Indrøm det – drømmen om de åbne landeveje og nøglerne til en fed sportsvogn lever stadig i bedste velgående, men de færreste af os har pengene til en ny Porsche. Så her på redaktionen har vi taget på os at finde otte fede sportsvogne, der sætter dig og køreglæden i højsædet for under 150.000 kroner.
Firehjulstræk er for Land Rovere, forhjulstræk er for hjemmehjælpere, og baghjulstræk – det er for sportsvogne. Sådan sagde en kollega engang, men han sagde så meget, så i dag har vi samlet otte fede biler, vi definerer som sportsvogne. Det vil sige, at de kun har to døre (eller ingen) og allerhelst baghjulstræk og manuelt gear. Missionen er nemlig ikke at finde den hurtigste bil eller den med flest hestekræfter, men den sjoveste – og uden at bilen må koste mere end 150.000 kroner. Så vi starter selvfølgelig i Italien.
Alfa Romeo GTV 3,0 V6 24V
Alfa Romeos stilede GTV vækker stadig lige meget opsigt i dag, som den gjorde i 1994, da den blev introduceret. Formen minder næsten om et øksehoved, der kiler sig gennem luften, og netop denne bil er udstyret med nogle utroligt hurtige, guldfarvede alufælge, der understreger det sportslige udtryk.
Forza Italia – Alfa Romeo Giulia Veloce TI
Kabinen har de lækreste lædersæder, men den absolut største force ved denne GTV er motoren. Det er den klassiske ’Busso’ V6’er her på tre liter og med 24 ventiler. Det gør motoren endnu mere kraftig og omdrejningsvillig – 218 hestekræfter fra en motor, der roterer helt til 7.000 o/min, mens du får den mest fantastiske lyd. GTV er samtidig en ganske kvik bil – 0 til 100 km/t klappes af på 6,7 sekunder, mens topfarten er 240 km/t.
Største minus ved GTV er, at den ligesom mormors Hyundai i10 er forhjulstrukken. Heldigvis kan Alfa Romeo lave velkørende forhjulstrækkere, og har proppet masser af sportsvognsteknik som kraftige Brembo-bremser i V6-udgaven.
Modellen vi har udvalgt, er fra 1999, har kørt 168.000 kilometer og koster 109.900 kroner.
Audi TT 1,8 T 225 Coupé quattro
Her har vi fat i endnu et designikon fra 90’erne. Audi TT kunne godt gå hen og blive en klassiker i fremtiden, og så er det jo heldigt, at den med firehjulstræk og 225 hestekræfter, fra den velkendte 1,8-liters motor med fem ventiler per cylinder, faktisk er ganske kvik og ikke så lidt underholdende.
Otte fede stationcars, der sparker røv
100 km/t ekspederes på 6,6 sekunder takket være firehjulstrækket, og topfarten er sportsvognsduelige 243 km/t, så Audi TT må være godkendt som sportsvogn, selvom den deler platform med samtidens Skoda Octavia.
Austin Sprite
Nu går vi laaaangt tilbage i tiden og til Storbritannien. I 50’erne og start-60’erne var briterne de bedste til at lave små, billige sportsvogne. En af dem er Austin Sprite, som også er kendt som frogeye for fronten, som til forveksling ligner en glad frø.
Køreegenskaberne er gammeldags, fordi bagakslen er stiv og med bladfjedre, et setup som minder mest om nutidens pickups. Motoren er heller ikke nogen hidsigprop – bare 0,9 liter får du og 43 hestekræfter. 0 til 100 km/t tager over 20 sekunder, og topfarten er sølle 130 km/t. MEN bilen er så lille, og du sidder så tæt på vejen, at 80 km/t føles hurtigt, som når Tusindeårsfalken fra Star Wars går over til lightspeed.
Tak Mr. Haynes – en hyldest til manden bag Haynes-manualen
Når du kombinerer det med, at Sprite er en ægte sportsvogn uden tag, hvor du både kan dufte og føle omgivelserne på en helt anden måde, så får du en fantastisk køreoplevelse. Sprite er garanteret 100 gange mere sjov på en sognevej med 40 km/t end en moderne GTI er med 80 km/t – og er du bange for at blive snuppet for vanvidskørsel, er Austin Sprite den perfekte bil.
Denne bil er fra 1959, hvilket betyder, at den både er billig i vægtafgift og i forsikring, og så skal den kun synes hvert ottende år. Ydermere lyder det til, at bilen er velholdt af nuværende ejer.
