Den nyeste Ford Focus så dagens lys i forsommeren 2008. Selvom man på ingen måde er i tvivl om, hvilken bil man har med at gøre, og at den mest af alt ligner et face lift af den tidligere model - så er Ford Focus 2008 faktisk en helt ny bil. Det eneste der er tilbage af den gamle model er (ifølge Ford) taget. Ellers skulle samtlige del være nyudviklede.

Designet
Rent designmæssigt er specielt de lidt hårde kanter blevet mere runde - og bagtil er de nye baglygter det mest i øjenfaldne. Den store og mere aggressive front bringer tankerne hen på nyeste Mondeo-model, hvilket vi absolut ikke skal brokke os over. Alle nye detaljer er elementer af Fords Kinetic Design stil, hvor man ønsker at skabe en bil, der ser ud som om den er i bevægelse, selvom den står stille.

Indvendigt er der også sket en hel del - ja visuelt er det faktisk her at der er sket mest. Samtidig er ændringerne udført i en kvalitet, der er en klasse over den tidligere model. En positiv udvikling, som vi aldrig bliver trætte af at se.

Sæderne er glimrende og støtter på de helt rigtige steder. Du har også mulighed for at købe sportssæder til din Focus. Disse sæder imponerer med rigtig god sidestøtte og meget høj komfort. Pladsen i kabinen er virkelig god, både foran og bagi. Her i stationcarudgaven er der også god plads til bagagen, da bagagerummet har plads til 475 liter.

Rent motormæssigt og køredynamisk
På motorsiden er der ikke sket det helt store. Man finder derfor stadig den "gamle" 2,0 liters benzinmotor med 145 hk i programmet.  En motor der gør det godt, men efterhånden er ved at være lidt bedaget. Dette kan man dog ikke sige om den nye 1,6 liters dieselmotor med 109 hk. Motoren er resultatet af et samarbejde imellem bl.a. Ford og PSA koncernen. Den tilbydes med både 90 og 109 hk, og har dieselpartikelfilter som standard. Motoren er meget tyst og har fremragende trækkraft og en forrygende brændstoføkonomi på hele 22,2 km/l i gennemsnit. Under vores test var vi dog tættere på de 19 km/l - men fjerner man "testdelen" af den uges kørsel, så vil forbruget absolut også stige lidt.

Den 109 hk motor tilbydes kun med 5-trins manuel gearkasse. Denne gearkasse leverer nogle fremragende gearskifte, der er meget præcise og letgående. Den kan ikke roses nok! En 6-trins gearkasse ville dog glæde den 109 hk motor rigtig godt. Et skridt som vi bl.a. har set at Peugeot har foretaget med den samme motor i deres 308-model.

Ford har nu også udviklet en avanceret automatgearkasse med dobbeltkobling kaldet PowerShift. Indtil videre vil denne dog kun kunne tilbydes i den store 2,0 liters dieselmodel med 136 hk.

Køreegenskaberne fejler som sædvanligt ikke noget i Focus - men de er absolut ikke så skarpe, som de var på de to første generationer. Ford har bevidst valgt at sætte større fokus på komfort, og derved slække lidt på den skarpe undervogn. Fortvivl dog ikke, for Focus kører stadig vidunderligt og er suverænt blandt de bedste i sin klasse.

Udstyrsniveau og priser...
Tidligere havde Ford en del forskellige niveau at vælge imellem på deres Focus model. Dette er nu skåret ned til to forskellige, nemlig Trend og Titanium. En lækker ting er bl.a. at Trend niveauet, hvilket er basis niveau, nu har cruise control og tågelygter, som standard.

Ford Focus er ganske fornuftigt prissat. Billigste model er på 1,4 liter og yder 80 hk. Den kan erhverves for 219.000,- kroner. Vores testbil med 109 hk og Trend udstyr koster 284.500,-.

Konklusion
Samlet set er 3. generation af Ford Focus et virkelig godt køb. Den er blandt de bedste i sin klasse - også selvom fokus er flyttet fra det sportslige til komfort. Designet er godt, kvaliteten virkelig god og følelsen af at sidde bag rattet af et gennemført køretøj er helt til stede. Ford Focus 1,6 TDCi stationcar kan absolut anbefales.