Det er jo nok ikke i år, du skal til Tenerife eller Thailand, så en autocamper giver jo fin mening, så du kan drage på ferie under hjemlige himmelstrøg. Vi har testet en af de store af slagsen – hvert fald en af de højeste, nemlig Volkswagen Grand California.
Når man stævner ud i Grand California, føler man sig som vaskeægte trucker på vej mod og beredt på det store eventyr. Man stiger nemlig op i den og sidder vældig højt, faktisk så højt, at man kan kigge hen over andre varevogne, som fx lillesøster Volkswagen Transporter, der også fås som en California. Det giver et superoverblik i trafikken, og man sidder ret op og ned som på en stol ved et spisebord. Det er en noget anderledes kørestilling, end du er vant til fra din personvogn, men det fungerer fint.
Undervognen er lækkert afstemt, selv om der er gammeldags bladfjedre bag. Den føles blød og dejlig, når du sejler hen over bugtede veje, måske på grund af egenvægten på lige under tre tons. Hårde kanter slår dog igennem hele vognen, så skabe og habengut skramler på samme måde, som du kender det fra en turistbus. Nogle af skufferne røg endda op, når vi kørte rundt i sving som en racerbil, men det var mest fordi, vi ikke fik dem lukket ordentligt – det er sindrigt lavet, så man blot skal trykke dutten, som er håndtaget, ind, så låses skuffen. Samme system er også på skabslåger.
Fluefanger
Nu er Grand California jo ikke en racervogn, men et hus på hjul, og derfor er det også ros til den, da man hurtigt bliver tryg bag rattet, trods den gedigne højde. 2,97 meter og det er faktisk for meget for de fleste vaskehaller, hvilket er ærgerligt, for den bliver hurtigt beskidt på den forhøjede del af taget over forruden, der jo knalder samme antal fluer som forruden. Den del af taget i øvrigt solceller, som giver lidt gratis strøm til dyret. Til gengæld er Grand California i den korte model, som bærer modelbetegnelsen 600, lige under seks meter lang, og kryber derfor gennem Storebæltsbroen som en normal personbil.
Forårsrengøring – sådan bliver du mester i bilvask
En ting, som du måske bekymrer dig om, det er om du kan køre over Storebælt i en stiv kuling i en tre meter høj husvogn. Nok ikke, men stærk blæst generer den faktisk mindre, end man skulle frygte, og bortset fra vindstøj fra sidespejlene, skal man ikke korrigere særligt på rattet. Du ved præcist, hvor vognen er uden nervøse trækninger af nogen art.
Du kan i øvrigt få en længere model, som hedder 680, og du må selv gætte, hvor lang den er. Den er ikke så høj og paradoksalt nok kun lavet til to personer, som fx et pensionistpar, da der kun er to sengepladser.
Drivværket i familieversionen, vi tester, er en god dieselmaskine på 2,0 liter med 410 Nm og 175 hestekræfter. Der er automatgear med otte trin, hvor de to første gear er meget lavt gearet, og det kræver et gedigent speedertryk for at få vogntoget til at flytte sig. Tredje gear er mere langbenet og passer bedre til dieselmaskinens trækområde, hvor momentet på 410 Nm nås helt nede ved forhøjet tomgang på 1.500 o/m, og her tager den godt ved.
Alt du skal vide om kør-selv-ferie
Det gør camperen relativ langsom i opstart, men du er jo også på ferie. De lave gear passer dog glimrende, når man lister rundt på humblede grusveje og kigger efter sit pladsnummer på en campingplads, mens de høje gear passer fint til motorvej. Det er med til at give en ret fin brændstoføkonomi, trods det, at sådan et højhus, skal skubbe en masse luft. Vi nåede et respektabelt niveau på 12 km/l.
Flodhest
Selv om du manøvrer med en flodhest af en vogn, er oversigtsforholdende glimrende. Spejlene er dobbelte, så du har en vidvinkel under det almindelige spejl, hvilket er en kæmpehjælp til fx at opdage cykler i højresving og biler, der skjuler sig på motorveje med mange baner. Når du kryber ind på din campingplads, er bakkameraret også en kæmpe hjælp, og det sidder højt oppe over bagdørene, hvilket giver et fremragende overblik. Det er næsten de heftige 4.962 kroner, det koster, værd.
Sådan undgår du stress bag rattet
Til gengæld har Volkswagen ingen fremtid i konkurrence med Biltema eller Harald Nyborg, hvad angår campingstole – to dedikere stole med klapbord forlanger de 8.414 kroner for. Men så kan de også gemmes væk i lommer i bagdørene, hvilket er praktisk, men jo slet ikke det beløb værd.
Kabinen er dejlig stor og luftig, man får hurtigt for vane at hoppe ind bagfra via sidedøren, fordi der er masser af plads mellem forsæderne, og fordi skydedøren i siden hurtigt er hoveddøren. Til gengæld slår man ofte hovedet mod alkoven over forsæderne på turen til sædet.
Skydedøren er dog ret tung og skal ofte lukkes af flere omgange. Man skal også huske ikke at åbne skydedøren helt op, når man påfylder vand til vandtanken eller roder med at rulle markise, da den lange skydedør her er i vejen.
