. Det har den altid været, og 7’eren har man fået lavet solidt. Der er ingen børnesygdomme eller problemer, som med Golf V og Passat af samme årgang, og Touran med dens bagklap, der ruster.
Det siger FDM:
Vi har bedt FDM om at komme med deres vurdering om Golf VII som brugtkøb, og her understreger tekniker Yasser Abaiji, at FDM altid anbefaler, at man får bilen gennemgået af en uvildig fagmand inden køb. Det kunne være med en FDM brugtbiltest eller på et værksted, man har tillid til.
Hvad bør jeg kigge efter og være opmærksom på, når jeg er interesseret i at købe en Golf VII?
Er der udført service efter fabrikkens forskrifter, og er der udført karosserikontrol? Er bilen tidligere rustbeskyttet, har den været udsat for skader? Er der stenslag på lak og frontrude, samt gennemgang for buler? Bilen bør under denne gennemgang være ren, for at gøre det nemmere at finde eventuelle stenslag Bærer kabinen præg af, at en tidligere ejer har røget eller haft hund?
På biltorvet.dk kørte vi alle finalisterne til årets brugtbil – læs vores test af dem her.
Er der nogen motorer, som er bedre at vælge end andre – kan det være bedre at vælge diesel frem for benzin eller omvendt?
De små TSI-benzinmotorer er efter 2014 ændret til at køre med tandrem i stedet for taktkæde. Det betyder, at man er kommet ud over problemerne med strukne taktkæder, som de tidligere generationer af Golf har været plaget af. Der findes flere forskellige varianter af benzinmotorer, hvor effekten og brændstofforbruget kan variere. Nogle er dog ikke specielt vilde med ACT-versionen (motorvariant med cylinderfrakobling), da det kan give en følelse af ubalance. Det vil derfor også være et temperamentsspørgsmål, om det eksempelvis skal være en 1,2 eller en 2,0 benzinmotor. Om valget skal stå mellem benzin eller diesel er et spørgsmål om ens kørselsbehov samt kørselsmønster.
For første gang: Golf er årets brugtbil
Er der nogen motor/gearkasse, som er billigere at servicere?
Der er ikke umiddelbart større variationer i servicepriserne på Golf VII med de forskellige motorvarianter, og priserne ligger på niveau med konkurrenterne i samme klasse. I forhold til VW’s DSG-gearkasse findes den i forskellige varianter med både våd og tør kobling alt efter motorvariant.
De virker rigtigt godt og skifter hurtigt, og FDM’s oplevelser med disse er generelt gode, men i ny og næ oplever nogle ejere problemer med styreenheden for gearkassen, fejl på koblingerne eller gearkassen i det hele taget.
Nogle af fejlene er brugerskabte, da styreenhederne husker kørselsmønsteret, så en ny bruger kan måske syntes den kører mærkeligt. Det klares ved en nulstilling.
Men set i forhold til volumen af de solgte biler med denne transmission, så er det et fåtal. Omkostningerne for udbedring af fejl på DSG-gearkasserne er dog dyre, så det er vigtigt at tage en god lang køretur, for at afprøve om gearkassens funktioner er i orden.
Er der nogen kendte svagheder ved Golf 7?
Generelt er det en god og populær bil, som vi har testet en del af. På lidt under hver fjerde vogn finder vi fejl i ABS/ESP-systemet – det kan være en mindre ting som fx en dårlig stikforbindelse på en hjulføler til en defekt ABS/ESP-enhed.
Frekvensen af fejl på styretøjet er også relativ høj, hvor hver sjette bil har forkerte hjulvinkler, måske fordi folk kører dem lidt hårdt.
Lige nu er der 900 brugte Golf til salg på biltorvet.dk. Tjek dem ud her.
Se også udvalget af brugte Golf VII lige her.