FDM har regnet på det, og elbiler er den billigste måde at have bil på over fem år, mens benzinbilen er den dyreste. Men der lurer en bombe under elbilerne.

Står det til regeringen, så bliver der ikke solgt benzin- og dieselbiler om bare 12 år. Så vi kan lige så godt vænne os til tanken om de elektriske biler. Og skal man tro et regnestykke fra FDM, så giver det også god mening at droppe tankstudsen for et ladekabel.

Undersøgelsen, der medregner udgifter til alt fra anskaffelse til brændstof, vedligeholdelse og værditab, viser, at det med et kørselsbehov på 20.000 km om året er billigst at køre i elbil, mens benzinbilen er dyrest. Kører man 20.000 km om året over fem år, koster det 3,02 kr. pr. km i elbil, mens prisen i en benzinbil er 3,20 kr. pr. km. Det skal dog nævnes, at FDM ikke har medtaget prisen for at opstille en ladestander i eksempelvis carporten.

Elektrisk favorit - ny Nissan Leaf

Vi oplever, at en af barriererne i forhold til at skifte til el- og hybridbiler er manglende information om, hvad de rent faktisk koster at køre i forhold til en benzin- og dieselbil. Det har afholdt flere fra at vælge den nye teknologi til, og det er ærgerligt. Med vores beregning får man nu et godt billede af, hvad de forskellige drivlinjer koster i en gennemsnitlig mellemklassebil, siger forbrugerøkonom i FDM, Ilyas Dogru, og tilføjer:
 
Prisforskellen mellem de forskellige drivlinjer er dog beskeden, ligesom der er fordele og ulemper ved alle fem biler. Hvilken bil, man bør vælge, afhænger derfor helt af ens kørselsbehov, og hvor fleksibel eller miljøvenlig den skal være. En elbil kan for mange være det rigtige valg, men igen afhænger det af, om man har gode lademuligheder, f.eks. ved sin bopæl

Elbiler er billige at eje, og på Biltorvet.dk kan du spare mange penge ved at købe den brug.

Feltet
I regnestykket har FDM valgt den altid populære VW Golf 1,5 TSI, der koster 273.196 kroner i indkøb til at repræsentere benzinbilen. Dieselbilen er en Peugeot 308 BlueHDI til 264.990 kroner, mens Toyota Auris Hybrid, til 257.990 kroner, holder fanen højt for hybridbilerne. Hyundai Ioniq Plugin Hybrid repræsenterer plugin-hybriderne til en pris på 263.975 kroner. Den nye Hyundai Kona Electric, som er en af finalisterne til Årets Bil 2019, får æren af at repræsentere elbilerne med en pris på 269.995 kroner.

Her er resultaterne:

Elbil:                               3,02 kr./km
Plugin-hybrid:                 3,05 kr./km
Hybridbil:                        3,10 kr./km
Dieselbil:                         3,14 kr./km
Benzinbil:                       3,20 kr./km

Bombe under elbiler
Selvom elbilen i FDMs regnestykke samlet er den billigste at køre i, kan det dog hurtigt ændre sig. I dag får man som elbilejer en såkaldt godtgørelse af elafgift på godt 91 øre pr. kilowatt, hvis man leaser sin ladeboks. Aftalen om godtgørelsen udløber imidlertid med udgangen af 2019, og findes der ikke en løsning, vil det fra 2020 være markant dyrere at køre i elbil.

Elbilen der laver røg – BMW i3s

Der er fra politisk side et ønske om at fremme den grønne omstilling, og at flere skal vælge elbiler til. Derfor harmonerer det meget dårligt med de politiske intentioner, hvis man ikke finder en løsning på den nuværende godtgørelse. Bortfalder den, vil det resultere i en uforholdsmæssig høj prisstigning på nuværende ladeløsninger til el- og plugin-hybridbiler. I vores regnestykke vil det betyde, at prisen pr. km i en elbil vil stige til 3,30 kr., og dermed vil både elbiler og plug-in hybridbiler være de dyreste af de fem biltyper. Det bør man snarest finde en løsning på. Ellers risikerer man, at der går længe, før el- og plugin-hybridbiler bliver et reelt og attraktivt alternativ for forbrugerne, siger Ilyas Dogru.

Regnestykket
Forudsætninger for regnestykket er 20.000 kilometer kørsel per år over fem år. Værditab beregnet af Bilpriser.dk. Forsikring er for en elitebilist på 40 år og bosiddende i Hillerød og igennem FDM Forsikring med selvrisiko på 3.338 kr. Rentebyrde 3%. Øvrige poster som Motors bilbudget 2018.
El- og plugin-hybrid-beregningerne indeholder ikke udgifter til etablering af ladestander. Månedligt abonnement til elbilen på 579 kr.