Hyundais elbil Ioniq er i seneste udgave blevet fræk at se på, hurtig og har fået avancerede lademuligheder, så den kan lade 100 kilometer på bare fem minutter.
Hyundai har potentielt skuffet en række af landets hårdtarbejdende hjemmehjælpere. Hyundai har netop introduceret den nye udgave af Ioniq, og væk er det kedelige udtryk, som den gamle udgave var tynget af.
Den er i stedet blevet elegant og friskt at se på, takket være Hyundais nyudviklede, og dedikerede elplatform, som kaldes E-GMP-platform. Længden på den nye bil er 4,6 meter, eller cirka 40 centimeter længere end en Volkswagen Golf. Mest imponerende er dog, at den har fået en enorm lang akselafstand – hele tre meter. Det er altså i Mercedes S-Klasse-land, og da netop akselafstanden antyder pladsen i kabinen, kan vi altså vente os oceaner af plads på specielt bagsædet.
Velkommen til virkeligheden – vi kører 750 km i Hyundais elbil
Det har Hyundais designere udnyttet ved at skabe et helt fladt gulv, gør det muligt for midterkonsollen at glide frem og tilbage. Førersædet og passagersædet er udstyret med benstøtter, der gør det muligt for passagerer at slappe af, mens bilen oplades. Alle sæder kan manøvreres frem og tilbage, hvilket gør det lettere for voksne på forreste række at tage sig af børn på bagsædet.
Og for at understrege den grønne glorie, er sæderne betrukket med øko-behandlet læder, der er farvet og behandlet med vegetabilske olieekstrakter fra hørfrø. Andre detaljer fra kabinen består af tekstiler, der stammer fra fibre som sukkerrør, uld, polygarn og fibre vævet af genbrugsplast. Overflader som instrumentbord, knapper og dørpaneler er belagt med en polyurethan biomaling fremstillet af olier fra rapsblomster og majs.
I stødet
Samtidig betyder opbygningen, at hjulene er skubbet helt ud i hvert hjørne som en gokart, og med 20 tommer hjul, lavt tyngdepunkt fra batteriet og baghjuls- eller firehjulstræk er der dømt gode, underholdende køreegenskaber.
På langtur i brintbil – er Hyundai Nexo klar til Danmark?
Heldigvis er der nu effekt nok til at bakke køreegenskaberne op. Udgaven med baghjulstræk har i alt 218 hestekræfter og 350 Nm, mens effekten med firehjulstræk er i alt 306 hestekræfter og 605 Nm. Det er nok til at sende elbilen til 100 km/t på 5,2 sekunder.
Der kommer to batteristørrelser på 58 kWh og 72,6 kWh. Med det store batteri og baghjulstræk er rækkevidden i alt 481 kilometer. Det er i sig selv ikke banebrydende, men som noget unikt kan den nye Ioniq lades med henholdsvis 400 og 800 volt. Med 800 volt kan batteriet lynlade fra 10 til 80 procent på bare 18 minutter. Eller tilføre op til 100 kilometers rækkevidde på bare fem minutter.
Hyundai forærer seks måneders gratis strøm med nye elbiler
På trods af meget lir, har Hyundai ikke glemt provinsen, for der er også lidt til villaejerne, for Ioniq kommer med mulighed for anhængertræk, og det forventes, at den må trække op til 1.600 kilo.
Hyundai forventer, at den nye model lanceres i Danmark allerede i sommeren 2021.