Billigste elbil lige nu er Seat Mii, der med en 83-hk elmotor og 260 kilometers rækkevidde kan samles op for 150.000 kroner. Det er en ærlig elbil, som holder, hvad den lover. Eneste problemer er bare, at du ikke kan købe den.
Bevares, elektriske Seat Mii koster 50 procent mere end den almindelige Mii gjorde, men så er det jo godt, at den oprindelige nu er udgået, så ingen længere kan sammenligne. Der er så lige nu i runde tal også et års leveringstid, da Mii electric er udsolgt. Så til den tid har alle glemt, hvor lidt fossilversionen kostede.
Det gør nu ikke noget, for Mii er i skrivende stund Danmarks billigste elbil, og den klarer sig faktisk ret godt. Rækkevidden er mindre, end du er vant til for en elbil – der loves kun 260 kilometer, og 100 kilometer mere, hvis du kun kører i byen. Men vores test viser, at det rent faktisk holder. Kilometerne daler på instrumenterne 1:1, som du kører dem, bortset lige når farten er høj.
Forførende og familievenlig Ford Kuga Plug-In Hybrid
Høj hastighed er nemlig noget elektriske biler er superelendige til. Ved motorvejshastighed skal der flyttes helt utroligt meget luft, prøv bare at stik armen ud ad vinduet og mærk - det kræver store overarme og dermed, at der hives godt med kilowatt ud af batterierne. Den øvelse kan Mii ikke honorere.
Det går hurtigt – med at tabe strøm
Eksempel: Ved 110 km/t kørte vi en strækning på 10 kilometer, hvor Mii dykkede 15 kilometer i rækkevidde. Fair nok. Men ved 130 km/t dykkede rækkevidden knap 30 kilometer over en strækning på 10 kilometer. Altså i runde tal dobbelt op på forbruget, bare ved at trykke speederen en anelse ned. Så lad være med det. Det er også tydeligt, at den ikke befinder sig fantastisk oppe i det fartområde, da mellemaccelerationen fra 110 til 130 sker i et tempo, så du kan mærke håret gro.
Elektrisk originalitet - Honda e
Måske ikke så mærkeligt, da tophastigheden rent faktisk også er opgivet til 130 km/t. Heldigvis er resten af bilen svær at pege fingre af, når man tænker på, hvad den koster.
Torden og lynild – Ford bygger elektrisk Mustang-dragster med 1.400 hk
Nogle vil måske savne en hypermoderne kabine, der ligner et rumskib fra fremtiden, men den slags er Mii, fuldkommen befriet for, og er nærmest stukket af i den modsatte retning. Skærmen midtskibs er lille, kun på fem tommer og ikke trykfølsom. Her er gammeldags knapper, hvilket opleves befriende enkelt. I stedet er der en fastmonteret holder øverst på instrumentbordet til din mobil, som så kan være dit smarte multimediecenter og navigation og en række andre moderne fortræffeligheder med apps fra Seat.
Veludstyret jordhule
Der er ingen knapper på rattet, men selv om den tilsyneladende er indrettet som en jordhule, så er her faktisk ret meget udstyr. Der er fartpilot – ikke adaptiv dog, forrudevarmer, sædevarme, klimaanlæg, vognbaneassistent, skiltegenkendelse, parkeringssensor og regnsensor. Forrudevarmeren er dog af den slags, hvor man kan ane varmetrådene, og det tager altså lidt af klarsynet.
Hvad er billigst at eje – elbil eller benzinbil?
Kabinen har nok plads til fire voksne, og lidt bagage. Køreegenskaberne er dejlig friske, da elmotoren trækker helt nede fra kælderen, og du vinder de fleste lyskrydsdueller, ofte endda med lidt piv fra dækkene. 0-50 km/t klares på 3,9 sekunder. Med til, at du vinder duellerne, er, at du ved stilstand kan holde foden klar på speederen, da den hverken trækker eller triller, men blot holder vognen stille ved hjælp af motoren.
Bliv grøn mester i el- og hybridbiler
Du nyder også godt af, at bilen er helt stille, og den lille størrelse gør den let at overskue, kvik i byen og decideret sjov at køre. Dertil føles den rigtigt godt skruet sammen, kvalitetsindtrykket er højt, og undervognen er godt afstemt, faktisk til den bløde side, og det er en fordel i byen, som ofte byder på hullede overraskelser i asfalten eller alternative belægninger som brosten.
Alt i alt er Mii en ærlig elbil, der vil gøre sig perfekt som bil nummer to til daglig pendlen og bykørsel. Den er både frisk, sjov, godt bygget og kvik i trafikken. Og ikke mindst billig.