Er det på tide, at familien opgraderer til noget mere bæredygtigt, så har vi her samlet seks brugte elbiler med plads til familien, som du kan købe for under 200.000 kroner.

Overvejer du, om det er nu, du skal skifte til elbil, men synes priserne er for høje og pladsen for trang, så se med her. Vi har fundet seks brugte elbiler, der med lidt god vilje alle kan rumme en familie, og måske vigtigere, kan købes for under 200.000 kroner. Og husk – både dine serviceomkostninger og ejerafgift falder ved at købe elbil. Og typisk kan man få grønne lån til under to procent, hvis du skal finansiere købet.

Hyundai Ioniq

Vi starter med en koreaner, og selvom navnet er det samme, så er det altså ikke denne model Ioniq, der netop har vundet Årets Bil 2022. Den hedder Ioniq 5, og vi har fat i Ioniq, som blev lanceret tilbage i 2016 som både hybrid og elbil. Du skal gå efter en model fra 2019 og frem, her opgraderede Hyundai nemlig modellen, så den gik fra et meget lille batteri til et 38,3 kWh stort batteri, som officielt giver en rækkevidde på 310 kilometer, selvom det nok er lige ambitiøst. Nemmeste måde at identificere modellen med større batteri er at kigge på effekten, den steg fra 120 til 136 hestekræfter.

Årets Bil 2022 – Hyundai Ioniq 5 rydder bordet

Hyundai Ioniq er ikke verdens mest rummelige bil, og den skrånende bagende betyder, at der ikke er meget plads på bagsædet til højere personer, men hvis du har mindre børn, burde det ikke være noget problem. Bagagerummet er heller ikke enormt på nogen måde med 350 liters plads.

Bilen, vi har fundet, har kørt lige over 10.000 kilometer og koster 199.900 kroner.

MG ZS

Hvis du er på jagt efter en bil, der kan erstatte din gamle Nissan Qashqai, så er MG ZS ikke et dårligt bud. Størrelsesmæssigt kommer de to biler ret tæt på hinanden. Og køreegenskaberne er i virkeligheden mere komfortable i elbilen, da affjedringen er meget blød, og elmotoren er uden støj.

Made in China – elektriske MG ZS EV overrasker positivt

I ZS får du også det masser af udstyr, som navigation, Apple Carplay, bakkamera, adaptiv fartpilot og stort panoramasoltag, og så kan modellen lade med 11 kW fra en hjemmelader og hurtiglade med op til 90 kW.

Bilen, vi har fundet, er fra 2020, har kørt 15.000 kilometer og koster 199.900 kroner.

Mazda MX-30

Er du til noget, der skiller sig ud fra mængden, så er Mazda MX-30 oplagt. Kabinen er lækker, og i materialer du ikke normalt ser, som eksempelvis kork. Bilen har reelt ikke fire døre, men to fordøre, og to halve bagdøre, der åbner modsat. Det betyder at adgangen bagtil ikke er så nem for voksne, og bagsædet er også bedst egnet til børn.

Mazda MX-30 - lækkert knaldtilbud med latterlig rækkevidde

Til gengæld får du underholdende køreegenskaber og masser af udstyr, blandt andet head-up display, der viser farten og navigation projiceret op på indersiden af forruden lige i føreren synsfelt.

Batteriet er ikke det største med en kapacitet på 35 kWh, og den officielle rækkevidde er bare 237 kilometer, og så kan den kun lade med 3,7 kW på hjemmeladeren.

Vi har fundet et eksemplar fra 2020 med 7.000 kilometer på tælleren, som koster 192.995 kroner.

Mercedes B Electric Drive

Mercedes introducerede allerede i 2015 en elektrisk version af B-Klassen, deres lille MPV. Det betyder, at du har masser af plads og den sædvanlige Mercedes-kvalitet, selvom modellen efterhånden har nogle år på bagen.

Mercedes elektriske crossover får over 500 km rækkevidde

Det betyder også, at teknikken ikke er den nyeste, og selvom du får 180 hestekræfter, så er batteriet ikke ret stort, bare 28 kWh, som giver en officiel rækkevidde på 200 kilometer.

Til gengæld er den ikke så dyr, så eksemplaret vi har fundet, der er fra 2015 og har kørt 38.000 kilometer, koster 149.900 kroner.

Nissan Leaf

Indtil Tesla Model 3 kom på banen, var Nissan Leaf verdens mest solgte elbil. Det betyder, at Nissan har stor erfaring med at bygge elbiler, og der er generelt meget få fejl på den japanske elbil. Til gengæld er teknikken heller ikke helt up to date, så batteriet er luftkølet i stedet for væskekølet. Det betyder, at det ikke kan hurtiglades lige så effektivt som konkurrenter.

Elektrisk boost til Leaf – vi kører Nissan Leaf e+

Seneste generation blev introduceret i 2017, og det billigste eksemplar sælges privat, har kørt 108.000 kilometer og koster under 140.000 kroner. Her får du 150 hestekræfter og en officiel rækkevidde på 270 kilometer. Vi ville dog nok vælge Leaf e+, ikke så meget fordi den har mere udstyr og 215 heste, men fordi batteriet vokser til 62 kWh fra 40 kWh, og det betyder, at du officielt får 385 kilometer rækkevidde. Men så bryder vi budget, for billigste model koster 219.900 kroner.

Volkswagen e-Golf

Der findes jo ikke en mere klassisk bil end Volkswagen Golf – den har trods alt fået en hel bilklasse opkaldt efter sig. Og selvom bilen kører på strøm, får du stadig fin plads på bagsædet og et hæderligt bagagerum, fine køreegenskaber og høj kvalitet.

Den elektriske folkevogn – kan VW ID.3 blive Årets Bil

Du skal dog vælge en model, der er lanceret efter 2017, så får du et større batteri på 36 kWh og en officiel rækkevidde på 300 kilometer. Den tidligere variant duede kun til smutture.

Vi har valgt en model, der er fra 2018, har kørt 62.000 kilometer, og kan blive din for 164.900 kroner.