Det er efterhånden fire år siden Audi hoppede med på strømmen af elbiler med debutanten, e-tron. Nu har den fået en overhaling, med opgraderede motorer, styring og undervogn og lidt luftige detaljer, der gør den mere vindglat.

Nordmændene har allerede bestil 3.700 – her er Audi e-tron

Fronten får et nyt designet logo med de fire ringe og der kommer ordet Audi på B-stolpen, men bagpå hedder den nu Q8 e-tron. Q8 for at signalere, at vi taler om topmodellen, ligesom den gode gamle fossile af slagsen.

Som nu kan man få Q8 e-tron i coupé-SUV-stil, Sportback og almindelig SUV. Der vil være to elektriske drivlinjer, 50 og 55, begge med to motorer og en elektronisk begrænset topfart på 200 km/t.

 

De nørdede detaljer

 

Audi Q8 50 e-tron og Q8 50 Sportback e-tron får batteri på 89 kWh og yder maksimale 340 hk og topper drejningsmomentet ved 664 Nm. De har rækkevidde på op til 491 km, og 505 km i den lidt mere vindglatte Sportback. 50-modellen kan oplades med 150 kW.

Audi tuner elbil – e-tron S får 503 hestekræfter

55’eren har et større batteri på 106 kWh og får 408 hk i boost-funktionen ved et drejningsmoment på 664 Nm. Rækkevidden er på op til 582 km og 600 km i Sportback. Opladningstiden er op til 170 kW. Så tager cirka en halv time at komme fra 10-80 procent, lover Audi.

Er du bilinteresseret skal du nu til at lære at nørde elbilsspecs og her leverer Audi. Bagerste motor har nu fået 14 viklinger til at skabe det magnetiske felt, mod 12 i forgængeren. Det betyder at med den samme mængde strøm, laver den et større magnetfelt og dermed et højere drejningsmoment.

Omvendt betyder det også, at den bruger mindre strøm til at levere et krævet omdrejningsmoment, for at få bilen i bevægelse, og det sparer på strømmen.

Audi E-tron Sportback - en stærkstrøm af luksus

Derudover har vognen fået optimeret luftundervognen, ESC har fået en mindre sut, så du kan lege lidt mere før barnepigen slår til, og styringen er gjort mere kontant.

I gejl-afdelingen får Matrix-lygterne, der er ekstraudstyr, tre nye funktioner. Udvidet trafikinfo, hvor der vises ikoner på vejbanen, vognbanelys med kørselsindikator og orienteringslys på landeveje.

 

Som vinden blæser

Små detaljer ved kølergrill og hjul har sænket cw-værdien 0,2 trin på Sportback, så det er 0,24, mens SUV’en nøjes med en forbedring på 0,1 til 0,27.

En nyhed er, at du nu kan parkere den (og få den kørt ud til dig igen) ved at stå i nærheden med din mobil via systemet Remote parkeringsassistent plus, der kommer i løbet af 2023.

I det grønne hjørne lover Audi at producere den på den CO2-certificerede fabrik i Bruxelles og anvende genbrugsmateriale til bl.a. isolerings- og støjdæmpning og bundbeklædning. Dekorindlægget, det såkaldte Tech Layer over displayet, fås med et nyt, antracitfarvet teknikstof, som til dels består af genanvendte PET-flasker. I udstyrslinjen S-line er sportssæderne betrukket med mikrofibermaterialet Dinamica og kunstlæder. Dinamica består af 45 procent polyesterfibre, der fremstilles af genbrugte PET-flasker, tidligere tekstiler eller fiberrester.

Fuld af børnesygdomme – brugttest af Audi e-tron

Plastikafdækningerne til selelåsene er for første gang fremstillet delvist af blandet plastikaffald fra biler via en kemisk genanvendelsesproces. Her bliver plastikkomponenter, som ikke længere kan repareres, først afmonteret fra udtjente biler og herefter genanvendt.

Den nye Audi Q8 e-tron og Audi Q8 Sportback e-tron kommer til Danmark i starten af næste år. Priserne er desværre ikke klar endnu – Audi fortæller os, at vi bliver nødt til at vente nogle uger.

 

Fakta (oplyst af Audi)

Angivelserne vedr. udstyr og data er baseret på det modelprogram, der udbydes i Tyskland.

Audi Q8 50 e-tron

Strømforbrug ved blandet kørsel: 24,0–20,1 kWh/100 km

Rækkevidde: op til 491 km

 

Audi Q8 50 Sportback e-tron

Strømforbrug ved blandet kørsel: 23,7–19,5 kWh/100 km

Rækkevidde: op til 505 km

 

Audi Q8 55 e-tron

Strømforbrug ved blandet kørsel: 24,4–20,6 kWh/100 km

Rækkevidde: op til 582 km

 

Audi Q8 55 Sportback e-tron

Strømforbrug ved blandet kørsel: 24,1–19,9 kWh/100 km

Rækkevidde: op til 600 km

 

Audi e-tron (tysk forbrug til sammenligning)

Strømforbrug ved blandet kørsel: 26,1–21,0 kWh/100 km

Rækkevidde: op til ca. 453 km¨

 

Der er også en SQ8-model på vej, men Audi melder ikke noget om, hvornår.

Audi elsker stilforvirring – nu kommer Q5 Sportback