De elektrificerede nyheder var i overtal på dette års Frankfurt Motorshow, som også blev defineret af fraværet af vigtige spillere. Vi tager et kig på de vigtigste nyheder.
Frankfurt Motorshow er verdens største biludstillinger med over en million gæster. Den ligger i hjertelandet af tysk bilindustri, og måske ikke overraskende, er de tyske mærker altid tungt tilstede – Mercedes har en stand, som ville få det hedengangne Biler i Bella til at ligne et provinsielt kræmmermarked, og VAG-gruppen fylder en hel hal selv med alt fra Lamborghini til Seat.
Og det er måske nærliggende at starte her. Volkswagen leverede nemlig en af årets største nyheder – den elektriske ID.3, som du kan blive klogere på her.
Så billig bliver den elektriske folkevogn - Volkswagen ID.3
På standen ved siden af stod Audi klar med åbne arme. De havde den nye RS6 Avant og RS7 med. Motoren er pumpet op, så der nu er 600 hestekræfter og 800 Nm, og så har designerne bakket effekten op med et design, der er så vredt, at svage sjæle får nervøse trækninger. Når du står med RS6 foran dig, bliver du overrasket over, hvor olm den faktisk ser ud.
Den gale tysker – her er den nye Audi RS6 med 600 heste
Lige så iøjnefaldende var de fire ringes nye konceptbil. Ai:Trail hedder den, og den ligner noget, der burde være på vej i en raket mod Mars. Den er selvfølgelig elektrisk, og så har den ét fokus – hardcore terrænkørsel. Næsten hele bilen er lavet i glas, så man rigtig kan nyde naturen og se de 85 centimeter høje hjul arbejde.
Ai:Trail er et koncept, og kommer sandsynligvis aldrig i produktion, men mange af detaljerne er interessante alligevel. Eksempelvis er der ikke traditionelle forlygter på bilen. I stedet har Ai:Trail droner, som flyver foran og oplyser sporet – praktisk hvis man kører i terrænet i mørke. Der er fire elmotorer, som trækker hvert sit hjul, og den samlede effekt er 435 hestekræfter. Topfarten er begrænset til 130 km/t, og så er rækkevidden mellem 400 og 500 kilometer på vej, mens man anslår, at rækkevidden vil være 250 kilometer i hårdt terræn.
Hverdag og superbiler
På den anden side holdt Skoda til, som havde en rigtig dansker-nyhed med. Superb får endelig en hybridvariant, som får tilnavnet iV. Skodas ingeniører har lånt drivlinjen fra Volkswagen Passat GTE, og det betyder 218 hestekræfter, 400 Nm og en rækkevidde på el på 55 kilometer efter WLTP, og i 850 kilometer i samarbejde med den 1,4-liters benzinmotor.
Alt hvad du behøver – Volkswagen Passat Variant
Også den lille Citigo var i stødet sammen med sin søster Seat Mii – de kommer begge nu i en elektrisk version i lighed med Volkswagen e-Up. Men forskellen er, at de alle tre får det 36,8 kWh store batteri fra Volkswagen e-Golf. Det giver en rækkevidde på 265 kilometer efter WLTP til både Citigo-e iV, Seat Mii electric og Volkswagen e-Up.
Lamborghini var med på noderne, og til Frankfurt havde de medbragt den kraftigste serieproducerede Lamborghini nogensinde. Lamborghini Sián har den klassiske 6,5-liters V12’er i behold, men får hjælp af en superkondensator, som er meget lettere og kraftigere end et batteri. Strøm ledes til en 34 hestes elmotor, som sidder i forbindelse med gearkassen. Fordelen er, at vægten er utrolig lav – i alt vejer systemet bare 34 kilo, og er med til at skubbe den samlede effekt til 819 hestekræfter.
Porsche eller Opel
Nyhederne fra Opel har været små eller næsten ikkeeksisterende, siden det tyske mærke kom under fransk overherredømme, men nu kaster ejerskabet frugt af sig. Den nye Corsa kommer nemlig med drivlinje fra den elektriske Peugeot e-208. Det betyder, at Corsa-e har et 50 kWh stort batteri, som giver rækkevidde nok til at nå 340 kilometer på en opladning, og elmotoren yder 136 hestekræfter. Batteriet stjæler ikke plads i bagagerummet, og som følger er det overraskende stort.
Heldækket – Ny Peugeot 208 fås med både el, benzin og diesel
Taycan hedder Porsches længeventede elektriske sportslimousine. Den er lang, flad og hurtig, og du kan læse meget mere om den 761 hestes stærke Porsche her.
Så er den her endelig – Porsches elbil når 100 på 2,8 sekunder
Hverdag og fest
Mest interessante nyhed fra Hyundai var den nye i10, som stadig imponerer ved at være ekstremt rummelig af en bil i mikroklassen at være. Den redesignede model gjorde også et godt indtryk i kabinen, hvor alt føltes solidt og moderne. Du kan læse mere om den nye i10 her.
Ny Hyundai i10 – tænker på dig, der ikke kan køre bil
Som nævnt tidligere havde Mercedes dette års mest imponerende stand, men kun ét fængende koncept. Vision EQS er Mercedes bud på luksuriøs overflod i fremtiden og er selvfølgelig elektrisk med to elmotorer, som til sammen ydede 470 hestekræfter og 760 Nm. Rækkevidden skulle være op til 700 kilometer. Mercedes vision er, at Vision EQS skal kunne hurtiglades med op til 350 kW – 80 procents ladning af batteriet skulle således kunne nås på under 20 minutter.
Men det er ikke drivlinjen i sig selv, der stjal rampelyset. Forlygterne kalder Mercedes for Digital Light, og de er holografiske, som giver uanede muligheder for lyset. Som om det ikke var nok, har hele fronten 188 individuelle LED-lys, som kan skabe en 3D-effekt i fronten.
Alle dem, der manglede
På trods af, at Kia har europæisk hovedkontor i netop Frankfurt, glimrede de ved deres fravær. Det samme gjorde sig gældende for Toyota Peugeot, Citroen, Nissan, Volvo, Mazda og Fiat Chrysler. Aston Martin, Bentley og Rolls-Royce var heller ikke at finde på standen, ligesom Ferrari, som netop har præsenteret 812 GTS og F8 Spider. Det er et udtryk for et overordnet skifte i industrien, væk fra vilde konceptbiler og hurtige superbiler. For flere er det blevet for dyrt at købe sig ind på messen, i forhold til hvor meget opmærksomhed man egentlig får. Sådan var det ikke for Ferrari, der nok i højere grad var bekymret for, at der ikke var rampelys nok til dem på en biludstilling, som overordnet virkede halvslukket.