Mazda CX-60 er et japansk bud på en mellemstor SUV, der skal tage kampen op mod biler som Toyota RAV4 og Volvo XC60, og med i sit arsenal har den 327 hestekræfter, masser af udstyr, og en startpris på 458.000 kroner.
Mazda lever et stille liv, men nu er de endelig klar med en mellemstor og luksuriøs SUV. Navnet er CX-60, og om navnet er et tilfælde, eller udtryk for japansk morsomhed, skal stå hen i uvished, men bilen skal konkurrere med Volvo XC60 og konkurrenterne.
Den oversete japaner - brugttest af Mazda 6
Platformen er helt ny, og vi kommer nok til at se den i andre modeller i nær fremtid. Den er nemlig designet til at have motorer og gearkasse liggende på langs foran og baghjulstræk. Udhængene for og bag er korte, mens fronten og akselafstanden er lang.
Volvo XC60 T6 - en imponerende svensk kineser
CX-60 måler 474 centimeter, mens akselafstanden er på 287 centimeter, der er præcis samme længde som en Volvo XC60. Det skulle skabe gode pladsforhold i kabinen og bagagerummet på Mazda CX-60. 570 liter rummer bagagerummet, hvor en Volvo XC60 T6 Recharge kun tager 468 liter. Bagagerummet vokser til 1.726 liter, hvis man lægger hele det tredelte bagsæderyglæn ned.
Først som Plug-in hybrid
Mazda CX-60 kommer først på markedet som Plugin hybrid, hvor en elmotor er bygget sammen med en firecylindret 2,5-liters benzinmotor. Sammen trækker de på alle fire hjul gennem en 8-trins automatisk gearkasse. Sammen yder de to motorer 327 hestekræfter og har et drejningsmoment på 500 Nm. Det gør CX-60 i stand til at accelerere fra 0-100 km/t på 5,8 sekunder, mens tophastigheden er elektronisk begrænset til 200 km/t.
Forlystelse uden fornyelse – Mazda MX-5 100th Anniversary Edition
Under gulvet ligger et batteri på 17.8 kWh, hvor det sikrer et lavt tyngdepunkt til gavn for køreegenskaberne, og hvor det ikke optager unødig plads i kabinen og bagagerummet. Den elektriske rækkevidde er opgivet til 63 kilometer ved blandet kørsel, og brændstoføkonomien efter WLTP-normen svarer til 66,7 km/l. Opladning af batteriet sker med 7,2 kW gennem en 2-faset lader.
Senere følger udgaver med valget mellem bag- og firehjulstræk, og en ny generation af 6-cylindrede rækkemotorer i kombination med 48V mildhybridteknologi.
Takket være den stærke drivlinje, firehjulstrækket og den effektive gearkasse må Mazda CX-60 som Plug-in hybrid trække hele 2.500 kilo. Et særligt køreprogram indstiller automatisk firehjulstrækket og gearkassen til at give maksimal stabilitet, så snart en anhænger kobles til bilen.
Stærke priser
Med CX-60 indfører Mazda en ny modellogik med tre modelvarianter: Exclusive-Line, Homura og Takumi. De har hver deres særlige karakter og kan alle leveres med fire forskellige udstyrspakker, der kan kombineres frit.
Den rigtige Toyota – RAV4 Plug-in Hybrid
CX-60 Exclusive-Line starter ved 458.000 kroner. Til sammenligning koster den lidt mindre Toyota RAV4 Plugin, som er en smule mindre, fra 439.990 kroner, mens billigste Volvo XC60 Recharge koster fra 609.837 kroner. Exclusive-Line har, som den eneste, stofsæder som standard, mens Homura og Takumi har henholdsvis sort og hvidt læder. CX-60 Homura til 476.250 kroner er den sportslige variant med sorte og mørktonede designelementer udvendigt og et sort læderinteriør.
CX-60 Takumi til 487.800 kroner er den mest eksklusive variant med et tydeligt japansk præg på materialevalget indvendigt. Udover det hvide nappalæder er der anvendt fint forarbejdet ahorntræ samt eksklusive japanske tekstiler.
Udstyrspakkerne består af en Comfort Pack, der til CX-60 Exclusive-Line koster 22.700 kroner og til Homura og Takumi 12.650 kroner, Convenience og Sound Pack til 22.000 kroner, og Driver Assistance Pack til 12.650 kroner. Dertil kommer et panoramasoltag til 10.500 kroner.
Nye udstyrsfunktioner
Af helt nye udstyrsfunktioner kan nævnes ansigtsgenkendelse til indstillinger af sæder, rat, sidespejle og head-up-display. Det er en del af Comfort Pack til alle modeller. Comfort Pack til Homura og Takumi indeholder også en såkaldt Driving Position Guide, hvor man indtaster sin højde, hvorefter et kamera registrerer øjnenes placering og din statur og stiller sæder, rat og sidespejle ind efter det.
Mazda MX-30 - lækkert knaldtilbud med latterlig rækkevidde
Forsalget er startet hos de danske Mazda-forhandlere, og de første kunder kan forvente at få deres biler leveret i løbet af sommeren.