Det er dyrt at have børn
Den ekstra soveplads over alkoven er iøvrigt ekstraudstyr til 48.550 kroner (det er dyrt at have børn) og kan kun bruges af op til to børn eller en voksen på tværs, men ikke en voksen og et barn, da bliver det for trangt.
Man kommer derop med en stige, der spærrer fuldkommen for adgang til alt andet end toilet og masterbed i bagenden, hvor der er to sovepladser. I masterbed sover man på tværs, da vognen er grand nok i bredden til det. Toilettet er placeret centralt, og det er smart, for hvis man skal noget midt om natten, er der adgang fra alle sovepladser. Toilettet har både håndvask og bruser, samt separat septiktank, en tank, man tømmer udefra, som en kuffert med hjul, så transport til tømning er let, præcis som man kender det fra en campingvogn.
Se campingvogne til salg på biltorvet.dk
Det er smart, at forsæderne kan vendes, så man kan danne spiseplads med bagsæderne. Spisebord følger med. Bordpladen gemmes under kørsel ved madrassen ved masterbed og sættes ved spisetid fast i en sliske foran bagsædebænken. Det er egentlig ikke så smart nogen af delene, da man bliver for doven til at spænde pladen fast ordentligt, og den derfor ender på gulvet, eller ovenpå madrassen bag toilettet, hvilket kan give en potentielt farlig situation ved en hård opbremsning. Slisken til bordpladen, var også blevet bøjet af en tidligere bruger, så den var svær at lirke ind. En fast klapbordsløsning var nok at foretrække.
Er der en varmemester tilstede?
Modellen, vi kører i, er jo beregnet til en typisk familie på to voksne og to børn. Det kommer til udtryk ved, at bagsædet er ret lille. En voksen kan sidde der, men ikke to voksne, og heller ikke en voksen med et barn.
Resten af indretningen er helt, som det skal være med ståhøjde overalt, fint toilet med brusebad, køkken med håndvask, koldt og varmt vand og to gasblus, samt et velvoksent køleskab på 70 liter med fryser. Køkkenet er placeret midt i vognen og midt i skydedørens åbning, hvilket umiddelbart virker dumt. Men det gør jo så, at man kan bruge det udefra og stå under markisen (ekstraudstyr til 17.325 kroner) og få serveret eller lave mad og let komme til køleskabets havarti-ost og kolde bajere, da det er placeret i siden af køkkenbordet midt i døråbningen.
Se et udvalg af autocampere til salg på biltorvet.dk
Kun skal Grand California have skældud for at gøre varmesystemet besværligt at tilkoble. En mellemlang uddannelse som gas og varmemester er her påkrævet for at nå i mål. Apparatet krævede flittige besøg i instruktionsbogen, da der er helt vildt mange håndtag og haner at skrue på, forskellige steder i vognen både for tilkobling af vand og gas.
Det viste sig så, at vi havde fyldt vandtanken, samtidigt med et håndtag stod, så tanken blev tømt, altså som i helt tømt, inklusive varmesystemets vand, hvilket nok var derfor varmesystemet nægtede at starte, selv om fejlkoden angav, at den manglede gas.
Bygget til grande ture
Vi endte med at låne en elradiator fra de flinke folk på Højsager Camping, som var en af de campingpladser, vi besøgte. Grand California skal her have ros for at have mange stik, både 220 volt og usb overalt. Sikringerne er i øvrigt store nok til, at man kan drive en elkedel.
Drømmen om det frie liv - kør-selv ferie i Norge
Ros kræver også den centrale styringsenhed, et berøringsdisplay på toilettets væg, hvorfra man kan styre lys, varme og holde øje med vandstand. Det er nemt at betjene helt uden brug af instruktionsbog.
Så vidt campingdelen, hvor indretningen byder på rigeligt med skabe og aflæggerplads, men tro ikke at camperen trods sin størrelse også dublerer som flyttebil. Der er kun 65 centimeter mellem skabene bagi, der jo ellers kan rumme ret meget habengut, men det er bag skabslåger, og selv om sengen kan vippe midterste del op, er den bare ikke særlig praktisk til store ting. Toilettet i midten af vognen er i vejen, og køkkenet er placeret midt i skydedøren, så adgang den vej er begrænset.
Hvis du vil have en mere praktisk husvogn, man bedre kan bruge som varevogn og daglig kørsel, så gå efter den mindre California, der ikke har toilet, og derfor et mere regulært varerum, samt et ret bredt bagsæde, og køkkenet placeret modsat skydedør, så åbningen ikke er spærret. Du får godt nok en mindre campingbil og et tag, der skal slås op, men den er så også noget billigere. Transporter-California koster lidt over 400.000 for billigste model.
Se testen af VW California her
Kommer der et Grand på, koster billigste version 695.000 kroner. Testbilen inklusive udstyr for 113.902 kroner løber op i 808.902 kroner. Det er jo stadig billigt for et sommerhus, du kan tage med dig overalt, og som har så fine køreegenskaber, som den har – vores lille tur på tværs af Danmark et par gange gjorde i hvert fald ikke chaufføren træt, men blot mere tørstig efter en længere tur. Den ville være perfekt til fx at køre til Gardasøen i, men det må jo vente lidt endnu, indtil verden engang åbner vejene for den slags eventyr, Grand California er bygget til at indfri.