Der er én sportsvogn, som stort set alle kender, og som drenge (store og små) drømmer om. En bil, som de fleste kan identificere ved første øjekast, også selvom man ikke har forstand på biler. Der er selvfølgelig tale om legenden blandt sportsvogne – Porsche 911.

 

911 er et ikon i bilverdenen. En bil med så meget historie, at det til tider kan være svært at følge med. Svært at følge med kan det også være i designet, for 911 har ikke forandret sig ret meget igennem, hvad der snart er en hel menneskealder. Designerne hos Porsche holder stilen, og selvom der er tydelig forskel på en 911 fra midten af 60’erne og en fra 2016, så er forskellen ikke større, end at mange vil være i tvivl, hvis de blev præsenteret for et silhuettebillede af de to biler. Forskellen skal nemlig findes under lakken – bag det smukke ydre. Her præsenterer Porsche noget af verdens mest avancerede teknik, der for mange andre bilproducenters vedkommende ligger 5-6 år ude i fremtiden – og det er meget i bilbranchen.

 

Porsche 911 fås i 20 forskellige varianter. Indstigningsmodellen hedder 911 Carrera, som har baghjulstræk og er udstyret med en 370 hk boxermotor. Topmodellen hedder 911 Turbo S – den har firehjulstræk og er udstyret med en boxermotor med hele 580 hk, hvilket gør den i stand til at ramme de 100 km/t på 2,9 sekunder og først stoppe ved 330 km/t.

 

I denne test tager vi et kig på en model, der ligger midt imellem den klassiske 911 Carrera og den ekstreme 911 GT3 RS (Porsches banebil til gadebrug, red.), nemlig 911 Carrera 4 GTS.

 

I 911 Carrera 4 GTS får du en bil, som du kan tage med til track day, og blot fortsætter hjem i på almindelig vej, når legestuen er forbi. Du har lækre sæder og alverdens luksus i kabinen – og undervognen giver ikke øm lænd eller rystede nyrer.

Motoren i Carrera 4 GTS yder hele 430 hk og sender raketten forbi de 100 km/t på 4,0 sekunder, hvis den er udstyret med dobbeltkoblingsgearkasse (PDK), som det er tilfældet med vores testbil. Topfarten er hele 302 km/t.

 

Carrera 4 GTS fås også med manuelt gearskifte. Her er der faktisk tale om en 7-trins gearkasse, hvilket er unikt for Porsche. Det syvende gear skal ses som en øko-gear, som du bruger på lange stræk på motorvejen. Det er derfor heller ikke i dette gear at topfarten opnås – der må du i stedet holde dig i 6. gear. Om du vælger den manuelle gearkasse eller PDK er en smagssag. Jeg har haft mulighed for at teste begge, og mit valg falder på PDK. Gearskiftet er umanerlig hurtigt og reagerer på dit mindste vink i manuel indstilling. Selv ved fuld automatik følger skiftet de mest krævende kørere. Det er godt – det er rigtig godt!

 

911 Carrera 4 GTS er en vindunderlig bil på små snoede veje, hvor den perfekte balance og det avancerede firehjulstræk rigtig kan komme til sin ret. Faktisk er det så svært at få bilen til at lave unoder, at det næsten bliver lidt kedeligt. Under vores test fandt vi dog vej til Rebild Bakker i Nordjylland, hvor små snørklede sving og massivt snevejr tilsatte lidt mere spænding til køreturen.

 

Bag rattet i 911 Carrera 4 GTS finder du alle tænkelige muligheder for at tilpasse bilen efter dit eget ønske og køremåde. Vil du have sprød lyd, så tryk på en knap. Ønsker du stram undervogn, så tryk på en knap. Ekstra hurtige gearskifte, så tryk på en knap – og ønsker du perfekt afsæt, så tryk på en knap og vælg launch control. Alt er muligt blot ved tryk på en knap. Om det er lige så sjovt, skal jeg lade den enkelte om at bestemme – men en ting er sikkert, det virker!

 

Både kvaliteten af interiøret og det mekaniske er af ekstrem høj kvalitet. Det er ikke noget tilfælde, at Porsche gang på gang høster priser for at have de mest tilfredse ejere. Og det er faktisk meget forståeligt, for bag rattet får du fornemmelsen af, at dette er håndværk af fineste kvalitet. Det er en bil der kan bruges i alt slags vejr året rundt. En bil der med solide vinterdæk fragter dig rundt i januar måneds snedækkede landskab, og som ikke pludselig står af pga. kulde, vand eller salt.

 

911 Carrera koster fra 1,83 millioner kroner. Vælger du topmodellen Turbo S, så starter priserne ved 3,92 millioner kroner. Vores testbil, Carrera 4 GTS, koster fra 2,39 millioner kroner – og med ”lidt” ekstraudstyr så ender den på 2,95 millioner kroner. Det er selvfølgelig mange penge og også en prisklasse, hvor der pludselig findes konkurrenter som Aston Martin Vantage V8, Audi R8, Maserati Granturismo og selvfølgelig Mercedes-Benz AMG GT S. Hvad du vil vælge er vel mest af alt et spørgsmål om temperament – ingen kan dog pille ved Porschens historie og nærmeste perfekte fremtoning. Både designmæssigt, men måske endnu mere rent teknisk. Her er tale om en sand legende.