Hvis du er fan af Alfa Romeo, så er der god grund til at sætte kryds i kalenderen lørdag d. 3. eller søndag d. 4. september. Her har den længe ventede Giulia nemlig premiere hos landets Alfa Romeo forhandlere. Giulia er en af de biler, der har skabt mest begejstring blandt motorjournalister og bilfans verden over, lige siden den blev vist frem for første gang.
Nu er de første biler kommet til Danmark, og forhandlerne inviterer derfor til Åbent Hus og premiereweekend, hvor alle bilinteresserede kan se frem til at opleve ægte italiensk design forenet med teknologi og dynamiske køreegenskaber på et niveau, som Alfa Romeo mestrer i særklasse. Hos Alfa Romeo Danmark ser man med stor forventning frem til premieren.
- Blandt alle de billanceringer, vi har haft inden for de sidste par år, er den nye Giulia nok en af dem, vi har glædet os allermest til at præsentere for danskerne. Vi mener i al beskedenhed, at vores italienske designere og ingeniører har skabt en bil, som på én og samme tid er tro mod historien og viser vejen for fremtidens Alfa Romeo. På den måde appellerer den både til nuværende og nye fans. Derfor er vores forhandlere også meget spændte på premiereweekenden og glæder sig til at præsentere Giulia og give kunderne en helt speciel køreoplevelse, siger Steffen Holm, pressechef i FCA Denmark A/S.
Alfa Romeo Giulia kan i første omgang opleves med en helt ny 2,2 liters dieselmotor, som er fremstillet i aluminium og udstyret med balanceaksler. Denne motor leveres med to ydelser på henholdsvis 150 hk eller 180 hk. Førstenævnte med 6 trins manuel gearkasse og sidstnævnte altid i forbindelse med en nyudviklet 8-trins automatgearkasse. Disse to motorer suppleres indenfor kort tid med en helt ny 2 liters benzinmotor med 200 hk og 8 trins automatgear.
Takket være et ekstremt fokus på lav vægt og en meget lav luftmodstand accelererer selv den mindste af dieselmotorerne fra 0-100 km/t på blot 8,4 sekunder og kan levere en tophastighed på 220 km/t.
Modelprogrammet toppes af den unikke Quadrifoglio version, som er pakket med ny teknologi, udstyr samt en ny 2,9 liters V6 motor med bi-turbo. Dette kraftværk yder 510 hk og giver Giulia Q en tophastighed på 307 km/t – den hurtigste standard Alfa Romeo nogensinde.
Priserne starter fra 475.000 kr., mens Quadrifoglio koster 1.395.000 kr. Uanset modelvalg får man en bil, som er indbegrebet af fabrikkens nye motto ”La meccanica delle emozioni” eller ”mekanik med følelser”. Med den nye Giulia betyder det karakteristisk italiensk design, baghjulstræk, innovative motorer i verdensklasse, unikke tekniske løsninger, lav vægt med en perfekt 50/50 vægtfordeling og det bedste ”vægt-til-ydelsesforhold” i klassen.
Let elegance
For at opnå optimalt vægt-til-ydelsesforhold kombinerer Alfa Romeo Giulia imponerende motorkraft med brugen af ultralette materialer overalt. For eksempel har man valgt kulfiber til kardanakslen og aluminium til motorerne, affjedring og flere karrosseridele såsom skærme og motorhjelm. Udstyret med en 2,2 liters dieselmotor med 150 hk har Giulia en vægt på blot 1.374 kg.
Affjedringen er avanceret med henblik på at sikre optimale køreegenskaber, hvor en speciel multilink-løsning til baghjulene – et Alfa Romeo patent – sikrer høj præcision og enestående køreglæde. Forrest har man udviklet en ny avanceret affjedring, der garanterer hurtig og præcis styring. Denne eksklusive Alfa Romeo feature holder konstant styr på fjederbenets vinkel og kan tackle kraftig acceleration i alle retninger. Alfa Romeo Giulia har kort sagt markedets mest intuitive og direkte styretøj.
Giulia tilbyder også det fornyede Alfa DNA-system, som tilpasser bilens dynamiske egenskaber alt efter førerens valg: Dynamic, Natural eller Advanced Efficient – hvor sidstnævnte er en ny funktion med fokus på at optimere brændstofforbruget. Derudover er Quadrifoglio versionen udstyret med en særlig Race-funktion.
Derudover introduceres Giulia med et nyt, innovativt, elektronisk bremsesystem, der integrerer stabilitetskontrol og traditionel servobremse for øjeblikkelig bremserespons. Samtidig er der inkluderet et sikkerhedssystem, der ved hjælp af radarsensorer automatisk kan bremse bilen for at undgå en kollision.