Det er sæson for dækskifte, men meget tyder på, at varebilerne – statistisk de farligste trafikanter – ignorerer vinterdækkene.
Varebilerne har travlt – sådan er det, for der sidder altid en håndværker bag rattet, som skal videre til sin næste kunde, eller en kurér, der skal aflevere sin næste pakke. Typisk er varebilerne lastet med flere hundrede kilo værktøj eller gods, og det påvirker køreegenskaberne. I kombination med en hektisk dagligdag med mange kilometer på landevejene, og så er varebilerne nogle af de farligste trafikanter. Og det bliver ikke bedre, når sneen falder. Selvom salget af varebiler har ligget konstant de senere år, så er salget af dæk til denne biltype faldet med mere end 15 procent inden for et år ifølge tal fra Dækimportørforeningen. Formand Jannick Ditlevsen forklarer:
Det er tid til vinterdæk – her er alt, hvad du skal vide
Vi ser, at ejere og brugere af varebiler kører deres originalmonterede sommerdæk længere ned end tidligere, og det er ikke så heldigt for trafiksikkerheden. Nu, hvor vi begynder at møde den første rim, is, sne og snesjap på vejene, bliver det for alvor farligt med sommerdæk på varebilen.
Personbilerne er duksen
Den seneste fælles dæktælling for både person- og varebiler i januar 2016, altså højsæsonenen for vinterdæk, viste, at 88 ud af hver 100 personbiler kørte på vinterdæk. Det gør personbilsejerne til duksedrenge sammenlignet med varebiler. Ved optællingen var det kun 58 ud af hver 100 varebiler, der kørte på vinterdæk. Dækimportørforeningen vurderer, at med den seneste udvikling vil disse tal i dag se endnu dårligere ud for varebiler, og det er problematisk.
Tre gange så stor risiko - varebilschauffører glemmer den ekstra bremselængde
Varebilerne er blandt de kvikkeste deltagere i trafikken, men de er ikke de bedste til at manøvrere og bremse, og da slet ikke, hvis de kører på sommerdæk i vinterligt føre. Derfor er det ekstra vigtigt, at ejere og brugere af varebiler skifter til vinterdæk nu, opfordrer Jannick Ditlevsen, formand for Dækimportørforeningen.
En anden undersøgelse foretaget for Rådet for Større Dæksikkerhed viste, at 22 procent af varebilchaufførerne i undersøgelsen kørte med mindre end de anbefalede tre millimeter mønsterdybde, og ud af disse 22 procent var syv ud af 10 varebilchauffører uvidende om det.
Klar til vinter? Her er de vigtigste tips
Ifølge Rådet for Sikker Trafik og en undersøgelse fra DTU Transport fra 2018, er totalrisikoen for at blive dræbt eller at komme alvorligt til skade knap tre gange højere i eller omkring en varebil end i en personbil. Det gælder altså både som fører eller passager i varebilen, men også som modpart – fodgænger, cyklist, bilist, motorcyklist eller andre trafikanter.