Den seneste Audi RS3 er så svinehurtig, at dit kørekort er konstant i fare for at blive smeltet om til engangskrus. 100 km/t nås på vanvidskørsel-hurtige 3,8 sekunder, og nu har den tilmed fået et firehjulstræksystem, der gør den løs med bagenden.
At sætte sig ind i den nye Audi RS3 er nær ved det samme som at placere dit kørekort på en tændt brødrister. Før eller siden smelter det. Det er et faktum, lige så sikkert som at motoren har 400 hestekræfter og 500 Nm. Og således er i stand til at sende RS3 til 100 km/t på latterlige 3,8 sekunder.
Rallymaskinen – derfor elsker vi Toyota GR Yaris
Smag lige på det – tre komma otte sekunder. Som en tommelfingerregel er alt under fire sekunder stygt hurtigt, og selvom en Tesla Model 3 Performance ganske vist bruger 0,5 sekunder mindre på at ramme 100 km/t, så er der en verden til forskel. Har du først vænnet dig til den fysiske påvirkning i Teslaen, så er det ikke mere ophidsende end at tænde for vaskemaskinen, mens det til sammenligning føler som om at tæmme en arrig tiger med et sugerør, når du slipper alle RS3’s kræfter løs med alt slået fra.
Hvad er nyt?
På afstand er det faktisk svært at se, hvad Audi har ændret ved motor og drivlinje på den nye udgave af RS3. Motoren har nemlig præcis lige så mange hestekræfter som den forrige version – 400. Men momentet er steget lidt, fra til 480 til 500 Nm, og nu står de så ret fra 2.250 til 5.600 o/min. Det giver et enormt skub uanset hvor i registreret, du befinder dig, og det er altså med til at skære 0,3 sekunder af turen til 100 km/t.
Tusindeårsfalken - Tesla Model 3 er landet
Men blot at liste de tørre tal ville være en synd, for motoren i RS3 er vild. Som noget helt unikt har den 2,5-liters turbomotor nemlig hverken fire eller seks cylindre, men fem ligesom Audis mest vindende rallybiler, Quattro. Det giver en helt unik rullende lyd, som en snerrende leopard, der har gemt sig i græsset bag dig. Lyden kommer af den unikke tændingsrække 1-2-4-5-3.
Hvis djævlen var familiefar – BMW X3 M
Audis ingeniører har ikke ændret på det store ved motoren, for der er allerede kælet for detaljerne. Bundkarret er i magnesium, og krumtaphuset er i aluminium. Det er stemplerne også, og de har kanaler til oliekøling. Selve cylindervæggen er plasma-coated, og krumtappen er hul, for at mindske inertien.
Ken Block
RS3 får du kun med en syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse, som kan skifte brutalt hurtigt. Desværre lader det til, at der altid er en smule forsinkelse, når du vil afsted fra start. Hver gang du tramper speederen ned, går der et meeeget langt sekund, før gearkassen styreenhed fatter, at den skal stå imod 500 Nm. Det er også meget forlangt, men det er altså en lille streg i regningen.
Den største ændring teknisk finder vi ikke i motorrummet, men i transmissionen. Audi har nemlig lyttet til kritikerne, som har beskyldt RS-modellerne for at være en tandløs samling sammenlignet med de baghjulstrukne bæster fra AMG og M-afdelingen. Sjovt nok er netop disse konkurrenter nu gået over til firehjulstræk, men et der kan variere effekten til baghjulene, så man stadig kan få lange, røgfyldte drifts, som var man selveste Ken Block.
Sådan er det også på den nye RS3. Her har den fået et flere nye differentialer. Største nyhed er, at de kan variere momentet til hvert enkelt baghjul. Det giver mere stabilitet og præcise køreegenskaber, men det kan også udnyttes kreativt, for RS3 har fået et særligt program kaldet RS Torque Mode. Her sender differentialerne bevidst mere moment til det hjul, der er på ydersiden af kurven for en nemmere og mere kontrolleret overstyring.
Effektiv
Uagtet den nye drift-funktion, skal der virkelig meget høj fart til, før RS3 bliver rigtig levende i sving. Den er klistret til asfalten som en gekko, der har leget med superlim. Det er stygt effektivt, og du skal have en angrebshelikopter, hvis du skal hurtigere fra A til B.
Men det bliver næsten en smule sterilt. Vi havde desværre ikke mulighed for at tage RS3 med på bane, og du skal simpelthen køre så hurtigt i RS3, før den bliver rigtig levende, at det både er forkasteligt og fuldstændig hul i hovedet. Den står simpelthen for godt fast til, at det ikke er rigtigt sjovt. Bilen er et teknisk mesterværk, og det er måske netop derfor, det hele bliver lidt for nemt.
Den sidste samurai – Toyota GR86
Til gengæld så er der nærmest ingen bagsider ved RS3. Den er lige så rummelig og praktisk som den almindelige A3. Den er tilmed relativt komfortabel, for i comfort-indstillingen opfører den justerbare undervogn til 21.728 kroner sig mindre som et skateboard og mere som en almindelig hatchback.
Jo, der er lige en bagside – prisen. Fuldt udrustet koster testbilen 1.246.883 kroner, men så får du også en firedørs hatchback, der uden begrænser rammer en topfart på 290 km/t.