Flere af de store luksusmærker har igennem mange år brugt deres topmodel til at introducere nye og avancerede teknologier, som senere finder vej til de mindre og billigere modeller. Ja, man kan faktisk næsten forvente, at det udstyr bliver standard nogle år frem i tiden. Hos Mercedes-Benz er topmodellen S-klassen, og med undtagelse af S63 AMG, er S500 det ypperste der kan præsenteres på motorsiden – og det er denne model vi har kigget nærmere på.
S500 fås i to forskellige varianter, nemlig S500 og S500L. Tilføjelsen af et ”L” betyder, at der er tale om en Lang version, altså en bil med længere akselafstand. Den længere akselafstand kommer bagsædepassagererne til gode, så pladsen ved bagsædet er majestætisk. Vælger man samtidig de luksuriøse singlestole med varme, køling, massage og multijusterbare funktioner, så bliver det ikke meget bedre. Skal du på langtur, og sidder du bagi, så er det bare med at lægge ryghynden ned, rulle de automatiske gardiner op, og nyde den ultrabløde nakkestøtte, der får business class sæder hos selv de bedste flyselskaber til at virke som sten. Har du ikke lyst til at sove, så kan de store LED skærme og tilhørende trådløse høretelefoner være behjælpelige med TV eller dvd i surround.
Bagsædet er virkelig et utrolig fedt sted at opholde sig – specielt når bilen er udstyret med alt tænkeligt udstyr, som f.eks. kopholder med varme og køling, samt indbygget telefon (chaufføren kan viderestille opkald til bagsædet, red.) og fjernkontrol af sæderne og multimedieudstyr. Er du så heldig at være bagsædepassager om natten, så kan du nyde godt af muligheden for valg af seks forskellige slags belysning i kabinen, der alle smyger sig rundt døre og gulv, for at skabe en behagelig atmosfære. Et andet element, der er med til at skabe en behagelig atmosfære, er det indbyggede Air-Balance system, der giver mulighed for at vælge imellem fire forskellige dufte i kabinen. Nightlife Mood, Downtown Mood, Sports Mood og Freeside Mood kan hver især doseres igennem bilens ventilationsanlæg. Et yderst behageligt system, der faktisk kun koster 9.100,-, og derved placerer sig i bunden hvad angår ekstraudstyr.
Faktisk havde vores testbil monteret ekstraudstyr for den nette sum af 1 million kroner. Ja, du læste rigtigt. Alene ekstraudstyret koster det sammen som en 333 hk Audi S5.
Men, der er også andre steder at opholde sig end bagsædet. S500 er nemlig ikke bare en bil, som alle de andre. I mine øjne er den det bedste af alle biler, samlet i en pakke. Flere har sagt, at den måske er verdens bedste bil – hertil vil jeg sige, at det er den ”måske” ikke – den ER verdens bedste bil. Jeg har kørt samtlige af de oplagte konkurrenter fra Audi, BMW, Lexus og sågar Bentley, og som en samlet pakkeløsning, så er S500 lige det bedre pt.
Et af de helt store plusser ved S500 er den formidable V8-motor på 4,7 liter. Tidligere havde motoren en større litereffekt – men, downsizing er jo så populært. Det har dog ikke holdt Mercedes tilbage mht. motorens reelle effekt, som takket være dobbelte turboladere er hævet til hele 456 hk ved 5.250 o/min. Drejningsmomentet er massive 700 Nm ved blot 1.800 o/min, hvilket bl.a. er med til at sikre nogle voldsomme mellemaccelerationer. Sprintdiciplinen er dog heller ingen sag for den mere end to tons tunge tysker, der runder de 100 km/t på blot 4,8 sekunder. Topfarten er elektronisk nedreguleret til 250 km/t. Motoren er så støjsvag, at du ved motorvejshastighed overhovedet ikke kan høre den. Motoren imponerer også mht. brændstoføkonomi. På trods af sin størrelse og ydelse, så kører S500 11,6 km/l i gennemsnit, hvilket må siges at være absolut godkendt.
S500 er udstyret med den glimrende 7G-tronic Plus gearkasse. Flere har påpeget, at konkurrenterne kører med 8 gear, hvilket Mercedes også burde gøre. Hvorfor forstår jeg ikke, når man kigger på, hvor effektiv gearkassen er. Det forlyder dog, at Mercedes-Benz arbejder på en 9-trins gearkasse, som skal afløse 7G-tronic i de store luksuriøse modeller indenfor et par år.
Vores testbil var udstyret med den geniale Magic Body Control system, hvor to kameraer foran på bilen scanner vejen for ujævnheder, hvorefter en computer regulerer den hydrauliske undervogn efter forholdene og derved sikrer optimal komfort for bilens passagerer. Derudover har systemet sidevindsstabilisator, hvilket hjælper til med at holde bilen stabil ved kraftig sidevind. Årsagen til valget af en hydraulisk undervogn er, at den standardmonterede luftundervogn (Airmatic, red.) på S-klassen, har et maksimalt tryk på 11 bar, hvilket ikke er nok til at følge med Active Body Control. Den hydrauliske undervogn leverer dog konstante tryk på hele 200 bar, hvilket gør den til den perfekte makker for bilens kameraer og computersystem.
Udover Magic Body Control var vores testbil udstyret med et af markedets mest avancerede Lane Keeping Assistance systemer, hvor bilen selv holder sig indenfor vejens striber, og faktisk selv har kontrollen, med mindre du slipper rattet helt. Så vil bilen bede dig tage fat i rattet igen efter cirka 10 sekunder. Kører du om natten kan det indbyggede Night vision hjælpe dig, så du har et klart billede af vejene foran dig. Og skulle en person træde ud foran dig, advarer bilen om dette og hjælper naturligvis til i nedbremsning etc. Faktisk virker den avancerede cruise control med indbygget afstandsholder så godt, at du uden problemer kan lade bilen følge den forankørende igennem en rundkørsel, uden så meget som at røre ved speeder eller bremse. Derudover er der naturligvis automatisk parallel- og boksparkering indbygget.
S500 er en ”detaljernes bil”. Det ses bl.a. når du vælger at tænde for sædevarmen. Så bliver ikke bare sædet, men også midterarmlænet og armlænet i døren også varmet op. Ja, du kan sågar vælger, hvor i sædet du vil have at varme skal koncentrerer sig, hvis du f.eks. vil have mere varme i ryggen end i bagdelen. Udover alt det tekniske, er det sådanne små detaljer, der skiller S500 ud fra traditionelle biler.
S500 koster mange penge – helt præcist 3 millioner kroner i den version vi testede. Der var selvfølgelig også ekstraudstyr for 1 million kroner – men, det er ekstraudstyr, som jeg helst ikke vil være foruden i denne bil, når først jeg har prøvet det.
Jeg tror egentlig, at det største problem med en S500 som den vi testede er, hvorvidt du skal sidde på forsædet eller bagsædet. Personligt vælger jeg forsædet, for den 4,7 liters V8-motor er så lækker, at alle virkelig burde prøve den bare én gang. Der er så meget overskud i alle situationer, at man til tider må knibe sig i armen for at sikre, at det ikke er en drøm. Men, S500 er en drøm på alle måder. Den er, i skrivende stund, verdens bedste bil!
TEKST