Volkswagen har løftet sløret for en ny, mere voldsom udgave af Golf GTI, som tager sin inspiration fra baneraceren TCR, og nu pumper den 2-liters turbomotor 290 hk ud.
I anledning af årets folkefest for Folkevogns-entusiaster, der hvert år finder sted ved Wörthersee i Østrig, har Volkswagen en gave med til sine fans. Det er en hårdtpumpet udgave af en hårdtpumpet bil – Golft GTI. Nu har den fået tilnavnet TCR, som antyder, at meget af isenkrammet kommer direkte fra banebilen Golf GTI TCR. Når den kommende Golf GTI topmodel vil blive introduceret i slutningen af 2018 bliver det med 290 hk.
Vi kører Up GTI - en GTI for begyndere
TCR baneraceren har vundet mesterskabet i den internationale TCR-racerserie to år i træk, og Touringcar-racerens specifikationer har sat sit præg på gadeversionen både i forhold til motorkraft, design og køredynamik. Den 2-liters turbomotor i Golf GTI TCR yder 290 hk et drejningsmoment på 370 Nm ned til forhjulene allerede fra 1.600 o/min og holder det niveau til 4.300 o/min. En 7-trins DSG-gearkasse og et spærredifferentiale – begge er standard – sikrer en optimal overførsel af motorkraften til asfalten.
Ken Block inviterer til 90'er-fest
Topfarten er 250 km/t, men den kan øges til 264 km/t ved at fjerne den elektroniske hastighedsbegrænser. Dette gør Golf GTI TCR til den hurtigste Golf GTI i det nuværende modelprogram, og den er tæt på matche præstationerne for den 350 hk stærke Golf GTI TCR baneracer.
Wörthersee
Hvert år samles masser af GTI-fans ved Wörthersee i Østrig i starten af maj. Sidste år deltog 7.300 biler og cirka 125.000 besøgende slog vejen forbi den store fest, som ikke kun er for Volkswagen, men også resten af gruppens mærker, som tæller både Audi, Skoda og Seat.