BMW Z4 2,0 Roadster
Der kunne desværre ikke blive råd til en sekscylindret, men vi skal da have en BMW med i denne kavalkade. Så vi har fundet den særlige Z4 Roadster – den er trods alt designet af danske Anders Warming, men med en firecylindret to-liters motor. Heldigvis er den koblet til en sekstrins manuel gearkasse, så du selv kan bestemme. Det øger køreglæden, for Z4 er en habil bil på en bugtet sognevej, og hvis du ellers er kvik nok med kobling og gearstang, kan du runde 100 km/t på 8,2 sekunder, og topfarten er 220 km/t.
Til gengæld har bilen kørt 217.000 kilometer, og sælges til CVR-nummer, så du kan altså ikke bede forhandleren fikse bilen, hvis der opstår en fejl indenfor det første år, som du ellers er garanteret. Derfor er det vigtigt, at du sikrer dig, at alle service er overholdt.
Mazda MX-5 1,8i
Ingen sportsvognskavalkade uden en Mazda MX-5, som er verdens mest solgte topløse sportsvogn i verdenshistorien. Vi har fundet et ekstremt velholdt eksemplar fra anden generation. Designet er måske ikke det mest fascinerende, men du får en solid og omdrejningsvillig 1,8-liters motor med 145 hestekræfter, som snildt kan flytte den kun 1.000 kilo tunge sportsvogn. Du skal bare sørge for at holde gryden i kog via den fantastisk stramme og præcise femtrins manuelle gearkasse.
Den dansende frisør - brugttest af Mazda MX-5
Undervognen har egentligt masser af krængning, men bilen er let på benene, og det er utrolig nemt og sjov at lege med bagenden, så inden du ved af det, leder du konstant efter forladte parkeringspladser, så du kan øve overstyring i 1. og 2. gear.
Største problem med denne generation MX-5 kan være rust, men dette eksemplar fra 2004 har tidligere fået undervognsbehandling, og med 156.000 kilometer på tælleren, finder du næppe en mere pålidelig og underholdende sportsvogn i denne prisklasse.
Porsche 924 2,0
Vi bliver også nødt til at have en Porsche med, men med 150.000 kroner kommer man ikke langt. Vi må nøjes med en 924 helt tilbage fra 1976, året hvor modellen blev introduceret. Det betyder blandt andet, at bilen nu er veteran, så du kun betaler en fjerdedel i vægtafgift, kan få den forsikret billigere, og så skal bilen kun synes hvert ottende år.
En gentlemans valg - brugttest af Porsche 911
924 var faktisk udviklet mellem Volkswagen og Porsche, og den 2,0-liters motor med 125 hestekræfter stammer fra kassevognen Volkswagen LT. Det var i hvert fald det, kritikere sagde, men faktisk blev motoren introduceret i Audi 100 først og uanset hvad, har Porsche selv designet topstykket. Teknisk brillerer 924 med at have transaksel, så gearkassen er placeret sammen med bagakslen. Det giver en bedre vægtfordeling, og er en dyr, men avanceret løsning, som passer godt til en sportsvogn.
Ifølge sælgeren har bilen kun kørt 50.000 kilometer, og er tidligere undervognsbehandlet, så den skulle være det perfekte projekt for hobbymekanikeren, der kan og vil selv.
Toyota MR2 1,6 GT
Der var engang, hvor du kunne se en MR2 på hvert gadehjørne. I dag er de alle væk, måske har rusten taget dem, eller også har de været låst væk. Det må denne bil i hvert fald have været, for den ser enormt flot og velholdt ud. Til trods for 154.000 kilometer, ligner det, at den lige så vel kunne være rullet ud fra den lokale Toyota-forretning i dag.
Rallymaskinen – derfor elsker vi Toyota GR Yaris
Faktisk er bilen fra 1986, og selvom den var populær, så glemmer vi, hvor avanceret MR2 var. Den havde nemlig en centermotor, og affjedringen var sat op i samarbejde med Lotus-ingeniøren Roger Becker. Motoren var den legendariske og solide 4A-GE 1,6-liters motor med 124 hestekræfter ved 6.600 o/min. MR2 var faktisk relativt tung for en bil af sin størrelse, men du kan alligevel nå 100 km/t på 8,5 sekunder.
Radical Clubsport
Okay – vi har snydt lidt her, for denne Radical er ikke ligefrem en sportsvogn. Det er en vaskeægte racerbil med bur, skumslukker og sekventielt gearskifte. Og dernæst koster den ganske vist kun 115.000 kroner, men det er uden moms og afgift.
Afgiften kan du godt glemme alt om – du får aldrig indregistreret bilen. I stedet skal den bruges til trackdays. Og her kan du så have det mere sjovt, end de fleste har prøvet – selv med bukserne på.
Motoren er på bare 1.100 kubik, og kommer fra motorcyklen Kawasaki Ninja ZX-11, så du har omkring 170 hestekræfter ved 10.500 o/min. Det er altså nok til give bilen, som vejer lige så meget som et papirfly, fartpotentiale til at sætte superbiler til vægs.