Årets bil i Europa 2004
Fiat har altid været mest kendt for at lave små og kompakte familiebiler, og med den nye Panda fortsætter Fiat i samme spor. Den gamle Panda, der blev introduceret i 1981, er for længst forsvundet fra det danske marked men blev stadig solgt i Sydeuropa indtil i år. Panda’en, der har netop vundet titlen som ”Året bil i Europa” fik en 5. plads i kampen om at blive ”Årets bil i Danmark” selvom den sikkert fortjente en bedre plads. Den forholdsvis ringe placering skyldes at bilen i ”Elg-testen” kørte på to hjul. Det viste sig senere efter kåringen af Årets bil 2003, at Panda’en var blevet slået skæv i undervognen under en tidligere testkørsel. Efterfølgende ”Elg-tests” viser at Fiat Panda kører sikkert og med alle fire hjul på asfalten.

Den nye Panda er ikke, som den gamle model, fuldstændigt skrabet for dørbeklædning og udstyr – både komfort- og sikkerhedsudstyr er helt på højde med dagens standard. Priserne starter ved 120.000 for Panda 1.2 Dynamic. Panda’en fås også med en 1.3 liters dieselmotor på 70 heste til en pris på ca. 135.000,-. Denne testbil har dog en del ekstraudstyr: Aircondition (8.999), Eljusterbare sidespejle (1.198), Splitbagsæde (2.998), Airbaggardiner (2.497) og 14” alufælge (5.499), tågeforlygter (998) - samlet er testbilens pris 142.000,-.

Designet
Rent designmæssigt lægger den nye Panda sig op af MPV konceptet, men i dette tilfælde skal bilen nok kaldes for en Micro-MPV. Dimensionerne taler næsten for sig selv – med en længde på kun 3,5 m. og en højde på 1,6 m. er bilen ikke stor. Men den ekstra højde giver følelsen af en noget større bil. De standard monterede tagbøjer giver bilen et designmæssigt pift, og gør det også lettere at montere en tagboks. Fiat har planer om at introducere Panda’en lettere hævet og med firhjulstræk – lidt ligesom Renault Kangoo 4x4 og Suzuki Ignis 4x4– men det er tvivlsomt om vi får den til Danmark pga. prisen.

Kabinen
Kabinen er designet i en frisk og ungdommelig stil, men man har samtidig lagt meget vægt på komfort og ergonomi. Blandt andet sidder radioen helt perfekt – højt placeret, hvor den er let at betjene uden at skulle slippe vejen af syne. Siddekomforten er også god, dog savner man lidt sidestøtte. Rattet og sædet er multijusterbart, med det ene minus at man kan tage fejl af håndbremse og håndtaget til indstilling af sædets vinkel/højde. Bilen kan dog ikke helt skjule at den er en miniput – når ens skulder/arm mere eller mindre hele tiden er i berøring med venstre dør ved man, at det er en lille bil man sidder i.

Det samme gør sig gældende på bagsædet, hvor man helst ikke skal være mere end 1.70 m  for ikke at skulle presse knæene ind bag forsædet – pladsudnyttelsen er dog stadig god, når man tænker på hvor stor bilen reelt er.

Bagagerummet klarer minimale 206 liter og med sæderne klappet ned er der plads til i alt 775 liter. Desværre er splitbagsædet ikke standardudstyr, men koster 2.998,- ekstra.

Udstyret
Det generelle udstyrsniveau er flot i forhold til bilens pris og dens konkurrenter. Fjernbetjent centrallås, elruder for, cd radio med 4 højtalere (af god kvalitet skal det bemærkes), kørecomputer, multijusterbart rat og førersæde. Et par tekniske finurligheder er bl.a. automatisk eftervisk efter brug af sprinkler og automatisk tænding af bagrudevisker, når man sætter bilen i bakgear, når forrudeviskeren er tændt. ”Follow me home” lys er også en brugbar detalje. Det går ud på, at man kan indstille en tidsforsinkelse på nærlyset, når man har slukket og låst bilen, så man kan fx kan finde nøglehullet til hjemmet.

Sikkerhedsmæssigt er den nye Fiat også fornuftigt med. ABS med EBD og 4 airbags er standardudstyr. Man har valgt ikke at have gardinairbags med i standardudstyret bl.a. for at holde prisen nede, fordi andre biler på samme prisniveau heller ikke har ekstra airbags. Prisen på blot 2.487,- for at få de ekstra airbags er dog så lav, at man ikke bør sig nej tak til det tilbud.

Motoren og bilen
Med sine 60 Hk og et moment på 102 Nm. er motoren ikke nogen kraftkarl, men med bilens vægt på kun 875 kg er de 60 Hk tilpas. 0-100 km/t klares på 14,0 sekunder og tophastigheden er 155 km/t. I byen og på landevejen er Pandaen kvik at komme rundt med, og på motorvejen kan det sagtens lade sig gøre at køre med march hastigheder langt over hvad politiet tillader.

Retningsstabiliteten er god – det høje karrosseri giver dog ekstra krængning i hårde sving. Ganske som i Punto og Stilo er funktionen City-servo standard. Med et tryk på en knap hjælper el-servoen yderligere, sådan at man uden videre kan foretage en parallelparkering med kun en lillefinger på rattet. Ved normal kørsel er det dog ikke tilrådeligt at funktionen er slået til, da man mister al føling med bilen.

Forbrugsmæssigt lover Fiat at den lille Panda kører 17,9 km/l i mix. Dette havde vi noget svært ved at opnå. Med meget blandet kørsel endte vores testforbrug på 15,1 km/l. Det er acceptabelt, men heller ikke mere for sådan en lille og let bil. Selvom bilen befinder sig godt på motorvejen er det ikke den lille motors livret med dertil hørende højt forbrug. Det lille karrosseri gemmer også på en lille benzintank på kun 35 liter, så rækkevidden er begrænset til omkring 500 km.

Konklusion
Den nye Panda fra Fiat er milevidt fra den tidligere model, og er i dag nok det bedste bud på en mini-bil med plads til fire. Man får en moderne og veludstyret bil, både med hensyn til komfort og sikkerhed. Prisen på 120.000,- som basis, virker også fornuftig - især hvis man ser på konkurrenternes priser.