For få år siden anmeldte jeg Ford Focus RS, der med sin imponerende teknik formåede at overføre hele 305 hk til asfalten via forhjulene. Samtidig havde RS’eren de velkendte Focus køreegenskaber og en fortrinlig gearkasse, der gjorde den til den absolut bedste bil i sin klasse. Focus RS kostede også en hel del, men den var ikke dyr – taget i betragtning, at den var den kraftigste model i Fords europæiske program på daværende tidspunkt (Mustang var ikke officielt en del af Ford modelprogram i Europa på daværende tidspunkt, red.).
Focus RS nåede også at komme i en RS500 udgave, der hentede hele 350 hk ud af den eminente 2,5 liters Volvo-motor. Der er desuden flere tuningsfirmaer, der har lavet versioner med 400-450 hk.
Lige under den voldsomme RS’er, fandt vi Ford Focus ST. Modellen blev introduceret i 2005 og var udstyret med samme 2,5 liters motor som RS’eren. Ydelsen var 225 hk og gjorde Focus ST i stand til at følge med klassens duks fra VW, nemlig Golf GTI. Focus ST fik i 2008 et facelift ligesom resten af Focus-linjen, og blev i 2010 trukket ud af markedet med 5 år på bagen. 3 år senere er modellen tilbage, denne gang baseret på nyeste Focus platform, men denne gang med en 2,0 liters EcoBoost motor med 250 hk ude foran, og en ændret optik i forhold til standardbilen.
Det med optikken er ret interessant, for Ford har valgt at lave Focus ST mere fladnæset, ved at ændre på kølergrillen – ja, faktisk ved at fjerne den øverste del og lade snuden fortsætte længere ned end standardbilen. Et look man lige skal vænne sig til, men som ender med at falde i de flestes smag. Umiddelbart ville jeg personligt have valgt den smukke ”Aston Martin” snude, som vi ser på den nye Fiesta. Det ville have gjort Focus ST til en meget aggressiv fætter at se på. Men, Ford har valgt, at lade bilen skille sig ud fra mængden. Et andet sted, hvor Focus ST også skiller sig ud fra mængden er bagenden. Her har Ford virkelig lavet et smukt stykke arbejde, og igen gået væk fra trenden med en udstødning i hver side, og i stedet samlet de to piber i midten af biler. Det ser ualmindeligt godt ud – både på hatchbacken og stationcaren. Og ja, Focus ST fås også som stationcar. Vi har ikke testet den i denne omgang – men lad os bare kalde bilen for en ulv i fåreklæder.
Når du sætter dig bag rattet af Focus ST, bliver du budt velkommen af de fedeste Recaro sæder du kan forestille dig – og jeg mener virkelig FEDE. Både når det kommer til udseendet, men også sædernes tykkelse. De er virkelig imponerende og skiller sig betydeligt ud fra de tynde low weight racersæder, som vi tit ser i andre GTI-biler. Komforten er uovertruffen, samtidig med at du bliver holdt fuldstændig på plads, når det rigtig går løs. Virkelig godt valgt af Ford!
Kabinen er ellers specialdesignet og byder på samme plads som en standard Focus, men med flere smukke detaljer og ekstra lir. Men, alt dette glemmer du sjovt nok, når startknappen trykkes ned og de centermonterede udstødningsrør begynder at brumme. Specielt ved koldstart er lyden ekstra tung, og der er ingen tvivl om, at der er tale om noget helt specielt her. Lyden følger dig også igennem accelerationen. Smid klampen i bund og ST’eren stryger forbi de 100 km/t på blot 6,5 sekunder. I 4. gear sendes du fra 50-100 km/t på 5,7 sekunder, og topfarten nås først ved 248 km/t. Dette er muligt, takket være den turboladede motors 250 hk og et monster af et drejningsmoment på 360 Nm (med overboost, red.). Motoren er et pragteksemplar og jeg kan på ingen måde rose den nok! Det samme gælder gearskiftet, som ikke findes bedre, med mindre vi skal over i deciderede close ratio racing gearkasser. Men, det skal vi ikke, for Ford har valgt, at Focus ST skal kunne bruges i hverdagen, som ganske almindelig transportmiddel – og det kan den sagtens. Du har alt tænkeligt udstyr, en lækker kabine og et stort og rummeligt bagagerum. Samtidig opnår du 13,9 km/l i gennemsnit, hvilket må siges at være acceptabelt med så meget power under motorhjelmen.
Lige så familievenlig Focus ST er, lige så sjov er den at hente morgenbrød i. Forstået på den måde, at det er her, hvor farmand er alene og lige kan tage en smutvej hjem. Focus ST æder sving, som var den sat op til race, og den gør det så overbevisende, at den må udnævnes til kongen i sin klasse på dette område. Hold op, hvor gør den det godt, og det er vel og mærke uden at miste grip på noget tidspunkt.
Samlet set, så er Focus ST en værdig afløser for den tidligere model – ja, jeg vil gå så langt og kalde den en værdig afløser for RS’eren også. Indtil Ford tager sig sammen og introducerer en ny RS-model. Du får virkelig en bil, der på alle områder går op i en højere enhed. Motor, gearkasse, køreegenskaber, interiør og praktisk anvendelse – det hele fungerer efter planen, og lidt til. Der er ingen tvivl i mit sind, når jeg udnævner Focus ST til den bedste bil i GTI-klassen, baseret på sin alsidighed. Når vi får testet Golf GTI performance, kan det være jeg ser anderledes på det – men, der skal godt nok meget til, før jeg ændrer holdning. Og det bedste er, at du sikkert kan få lillemor med på vognen, når nu den fås som stationcar også. Priserne starter ved 438.000,- og slutter lige under den halve million. Ford Focus ST – en suveræn bil!