Hyundai i20 er klar i en ny generation, bedre end nogensinde. Den er mere rummelig, meget smartere og kører bedre. Polo-klassen har fået en ny konkurrent, du bør overveje, før du går til klassikerne.
Hvad får du hvis du matcher koreansk iver og tysk ingeniørkunst? Du får Hyundai i20. For egentlig er der ikke meget koreansk over bilen, som er udviklet og designet i Rüsselsheim i Tyskland, også kendt for at være hjemstavn for Opel. Så hvis du har en joke om koreanske biler, kan du vist godt pakke den væk, for den nye i20 matcher snildt de øvrige konkurrenter i minibilsklassen.
Hurra – Toyota Yaris er blevet sporty
Designet er langt mere markant og aggressivt, end vi er vant til fra Hyundai, og faktisk også blandt konkurrenterne. Forlygterne i fronten er skarpe, og hele fronten ser vred ud, og Hyundai kalder designet for Sensous Sportiness. Om man kan lide det, er en smagssag, men anderledes er det, og bilen strutter af selvtillid. Hopper du inden døre falder du hurtigt ned igen. Vi kører Essential-varianten, som er mellemste udstyrstrin, og her er en del af plastikken på dørsider og ned langs forsæderne udført i noget kedeligt plastik, som minder om de tidligere generationer, fra dengang hvor der var noget om jokesne om koreanske biler. Hvis du vælger dyreste version Advanced, er en stor del af kabinen beklædt med et noget rarere og mere blødt materiale. Og ellers er det jo heldigt, at resten af kabinen er løftet med det vildeste lir anno 2020.
Familiefejde – er Opel Corsa bedre end Peugeot 208?
Fra Essential er en 10,25 tommer stor skærm nemlig standard i stedet for traditionelle visere i instrumentbordet. Den er en my mindre end skærmen i Volkswagen Polo, men til gengæld ekstremt skarp. Som den eneste i klassen får du også Apple Carplay – altså ikke den billige variant, hvor du skal koble telefonen op med et irriterende USB-stik, nej her er det trådløst, som det altid har burde være. Skærmen i midterkonsollen er otte tommer, men du kan købe en teknikpakke til 13.995 kroner, som inkluderer en 10,25 tommer trykfølsom skærm og navigation med dansk tale, som nu bruger cloud-baseret informationer ligesom eksempelvis Google Maps. Det skulle give mere præcise vejledninger, og samtidig er det vigtigt med navigationen. For hvis du også køber førerassistentpakken, så får du en adaptiv fartpilot, som selv kan tage farten af, når du kører gennem sving, og så er bilen et reelt skridt tætter på at køre selv.
Mere plads
Det er faktisk på bagsædet, den nye i20 rigtig tager kegler i forhold til konkurrenterne. Trods mine 185 centimeter, sidder jeg udmærket deromme, og har okay plads både til knæ og hovedet. Hverken Fiesta, den nye Yaris eller Corsa/208 kommer i nærheden af den slags plads, og bagagerummet er nøjagtigt lige stort med Polo – 351 liter – så i20 er det oplagte valg, hvis du har brug for meget plads, men ikke vil bevæge dig ud af miniklassen.
Danskernes nye darling – Peugeot 208
Motorprogrammet byder på en halvtræt 1,2-liters motor med 84 hestekræfter. Hold dig fra den, for den 1-liters turbobenzinmotor med 100 hestekræfter klæder i20 rigtig godt, og koster kun 10.000 kroner ekstra. Her får du masser af kraftoverskud til hverdagen, så bilen også kan bruges til længere ture på motorvej. Heldigvis har Hyundai også opdateret undervognen og styretøjet, så i20 kører mere voksent og præcist, uden at komforten lider. I20 er ikke nogen sporty oplevelse, som Ford Fiesta og den nye Toyota Yaris, men den rammer et fornuftigt kompromis.
Sikker sikkerhed
Som standard kommer i20 med automatisk nødbremse med fodgængerkendelse og skiltegenkendelse, men du skal vælge Essential-varianten, hvis nødbremsen skal kunne se cyklister, og det også først her, nødbremsen, kan stoppe bilen i et venstresving, hvis du overser en modkørende. Alt det er standard i en Toyota Yaris. Så selvom den nye Hyundai har mange flere aktive sikkerhedssystemer, er det altså noget, du må betale for.
Det ændrer dog ikke på, at i20 samlet set er en gedigen pakke, som er godt skruet sammen. Den tyske fornuftighed fornægter sig ikke, men heldigvis får du stadig den koreanske garanti, som lyder på fem år og fri kilometer.