Aston Martin hopper med på SUV-bølgen og viser de første billeder af deres kommende højbenede model, som skal hedde DBX.
Porsche gør det, Bentley gør det, Rolls-Royce gør det – selv Lamborghini gør det, og Ferrari er på vej. De er alle eksklusive mærker, som nu bygger højbenede SUV-modeller, og Aston Martin vil være med på beatet. De har netop vist de første officielle billeder af deres SUV, og selvom den stadig bærer kamuflage, så har de offentliggjort navnet – DBX.
Den nye model har gennemgået tonsvis af simulationer på computere, og nu er det så tid til at tage testen ud i virkeligheden, hvor man kan blive både våd og snavset, og snavset er DBX blevet. En ting som Aston Martin-ingeniørerne skal vænne sig til. De er nemlig mere vant til hurtige sving end til terrænkørsel og trailere, som en SUV forventes at kunne håndtere, forklarer Matt Becker, Aston Martins chefingeniør.
Vi har allerede udviklet og justeret DBX via computersimulationer, hvilket har gjort det muligt for os at gøre gode fremskridt inden de første fysiske prototyper er tilgængelige. Alligevel er det altid en stor dag, når du kommer til at køre de første kilometer i en helt ny prototype.Jeg er meget tilfreds med den meget stærke sammenhæng der er mellem simulatoren og prototypen. Som ingeniør er det virkelig spændende at få en fornemmelse for den bil, du arbejder på at skabe. DBX er en helt anden slags Aston Martin, men vi vil teste den under alle forhold og på tværs af alle terræner for at sikre, at den giver en køreoplevelse, der er Aston Martin værdig.
Wales
De første kilometer er blevet henlagt til en rallyprøve i Wales. Det er ikke tilfældigt, for udover at være hjemsted for mudder og grus er Wales også hjemsted for Aston Martins nye fabrik, som ligger i Vale of Glamorgan på sydspidsen af Wales, hvor Aston Martin også har planer om at bygge fremtidige elektriske modeller.
”Det er ikke en SUV” – her er Rolls-Royce Cullinan
Ligesom Rolls-Royce spillede på de mange steder, hvor deres SUV, Cullinan, blev testet, understreger Aston Martin også, at DBX skal hele verden rundt, før den kommer i produktion i Wales i slutningen af 2019. På det tidspunkt skal den have erobret både arktiske egne, ørkener i Mellemøsten, alpepas, Nürburgringen og Autobahn.
Er X5 for lille? Her er BMW X7
Aston Martin nævner ikke noget om motoren i deres SUV, men mon ikke vi kommer til at se den 4,0-liters V8’er, som egentlig er udviklet af AMG, med 510 hestekræfter. Der er også snak om en elektrisk version, men det ligger nok længere ude i fremtiden.