Volkswagen præsenterer den syvende elbil i deres række af ID-koncepter. Denne gang er det en rummelig stationcar, som måske tegner en fremtid, hvor SUV’en ikke længere er det oplagte valg.
Et skifte i bilindustrien kan være på vej. SUV’er har været det hippeste på biludstillingerne i det seneste årti, i en sådan grad at selv traditionelle sportsvognsproducenter, som Lamborghini og Aston Martin er begyndt at bygge biler på stylter. Men nu går Volkswagen – verdens største bilproducent – mod strømmen. På Los Angeles Motorshow har de netop præsenteret et elektrisk koncept, formet som en traditionel stationcar.
Derfor er SUV’en stadig så populær – Ford afslører alt om Puma
Og skal man tro Volkswagen USA’s boss, Scott Keogh, så er tiderne ved at ændre sig. Han mener, at der vil komme et opgør med SUV’er og crossovers. På samme måde som MPV’erne var et opgør med stationcars, og SUV’erne var et opgør med MPV’erne. Men for at gøre det hele lidt mere spændende, er det nye koncept selvfølgelig elektrisk.
ID. Space Vizzion er navnet, og den er Volkswagens syvende koncept i række af kommende elektriske modeller. Men som navnet antyder, er plads en vigtig ingrediens denne gang. Takket være MEB-elbilsplatformen skulle kabinen være mellem en halv og en hel klasse større end i et tilsvarende køretøj med forbrændingsmotor. Dette skyldes den kompakte elektriske drivlinje og batteriet, der er integreret i gulvet. Så derfor får du et interiør, der mere ligner noget fra en stor luksusbil end en mellemklassebil. Konceptbilen er indrettet til fire personer med et bagsæde, der er udformet som to sæder, men en version med et bagsæde til tre personer er også tænkelig. Bag bagsædet er der et 586 liter stort bagagerum – til sammenligning har en Volvo V90 560 liter bagagerum.
Vindglat silhuet
Selvom Space Vizzion er ekstremt rummelig, har designerne også haft fokus på at skabe en vindglat bil. Med lav vindmodstand er det nemmere at klemme flere kilometer ud af batteriet. Karrosseriet har eksempelvis en speciel front- og tagsektion med åbninger, hvor man udnytter, at en elbil ikke har behov for køling som en normal bil, og derfor kan lede luften mere effektivt væk. For at opnå et bedre resultat, har konceptet ingen dørhåndtag til at forstyrre luftstrømmen, og de 22 tommer store hjul har et fælgedesign som et turbinehjul, der sænker vindmodstanden. Resultatet er en luftmodstandskofficient på kun 0,24.
Grøn familie – Volkswagen viser elektrisk syv-personers SUV
Det vindglatte ydre betyder, at man kan udnytte de 82 kWh fra batteriet til en officiel rækkevidde på 590 kilometer. To elmotorer, trækker henholdsvis på for- og baghjulene, og yder tilsammen 340 hestekræfter. Det er nok til at sprinte til 100 km/t på 5,4 sekunder, mens topfarten er elektronisk begrænset til 175 km/t.
Digitalt cockpit
Indvendigt har konceptbilen et digitalt cockpit, hvor kørselsoplysninger vises via et Augmented Reality (AR) head-up display, der projicerer de vigtigste informationer op på forruden, så det ser ud som om, informationerne er malet på asfalten et par meter ude foran bilen. AR head-up displayet erstatter simpelthen den traditionelle instrumentering, der nu udgøres af et sekundært minidisplay, der viser de mest basale informationer som hastighed og batteristatus. Al information, underholdning, diverse komfort- og onlinefunktioner og kørselsindstillinger er grupperet på en 15,6 tommer stor trykfølsom skærm, der ser ud til at svæve i luften.
Skudsikker, seks ton på krogen og 800 kilometer rækkevidde – her er Teslas pickup
En produktionsklar version af bilen forventes introduceret i slutningen af 2021 og kommer i forskellige versioner til Nordamerika og Europa.