Miljøaktivisterne er klar til at drive benzin- og dieselbilerne ud af byerne, men der findes en løsning, der gør de klassiske biler langtidsholdbare for os entusiaster. Vi har fundet fem spændende entusiastbiler med batteripower.
Hvis du er typen, der elsker duften af benzin, følelsen af en stram gearkasse, der smutter mellem gearene, eller lyden af en karburator-fodret motor, så er fremtidsudsigterne ikke synderligt lyse. Vi må indse, at biler med forbrændingsmotorer er blevet en del af det dårlige selskab, uanset hvor smukke og betagende de end måtte være. Men der er håb – der findes nemlig bilentusiaster, der omfavner morgendagens teknologier og klemmer dem ned i de klassiske biler. Om det er fedt eller helligbrøde, er op til dig at beslutte.
James Bond’s firmabil kommer i stødet
Vi starter alfabetisk med den legendariske AC Cobra, som om nogen er kendt for sine voldsomme V8’ere på op til 7,0 liter. Bilen hedder AC Cobra Series 4 – electric, og de tørre tal taler for sig selv. Den eldrevne klassiker vejer 1.190 kilo, men elmotoren sparker 616 hestekræfter ud sammen med monumentale 1.000 Nm. Det er et drejningsmoment, der er en lastbil værdig, og elmotoren skubber da også Cobra’en til 100 km/t på 3,8 sekunder. En batteripakke på 54 kWh giver en rækkevidde på 320 kilometer. Det specielle ved denne bil er, at det faktisk er AC Cars, som producerer bilen – dem som oprindeligt leverede den engelske sportsvogn til amerikaneren Carroll Shelby, som byggede AC Cobra i USA. Leveringen af elbilen starter i 2021, og i Storbritannien skal du slippe 1.370.913 kroner for bilen.
Britiske specialister
Næste bil er en Bentley S2 Continental Flying Spur fra 1961, som er indbegrebet af luksus, og som originalt forlod fabrikken i Crewe med en 6,2-liters V8’er. Nu er den erstattet af en elmotor sammen med klimaanlæg og bluetooth-opkobling til telefonen. Mærket bag hedder Lunaz, og det holder til ved Silverstone-banen i England. Manden bag hedder Jon Hilton, og han startede sin karriere med at udvikle en helikopter hos Rolls-Royce, sidenhen blev han teknisk chef hos Renaults Formel 1-team, og var således med til at sikre Fernando Alonso to F1-verdensmesterskaber. Det er altså ikke Her Hvem-som-helst, der står bag denne ombygning. Missionen er at bygge klassiske biler, som kan bruges hverdagsbiler, her er nemlig ikke nogen sarte motorer, og alle biler er først restaureret fra grunden og op.
Den elektriske gentleman - brugttest af Jaguar I-Pace
Lunaz er nemlig også kendt for at have lavet en speciel Jaguar XK120. Da den blev lanceret i 1948, var den verdens hurtigste serieproducerede, og navnet 120 antyder nemlig, at bilen kan køre 120 mph eller 200 km/t. Motoren var den legendariske 3,4-liters rækkesekser, men den er i dag udskiftet med to elmotorer, som til sammen yder 380 hestekræfter og 700 Nm. Det er nok til at sende den gamle bil, som er totalt renoveret med opgraderet undervogn og bremser, til 100 km/t på lige over seks sekunder. Et 80 kWh stort batteri skulle give en rækkevidde som en moderne elbil. Priserne starter ved 2.856.070 kroner i England – av!
Ud i det grønne
Hvis man er naturelsker og bilentusiast, så vil man måske sætte ekstra pris på Lunaz seneste model – den originale Range Rover, som blev bygget fra 1970 til 1994. I første omgang skal der bygges 50 biler, som alle bliver gennemgribende renoveret først – for alle der har set en 50 år gammel Range Rover ved, at rust kan være et ret så stort problem. Der vil være to varianter – Town og Country. Town er til rigmanden, som foretrækker at blive kørt rundt, og derfor er der en minibar til bagsædet, mens Country er til rigmanden, som faktisk ikke er bange for at blive beskidt. Så bagagerummet er faktisk indrettet til at blive beskidt, når man eksempelvis er på jagt.
Galt eller genialt – den elektriske Jaguar E-Type Zero
Det er ikke til at lokke ud af Lunaz, hvor stor effekten er, men bremser og affjedring skulle være opgraderet til de ekstra kræfter. Og så er der lige det med prisen – for det er ikke billigt at være grøn og bilentusiast. Du skal slippe 1.999.249 kroner i England for en elektrisk Range Rover.
Hvor godt holder en elbil - Nissan Leaf fejrer 10 års jubilæum
Som du måske har bemærket, så har alle biler her været britiske, men man kan ikke snakke om britiske entusiastbiler uden at komme ind på den jordnære, men charmerende MGB. Firmaet RBW EV Classic Cars bygger nemlig det, som vi vist godt kan klassificere som en ny bil på baggrund af MGB. Det er nemlig karrossen fra en MGB, men det er helt nyt, og så er de originale affjedringskomponenter erstattet med avancerede dobbelte triangler. Der er også nye bremser, som kan opsamle energi til de seks batterier. De er placeret der, hvor benzinmotoren normalt skulle findes, og giver en rækkevidde på 260 kilometer. De kan dog udvides til otte batterier, så rækkevidden i stedet hæves til 320 kilometer. Elmotoren er placeret ved bagakslen, og yder relativt beskedne 93 hestekræfter, eller cirka det samme som originalen. Det gør den elektriske MGB i stand til at runde 100 km/t på lige over ni sekunder. Batteriet kan ikke hurtiglades, og tager således otte timer om at blive fyldt op. Men fordelen er så, at bilen er til at betale – eller det er den faktisk overhovedet ikke, for du skal virkelig være bilentusiast, for at ville købe den langsomme elbil. I England skal du betale 734.418 kroner.