Suzuki er klar med en helt ny bil i det svære B-segment, hvor vi også finder Peugeot 208, Ford Fiesta osv. Navnet er Baleno – og selvom Suzuki tidligere har haft en model med netop dette navn, så har de kun navnet til fælles (tro mig, red.).

Den nye Baleno er rigtig interessant for det danske marked – og det er den af flere årsager. For det første er prisen yderst acceptabel i direkte sammenligning med konkurrenterne. For det andet er motorkraften større end konkurrenternes, og for det tredje så har den mere udstyr end nogen af konkurrenterne i klassen. Faktisk er udstyrsmængden så enorm og avanceret, at det nok skal få flere til at kigge mod Suzuki. Spørgsmålet er så bare, hvordan bilen er pakket ind, og hvordan den kører. Vi har foretaget en mini-test af modellen med ”mild hybrid” motor (forklaring følger, red.) og den største udstyrspakke. Senere på året vender vi naturligvis tilbage med en mere grundig test – så lad os kalde dette for en first drive test.

Design
Suzuki er sluppet rigtig heldigt fra designet. Faktisk tager bilen sig enormt godt ud, specielt forfra, hvorfra det er tydeligt, at Suzukis designteam måske er lidt lune på italienske biler. Specielt hvis du vælger en rød, hvid eller sort model, så får du visuelt noget for pengene. Den sølvgrå bil er langt mere neutral, og farven gør ikke noget specielt for bilen.

Indvendigt er designet også moderne og mere stilet, end vi ellers ser hos Suzuki. Noget vi også kommer til at se ved den kommende Ignis (snarligt introduceret mini SUV fra Suzuki, red.). Du har et godt og lækkert rat, hvorfra du kan styre det meste. Derudover har du mange store overflader og en touch screen i midten, hvor mange af bilens features styres. Sidstnævnte fungerer godt – om end nogle af symbolerne kræver lidt tilvænning.

En ting som Suzuki dog ikke har valgt til Baleno er blødere materialer i dørene. Det er denne del af bilen, man er tættest på, med undtagelse af sæde og rat, under en køretur – men her har Suzuki valgt den for japanske biler meget hårde plast.

Pladsen i kabinen er god, og både for- og bagsædepassagerer føler sig godt tilrette. Den lave taglinje bagtil gør dog, at passagerer over 180 cm bliver nødt til at sætte sig lidt ekstra ned i sædet. Det er dog muligt, da benpladsen er ganske imponerende.

Pladsen i bagagerummet er med sine 355 liter klart klassens største. Her er plads til klapvognen og den smarte dobbeltbund giver ekstra plads, hvis der skal hives ekstra meget hjem fra supermarkedet.

Motorrummet
Det rigtig interessante er den nye tilføjelse i motorrummet. Her introducerer man nemlig en mild hybridmotor – hvilket skal forstås på den måde, at systemet fungerer ved hjælp af en elektrisk hjælpemotor (ISG, red.), der trækker med på motorens drivaksel via en kraftig rem. ISG'en sørger også for at starte motoren igen efter et automatisk stop, hvilket sker næsten lydløst. Under nedbremsning og deceleration genindvindes bremseenergien og oplagres i bilens startbatteri og i et højeffektivt lithium-ion-batteri. Rigtig godt tænkt af Suzuki, som i praksis har opnået en brændstofbesparelse på 5 % i forhold til normalen. Skal du bruge Baleno til meget bykørsel, så mener man fra Suzuki, at tallet kan blive endnu højere. Vi vender tilbage med en langt mere grundig test af systemet senere.

Baleno fås også med den velkendte DualJet motor med 90 hk og med en ny BoosterJet med 112 hk.

Udstyr
Baleno fås i tre varianter, Comfort, Active og Exclusive. Som Comfort-model koster Baleno fra 134.990 kr., og allerede her lægges der stærkt ud med standardudstyr som f.eks. aircondition, el-ruder foran, CD-radio med Bluetooth-forbindelse til mobilen, læderrat, LED-kørelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås og en ny luksusfacilitet som "Guide me light", hvor nærlyset kan holdes kortvarigt tændt, når man går til eller fra bilen.

De populæreste udstyrsvarianter ventes dog at blive Active-modellerne, der koster fra 139.990 kr. En Baleno Active er nemlig den eneste bil i denne prisklasse, der kan byde ind med både radarbaseret, automatisk nødbremse (RBS) og aktiv fartpilot (ACC) som standard. Nødbremsesystemet fungerer også ved højere hastigheder, og den aktive fartpilot bruger radaren til automatisk at holde en passende sikkerhedsafstand til den forankørende bil.

I topmodellerne med Exclusive-udstyr byder Baleno også på en del luksusudstyr, som man sjældent finder i kompaktklassen. Med til Exclusive-udstyret hører f.eks. fuldautomatisk klimaanlæg, 7” infotainmentskærm, navigation, bakkamera, xenon-lys på nær- og fjernlys samt nøglefri adgang og trykknap-start af motor. Priserne for denne topudstyrede, komplette bil begynder ved 159.990 kr.

Ved første test viste Baleno sig fra sin gode side. Men, der skal naturligvis mere end en times kørsel til. Baseret på førstehåndindtrykket må vi dog konstatere, at Suzuki har gode kort på hånden i en meget svær klasse. Om kortene er gode nok må tiden vise – for netop i denne klasse er forbrugerne meget store tilhængere af specifikke mærker – og det er den barriere Suzuki skal have revet ned, hvis de vil kapre endnu flere kunder.