Nissan er klar med en ny Qashqai, som sådan set er forbedret på nærmest alle parametre. Desværre virker drivlinjen gammeldags, og mangel på plugin-version gør den dyr i forhold til konkurrenterne.
Vi er i en brydningstid. Tag Nissan som eksempel. De har netop lanceret en helt ny Qashqai, som er forbedret på alle parametre – og alligevel virker den forældet. Elbiler har sat strøm til markedet, og det er en trend, som accelererer ekstra i Danmark, hvor afgifterne indtil videre favoriserer de elektrificerede biler. Det gør, at vi i dag står et sted, hvor det virker direkte tosset ikke at vælge en plugin eller elbil, med mindre du har et stort dagligt kørselsbehov. Det er den situation, Nissan lander ned i med den nye Qashqai.
Godt nyt til Familien Danmark – første kig på Nissan Qashqai
Selve bilen er helt nyudviklet og bygget på den nye CMF-C platform. Oversat fra ingeniørsprog til dansk betyder det, at bilen kører bedre, er blevet en smule lettere, mere smart og mere rummelig, selvom de ydre dimensioner er nogenlunde de samme.
Og lad os starte med pladsen, for det er den nye Qashqais vigtigste forbedring, og her kan både mor, far og børn glæde sig. Nissan har nemlig krydret Qashqai med smarte features, som gør livet for en børnefamilie bedre. Bagdøren er stor og åbner ud i en 90 graders vinkel, så du kan få selv det mest genstridige og tonstunge barnesæde ind. Og til trods for de samme ydre dimensioner, er der blevet meget bedre plads på bagsædet, så man nu faktisk kan finde sig komfortabelt til rette, selv som voksen.
Franske turbokræfter i Nissan Qashqai
Sidst, men ikke mindst, er bagagerummet vokset 74 liter, så det nu rummer 504 liter. Det er ganske respektabelt, og tilmed er bagagerummet udstyret, så du kan inddele det ved at montere en plade, der adskiller de to rum i bagagerummet, lodret. På den måde, kan du eksempelvis stille indkøbsposer i sikkerhed, så de ikke vælter under kørslen.
Ingen Disney Sjov
Apropos kørslen, så lover Nissan, at deres ingeniører har gjort en masse ingeniør-ting for at få Qashqai til at køre mindre uinspirerende. Det var nemlig endnu en af den gamle models udfordringer – den kørte lige så kedeligt som at følge en EM-finale over Tekst-TV. Den nye platform og en diet, der har sparet 60 kilo, hjælper, og så har man gjort styretøjet mere direkte og præcist. Men faktum er, at nye Qashqais køreegenskaber er lige så ophidsende som rød blandet saft fra Rynkeby, og stod valget mellem at køre en omvej eller direkte hjem til Disney Sjov, så er det ikke Qashqai, der vinder.
Skoda sætter skarpe priser på elektrisk SUV
En del af skylden skal sendes mod drivlinjen. Man har besluttet, at diesel ikke er tilgængelig i Nissans personbiler længere, så nu er den eneste mulighed en 1,3-liters firecylindret mildhybrid benzinmotor med 140 eller 158 hestekræfter. Den lille variant leveres kun med en halv-træls 6-trins manuel gearkasse, som afslører, at motoren skal tæt på 2.000 o/min, før den rejser sig fra de døde. Der skulle være 240 Nm til rådighed allerede fra 1.650 o/min, men motoren opleves meget lidt responsiv og med udpræget turbotøven.
Det bliver lidt bedre i udgaven med mere effekt. Momentet vokser til 270 Nm, men største forskel er, at vi kører den med Nissans Xtronic-gearkasse. Det er et CVT-gear, også kendt som et elastikgear, fordi det ikke har traditionelle trin. I stedet oplever man, at motoren fastholdes i høje omdrejninger, når du vil accelerere hurtigt.
Fætter Højben - brugttest af Volkswagen T-Roc
Nissans ingeniører har pudset og poleret på Xtronic, og det virker bedre end nogensinde, så det er responsivt og uden samme tendenser til at pine motoren – og dermed dine ører – når du skal overhale eller indhente den øvrige trafik på motorvejen. Men vigtigst er det, at benzinmotoren ikke har samme døde område i bunden af sit register. Enten fordi de flere kræfter hjælper, eller fordi gearkassen sørger for, at udvekslingen altid passer motoren. Uagtet er det en noget bedre oplevelse. En skam at du må slippe 28.130 kroner for mere effekt og Xtronic.
Ingen plugin og høje priser
Der kommer ikke en plugin-hybrid, men i 2023 lancerer Nissan en hybrid, som adskiller fra de fleste andre i sin opbygning. Her er det en elmotor, der driver forhjulene, og strømmen kommer fra en benzinmotor. Batteriet er på bare små 1,3 kWh, og Nissan mener, at det er den smarteste og mest effektive måde at løse opgaven på. Vi har dog ikke haft mulighed for at teste bilen endnu, så hvor godt det fungerer og en dansk pris, må indtil videre stå hen i det uvisse.
Brødredrab – vi kører den elektriske Q4 e-tron
Og når man har velfungerende konkurrenter som Ford Kuga Plugin, der har en startpris på 290.000 kroner, så er bliver det pludselig svært at være Qashqai. Startprisen for Qashqai er 274.980 kroner, men hvis du ikke skal trækkes med den manuelle gearkasse, skal du i stedet slippe 331.490 kroner for en Acenta-variant. Den er relativt veludstyret med 17 tommer alufælge, trådløs opladning af telefonen, og allerede fra basisvarianten Visia får du LED-lys. Først fra N-Connecta får du den fede 12,3 tommer digitale instrumenthus og ni tommers trykfølsomme skærm.
Man skal helt op i Tekna for at få head-up display, som til gengæld er det største i klassen. Her får du også assisteret fartpilot, som Nissan kalder ProPilot med Navi-link, så bilen selv tager farten af, eksempelvis inden en rundkørsel eller et skarpt sving. Tekna med den store motor og Xtronic koster 383.890 kroner.
Elbilen, der får dig til at glemme alt om Qashqai – her Nissan Ariya
Problemet med Qashqai er, at den virker gammeldags allerede inden den rigtig har sat hjulene på dansk grund. Var det mine penge, og med et relativt lille kørselsbehov, ville jeg i stedet vente på Nissans bud på en elektrisk crossover. Den hedder Ariya, og kan ende med at vise sig at være den elektriske Qashqai til fremtiden. Og så er det ikke kun børnene, der bliver glad for den.