ADAM er navnet på Opels nye bybil, der giver ejerne unikke muligheder for at sætte et personligt præg på bilen. ADAM er Opels første egentlige livsstilsbil i den mindste klasse, og ifølge Opels designafdeling er kombinationsmulighederne af farver, indtræk og udstyr så omfattende, at det vil være næsten usandsynligt, at man vil møde en ADAM helt magen til ens egen i trafikken. Opel ADAM præsenteres for offentligheden for første gang på biludstillingen i Paris i september, men allerede nu viser Opel de første fotos.
ADAM måler 3,7 meter fra kofanger til kofanger, er 1,72 meter bred og akselafstanden 2,31 meter. Til sammenligning måler Corsa fire meter i længden og har en akselafstand på 2,51 meter. ADAM har tre døre og plads til fire personer. Målgruppen for bilen er først og fremmest dem, der lægger vægt på en smart bybil, der giver næsten uanede muligheder for at udtrykke en personlig stil. Overordnet kommer ADAM i tre forskellige udstyrsniveauer, hver med et utal af kombinationsmuligheder, hvad angår karrosserifarver, kabinefarver, udsmykning og belysning – blandt andet en LED stjernehimmel indbygget i loftet.
Også på den teknologiske side går ADAM nye veje med premium udstyr som et infotainment systemet der kan integreres med ejerens Android eller Apple iOS telefon så det bliver muligt at benytte internetbaserede applikationer i bilen blandt andet navigation. Oplysningerne vises på bilens syv tommer store højopløselige farveskærm, som også danner baggrund for fem menupunkter til betjening af bilens andre forskellige funktioner.
Som den første bil i segmentet kan ADAM udstyres med energibesparende LED lys både i for- og baglygter. For første gang hos Opel og som noget nyt i segmentet kan ADAM leveres med den nyeste generation af parkeringshjælp (Advanced Park Assist II). Føreren af bilen aktiverer systemet ved tryk på en knap, og når bilen har nået en parkeringsplads, der er stor nok, sørger elektronikken for at styre bilen på plads, uden at føreren skal røre rattet. Advarsel mod trafik i blinde vinkler - Side Blind Spot Alert – er også en del af udstyrspakken til ADAM. Det samme gælder opvarmet læderrat. Udvalget af hjul rækker fra 15” til 18”. Med 17” og 18” hjul har ADAM fastere sportsundervogn og ekstra sportslig styring. Den elektroniske servostyring har en ’City’ funktion, der gør det lettere at dreje rattet ved lav hastighed.
I første omgang kommer ADAM med valgmulighed mellem tre benzinmotorer – 1,2 på 70 hk, 1,4 på 87 hk og 1,4 på 100 hk – alle med fem trins gearkasse. Senere får en ny generation af benzinmotorer med turbolader og direkte indsprøjtning debut i ADAM – alle med seks trins manuel gearkasse.
ADAM er udviklet og skal bygges i Tyskland. Den introduceres i Tyskland i januar 2013 og i Danmark nogle måneder senere.