447 km/t – så stærkt kan Koenigsegg Agera RS køre. Det gør den til verdens hurtigste bil, og meget hurtigere end en Bugatti.
Hvis du tager en tur op langs E4 mod Stockholm, så er det ikke fartgale svenskere, du vil møde flest af. Du kan måske møde en enkelt sænket Volvo fra 90’erne, men det er svært at forestille sig, at verdens hurtigste bil bygges en halv times kørsel fra Helsingborg.
Koenigsegg har nu taget rekorden som verdens hurtigste bil, da deres Agera RS kørte 447 km/t på 11 kilometer afspærret landevej i Nevada, USA. Faktisk var bilen helt oppe at køre 457 km/t, men da et rekordforsøg kræver, at man kører samme strækning i begge retninger, tager man gennemsnittet af de to, og det blev altså til 447 km/t.
Bugattis ærkefjende
Det er ganske godt klaret af det lille firma fra Ängelholm. Virksomheden blev startet af Christian Von Koenigsegg tilbage 1994, og havde i 2016 kun 130 ansatte. Ærkefjenden fra Bugatti havde til sammenligning samme år 297 ansatte og masser af finansiel opbakning fra moderkoncernen Volkswagen, der ejer Bugatti. Det var deres Veyron Super Sport, som har sat den hidtidige rekord tilbage i 2010 med en topfart på 431 km/t. Den nye model Chiron har en elektronisk begrænset topfart på 420 km/t, så det er faktisk ikke her Koenigsegg skal frygte for deres rekord i første omgang.
Det er i stedet fra amerikanske Hennesey, der netop har præsenteret deres nye model F5. En supersportsvogn med en 7,4-liters Biturbo-V8’er og 1.622 hk. I alt skal der kun bygges 24 biler, og amerikanerne praler om en topfart på 482 km/t.
I mellemtiden kan Koenigsegg sole sig i deres verdensrekord. Agera RS har en 5-liters V8’er med biturbo og 1.359 hk. Nøglen til de ekstreme fartegenskaber er en meget lav egenvægt på 1.395 kilo. Den lave vægt gjorde også Agera RS i stand til at skære seks sekunder af rekorden for 0 til 400 til 0 km/t. Bugatti Chiron havde den inden med en tid på 41 sekunder.