Maserati Grecale Folgore stiller med italiensk køreglæde, power og grøn samvittighed. Lettere overraskende er det faktisk lykkes Maserati at skrue en elektrisk SUV sammen, som vil tiltale dem, der har råd.
Bugtede og ensomme landeveje, sommervarme og 558 italienske heste. Det lyder som en drøm. Desværre er det kun den halve sandhed. For kræfterne er elektriske og er installeret i en SUV med en egenvægt på meget tæt på 2,5 tons. Det er tilmed en Maserati, måske det mærke, som er bedst kendt for at lave biler, der råber med deres motorlyd. Helligbrøde? Måske, men inden du kaster din limoncello mod skærmen og råber Vaffanculo, så kan jeg bekræfte, at Maserati Grecale Folgore faktisk kører godt.
Italiensk overflod - brugttest af Maserati Levante
Det er vel egentlig ikke den store overraskelse, for Grecale-modellen er baseret på samme platform som Alfa Romeo Stelvio, en af de bedstkørende SUV’er overhovedet. I Grecale Folgore, som betyder lyn på italiensk, er det tunge batteri, med en bruttokapacitet på 105 kWh, selvfølgelig placeret lavt i bilen. Takket være en justerbar undervogn med luftaffjedring, som er standard, styrer Grecale Folgore stramt og præcist. Der findes flere køreprogrammer, som justeres direkte fra en knap på rattet. GT er det normale køreprogram, mens Sport sjovt nok strammer støddæmpere op og sænker luftundervognen. Her er der ingen krængning, så bilen føles præcis, når du styrer ind i et sving. Midt i svinget mærker du, hvordan de to separate motorer, der trækker hver sin aksel, griber fat i asfalten og sender dig ud af svinget med i alt 820 Nm. Grecale Folgore står imponerende godt fast, og med et delikat styretøj, er den tunge SUV et overraskende fornøjeligt bekendtskab på de små veje. 100 km/t rundes på 4,1 sekunder, så fartpotentialet fejler ikke noget.
Syntetisk bulder
Helt så dramatisk som en baghjulstrukken sportsvogn med buldrende V8’er bliver elbilen dog ikke, til trods for at Maserati har udviklet et lydspor, der træder frem i sportsprogrammet, og som minder om rumlen fra en stor V8’er. Det bliver tilmed mere insisterende, som du træder speederen ned og farten øges. Det er dog mest af alt en gimmick, og personligt foretrækker jeg stilheden, hvis ikke det er en ægte V8’er.
Brugttest: Sådan køber du Maserati Ghibli uden bekymringer
At Grecale Folgore ikke opleves så intens, som Maseratis hidsigste modeller, er egentlig fuldstændig okay. For trods en fast undervogn, er den også en komfortabel cruiser. Man sidder godt i sædet, der er god plads på bagsædet og i bagagerummet, og oppe foran har du to skærme. Den centrale 12,3 tommer store skærm, der styrer musik, navigation og den slags. Under den finder man en otte tommers skærm, hvor man styrer klimaanlægget, køling og varme i sædet, mens du styrer gearkassen med fire individuelle knapper mellem de to skærme. Det er ikke nødvendigvis smartere end en traditionel gearvælger, men det er i hvert fald anderledes.
Stort batteri, lille rækkevidde
Vi havde ikke mulighed for hverken at køre langt eller økonomikørsel, da vi testede Grecale Folgore, men hvis du skal køre langt ofte, er det ikke sikkert, modellen er den mest oplagte. Trods et stort batteri, er den officielle rækkevidde kun opgivet til 426 kilometer, og forbruget er opgivet til 24 kWh/100 km. På vores lige knap 100 ret friske kilometer, dog stort set uden motorvejskørsel, landede vi på 25 kWh/100 km. Det er altså på ingen måde en øko-elbil, som topfarten på 220 km/t også peger på. Heldigvis kan hjemmeladningen foretages med op til 22 kW, og hurtigladning sker med op til 150 kW.
Nerd alert – Audi Q6 er en teknisk tour de force
Bortset fra en adaptiv fartpilot, som ikke altid var helt med på opgaven, er Maserati Grecale Folgore en underholdende elektrisk SUV, og takket være elmotorerne, slipper du næsten billigt. Grecale Folgore er proppet med udstyr, og prisen starter ved 1.230.000 kroner, og den kan leveres nu.