Alfa Romeo bygger hidsig variant af Giulia Quadrifoglio, som har været på træningslejr – den er 100 kilo lettere og har 540 hestekræfter. Vi tør allerede nu garantere, den bliver hidsig, men skynd dig – der bygges kun 500 eksemplarer.

Kære Alfa Romeo – tak! Tak, fordi I gør det, I er bedst til. Så i stedet for at bygge en mellemstor crossover, der kunne tjene jer masser af penge, har I bygget en endnu mere hidsig, endnu vildere og endnu mere utæmmelig version af den i forvejen vanvittige Giulia Quadrifoglio. Det er blottet for fornuft, og det er derfor, vi elsker jer.

Forza Italia – Alfa Romeo Giulia Veloce TI

Den nye Giulia Quadrifoglio, der skulle være præsenteret på dette års Genève, får navnet GTA, og navnet kommer vi tilbage til om lidt, for det er tre meget vigtige bogstaver for alfister. Men først lidt om den nye model. Den 2,9-liters V6’er med biturbo, som er udviklet sammen med Ferrari, er nemlig blevet tunet fra 510 hestekræfter til hele 540 hestekræfter. Nu var det ikke sådan, at den ’normale’ Quadrifoglio føltes sløv, så GTA-varianten må være direkte skræmmende. 0 til 100 km/t skæres ned fra 3,9 sekunder til 3,6 sekunder – det er voldsomt hurtigt.

Letvægter
0,3 sekunder lyder måske ikke af meget, men det er det, når vi er under fire sekunder, og den lavere tid kan ikke opnås bare med de ekstra kræfter. Så Alfas ingeniører har sendt den firedørs sedan på slankekur, så den har smidt i alt 100 kilo. Kardanakslen har alle dage været af kulfiber, men nu er også motorhjelmen, taget, forreste kofanger og de udbyggede skærme i det lette, men stærke materiale. I alt skulle forbedringerne bringe Giulia Quadrifoglio GTA ned på en egenvægt på 1.595 kilo. Men Alfa Romeo har også vækket det, måske endnu mere, legendariske navn GTAm til live igen. Og her har ingeniørerne droppet bagsæderne, smidt et racerbur ind med en holder til hjelmen og monteret racersæder i kulfiber med sekspunkts seler. Og for at toppe forvandlingen har man droppet dørhåndtag for stof-stropper, og man har brugt det vægtbesparende Lexan-plast i bagrude og sideruder i stedet for glas. Resultatet er en egenvægt på 1.520 kilo.

700 hk fra helvede – Jeep Grand Cherokee Trackhawk

GTAm er endnu mere ekstrem, og selvom den er godkendt til landevejen, så har den en gigantisk frontspoiler, du nok ikke har lyst til at tage gennem en bymidte med vejbump. På bagenden sidder en voldsom spoiler i kulfiber. Den aerodynamiske opdatering står Formel 1-teamet Sauber for, og det kommer også GTA til gode, så der er mere downforce, som skulle gøre bilen mere stabil ved høje hastigheder. Samtidig er sporvidden øget 50 millimeter foran og bagved, og man har redesignet fjedre, støddæmpere og bøsninger til undervognen.  Som rosinen i pølseenden har modellen fået et nyt udstødningssystem i titanium fra Akrapovič, så du aldrig er i tvivl om, at noget ondskabsfuldt er på vej.

Historiens vingesus
GTA og GTAm-betegnelserne er ikke bare en udstyrsvariant fra 80’erne, Alfa Romeo har støvet af. Vi er inde og rode med Alfas fineste arv. Den originale GTA blev introduceret i 1965, og var en racerversion af den almindelige Bertone coupé, også kendt som GT. Men Autodelta, der var Alfas racerteam, tilføjede et ’A’ til navnet. Det står for Alleggerita, som bedst kan oversættes til letvægter på dansk. Første udgave havde en 1,6-liters motor med 115 hestekræfter i gadetrim og op til 170 heste i racertrim.

Alfa Romeo Giulia diesel er italiensk på godt og ondt

Letvægtsnavnet kom, fordi alle ydre karosseriplader var i aluminium i stedet for stål, mens ruderne var i Lexan, og dele i undervognen var i aluminium. Selv fælgene var i magnesium, og nteriøret var strippet. I alt betød det, at modellen tabte sig fra 940 kilo til 740 kilo. GTAm blev først introduceret i 1969, og her er der to forskellige forklaringer på ’m’et’. Enten står det for Alleggerita Maggiorata, som betyder lettere og forstørret, eller også står det for America Maggiorata. Uanset hvad havde denne udgave en effekt på op til 240 hestekræfter fra en 2-liters motor.

En Alfa med plads til hunden

Det er måske overflødigt at understrege, at GTA og især GTAm i dag er vanvittigt dyre. En original Giulia GTA fra 1965 koster langt over tre millioner kroner uden afgift. Og selvom vi endnu ikke ved, hvor dyr den nye Giulia GTA bliver, så ved vi desværre, at Alfa Romeo kun vil bygge 500 eksemplarer af GTA og GTAm. Øv!