Man kan sige meget om den nye GLA fra Mercedes-Benz, men førstehåndsindtrykket, altså bilen look, det rammer altså plet. Personligt er jeg vil med mikset af sportslige elementer fra A-klassen og SUV-stilen. Det giver en slags rough urban style, som i hvert fald tiltaler undertegnede. Og der er ikke sparet på detaljerne, hvor specielt de bredere skørter og bilens underbeklædning (ja, det står der, red.) får den til at se ekstra robust og voluminøs ud. Og stilen fortsætter indvendigt, hvor der er kælet for detaljerne og bestemt ikke sparet på finish. Mest dominerende er de store luftdyser med inspiration fra SLS-modellen. Men, også den fritstående multimediaskærm skiller sig ud. Hvor konkurrenterne har valgt at deres skærm enten er integreret i instrumentpanelet eller ”popper up” når tændingen slås til, så har Mercedes-Benz valgt at skærmen er frit fremme hele tiden. Om man kan lide det eller ej er en smagssag.
Bag rattet vil du rent køredynamisk opleve en ekstremt velkørende og meget skarp bil, der på ingen måde synes hæmmet af sit lidt højere tyngdepunkt. Faktisk virker det som om, at man har forhøjet bilen, men formået at sænke tyngdepunktet samtidig. Og sammen med det virkelig imponerende 4Matic firehjulstræk, har GLA’en godt bid i stort set alle manøvre. Selv i terræn imponerer GLA – et sted, hvor man kunne fristes til at tro, at bilen måske ville komme til kort og blot vise, at den var en ”café off roader”. Men, GLA kan meget mere end man lige skulle tro, og imponerede virkelig med løst underlag under sutterne.
Herhjemme fås GLA med 4 forskellige motorer. 2 diesel og 2 benzin. Vi har testet topmodellen indenfor begge brændstoftyper og har i denne test fokus på dieselmodellen kaldet 220 CDI. Motoren er en velkendt maskine fra Mercedes, som findes i en lang række modeller. Ydelsen er 170 hk og det maksimale drejningsmoment er 350 Nm ved blot 1.400 o/min. Udstyret med 7-trins automatgear burde det være en sand fornøjelse at cruise af sted på motorvejen eller kæmpe sig igennem løst underlag i terrænet – men, det er det ikke. Jeg har tidligere været efter den 170 hk dieselmotor fra Mercedes, fordi jeg føler den trækker gevaldigt ned i det samlede dieselindtryk fra Mercedes koncernen – også her i GLA. Motoren virker grov og på ingen måde harmonisk – slet ikke, hvis vi sammenligner med tilsvarende motorer fra to tyske konkurrenter. Og gearkassen, 7G-DCT, som jeg normalt kun har spandevis af roser til, virker helt malplaceret sammen med 220 CDI’eren. Et godt eksempel er start fra 0 – altså, hvis du f.eks. holder på en sidevej og gerne vil ud på hovedvejen. Slipper du bremsen og trykker på speederen, så sker der ikke rigtig noget før efter 1 – 1½ sekund. Til at starte med gav jeg bilens auto start og stop system skylden, og slog derfor systemet fra. Men, det gjorde ingen forskel. Så satte jeg bilen i ”sport mode” og tænkte, at det ville gøre en forskel. Det gjorde det ikke! Der er simpelthen alt for lang ventetid fra du slipper bremsen og trykker på speederen til der sker noget – og jeg mener virkelig ALT for lang tid! Det er ikke godt nok og Mercedes bør kigge nærmere på problemet.
GLA er naturligvis spækket med det seneste udstyr på sikkerhedsfronten, og er naturligvis blandt de sikreste biler på markedet. Mercedes Intelligent Drive er en videreudvikling af det oprindelige PRE-SAFE og senere DISTRONIC PLUS system, hvor en lang række sensorer sikrer passagererne optimalt i tilfælde af et uheld. Samtidig har du mulighed for at tilkøbe en lang række sikkerhedsudstyr, som f.eks. Lane Keeping Assistant, Førerassistentpakke, Blind Spot Assistent, Færdselstavleassistent etc. Alt sammen udstyr, som er med til at give en mere sikker kørsel. Men, alt koster, og det gør det bestemt også ved Mercedes.
Basisprisen for vores GLA 220 CDI 4Matic er 629.900,-. Ønsker du så lidt kræs og sikkerhed fra listen over ekstraudstyr, så ender du nemt lige omkring millionen, hvilket er rigtig mange penge.
Personligt er jeg vild med GLA. Jeg er vild med designet, hele bilens fremtoning, dens køreegenskaber både on- og off road og så selvfølgelig den følelse af tilfredshed jeg får når jeg sidder bag rattet. Desværre er det bare ikke i GLA 220 CDI 4Matic at tilfredsheden bag rattet er 100 %. Det er motoren for grov til og gearskiftet for irriterende til. Jeg håber, at Mercedes får skabt en mere smidig 220 CDI, for det er virkelig en motorstørrelse, hvor der kæmpes hårdt om kunderne. Og så skal de simpelthen have styr på problemet med start fra 0.
Ser vi bort fra ovenstående (men, vi glemmer ikke, red.) så er GLA’en simpelthen et friskt pust fra Mercedes-Benz, som design- og nytænkningsmæssigt ligger sig lige nøjagtig der, hvor Mercedes har planlagt fremtidens fokus. Vi ser det med den nye C-klasse og CLA, der også tager attituden fra deres storesøstre og pakker det ind i en mindre, men så absolut lige så attraktiv indpakning. En fed tankegang, der så absolut virker.
Specifikationer
Motortype | R4/16v |
Slagvolumen | 2.143 |
Antal HK | 170 |
Drejningsmoment (Nm) | 350 |
Drivende hjul | Firehjulstræk |
Antal gear | 7A |
Acc 0 til 100 km/t (sek.) | 8,3 |
Acc 0 til 100 km/t (sek.), målt | 8,9 |
CO2-emission (g/km) | 132 |
Bagagerumskapacitet (l) | ikke oplyst |
Pris | 629.900 |
Drejningsmoment målt ved omdrejninger | 1.400 |
Forbrug EU-mix (km/l) | 19,6 |
Forbrug målt (km/l) | 18,1 |
HK målt ved Omdr. | 3.400 |
Tankkapacitet (l) | 56 |
Tophastighed (km/t) | 215 |