Juryen til Årets Brugtbil var for nyligt samlet for at se, køre og teste fem finalister. Det var en meget lærerig session, hvor forhåndsfavoritten Nissan Qashqai blev udfordret gevaldigt af både Toyota Avensis, der overraskede positivt med sine fine køreegenskaber og Ford C-Max, der trak gevaldigt fra med sin moderne kabine.

Efter prøvekørsel var bilerne på lift hos FDM, hvor en ekspert fra FDM fortalte om de mest udbredte fejl og mangler, som de oplever på bilerne i deres testcentre.

Husk på, at vi her taler om fem finalister, derfor er de alle gode biler og gode brugtbilskøb.

Her får du vores indtryk efter prøvekørsel og liftgennemgang på de enkelte biler, sorteret i alfabetisk rækkefølge. Fordelen ved at teste flere biler samtidigt, er, at man virkeligt får et godt indtryk af de forskelligheder, som bilerne har. Vil du læse mere omkring statistikker og data omkring bilerne, samt konkurrencen, og se en video fra testen, så klik her.

Kombattanterne i år er:

Ford C-MAX fra 2010-2015

Nissan Qashqai 2010-2014

Renault Captur 2013-2016

Skoda Octavia 2009-2013

Toyota Avensis 2012-2015

 

Ford C-MAX fra 2010-2015

Lige når man sætter sig ind i Ford C-Max overraskes man af det futuristiske interiør, der blev indført i 2010-modellen. Det er dejligt moderne. Det store glasareal gør kabinen et rart sted at være og giver et fremragende overblik under kørsel og parkering. Køregenskaberne fejler absolut ikke noget, og pladsforholdene er fine. Der er gode detaljer som aflæggerplads på instrumentbord, rum i loft til solbriller og bagsæderne, der er indrettet med tre selvstændige stole.

På liften kunne man se begyndende overfladerust på bagvognen. Det er intet som betyder noget endnu, men husk altid, at biler holder længere med en ekstra rustbeskyttelse. Det er værd at bemærke, at den testede vogn ikke havde fået nogen ekstra rustbeskyttelse end den fra fabrikken. FDM påpegede yderligere, at de ser fejl på klimaanlæg, så test lige, at det virker, før du giver håndslag.

Denne model af Ford C-Max bærer i øvrigt titlen som Årets Bil i Danmark 2011.

 

Nissan Qashqai 2010-2014

Her sidder man højt og modellens dieselmotor på 1,5 liter er et rigtigt godt match til bilen. Som den eneste bil i feltet fandt vi et slidmærke – på gearknoppen. Den højbenede vogn ligger fint på vejen og man er hurtig tryg bag rattet. FDM melder om småfejl som pærer der er itu, samt at hjulvinklerne står forkert, hvilket ifølge FDM skyldes, at folk kører terrænkørsel i dem. Og det er den trods udseendet ikke beregnet til. Hjulvinkler kan rettes ind hos din forhandler og det er en lille operation.

Der er et stort udvalg af Qashqai’er på det danske marked, da den er blevet ret populær. Den definerende nemlig en ny klasse, den såkaldte crossover. En kompakt og sparsommelig SUV, til fornuftige penge. Selv om der er mange til salg, holder den prisen godt.

Sidste år var Qashqai også med i finalen.

 

Renault Captur 2013-2016

Nyeste bil i feltet, som kommer med et friskt design både ude som inde. Man sidder højt, så man har et godt overblik over trafikken. Den kompakte størrelse gør den let at håndtere i trafikken. Sæderne støtter bemærkelsesværdigt godt, men motoren i testbilen var på blot 0,9 liter med turbo. Den mangler dog overarme. Det betyder så til gengæld, at man ikke får et stort benzinforbrug. Den fås også med en solid dieselmaskine på 1,5 liter og en 1,2 liter turbobenzin.

Desværre har FDM ingen fejl på bilen! – og med desværre, menes der ikke, at vognen er fejlfri, men blot at den er så ny, er den ikke er repræsenteret i FDM’s statistikker. Undervognen så fin ud, uden rustdannelse.

 

Skoda Octavia

Den fjerdemest søgte bil på biltorvet.dk er Skoda Octavia. Den meget populære bil prøvekører vi i en stationcar-version med DSG-gearkasse og dieselmaskine. Den har en fast undervogn og automatgearet gør den let at køre i alle situationer. Skoda’en har en meget tysk og traditionel kabine, hvor alt er, hvor man forventer det. Pladsforholdene er fremragende. Testbilen var udstyret med læderrat og læder ved gearstang og håndbremse, og det både pynter og føltes lækkert.

På liften viste det sig, at Skoda’en var velsignet med en undervognsbehandling. FDM havde ikke det store at sige omkring fejl, der mest begrænser sig til pærer, der er gået og at det aftagelige anhængertræk, som ofte sidder fast, samt slidte bremseskiver.

 

Toyota Avensis 2012-2015

Lige efter Octavia’en ligger Avensis som nummer fem i søgestatistikken på biltorvet.dk. Den ligeledes meget populære vogn overraskede os ved at være helt utrolig tyst. Der trænger næsten ikke støj ind i kabinen under kørsel. Avensis er velkørende og ligger utroligt stabilt på vejen. Undervognen er perfekt afstemt. Vi havde fat i en stationcar, som har oceaner af plads. Overalt er der en fornemmelse af kvalitet, men designet i kabinen er traditionelt.

På liften viste det sig, at Toyota’en var smurt ind i et tykt lag undervognsbehandling, og det er jo altid godt. Der var ikke noget rust at spore. FDM noterer sig heller ikke mange fejl på dem. Man må her huske at Toyota hiver deres biler til service oftere end andre bilmærker, og den udgift gør, at mange fejl bliver taget i opløbet.